Euklid Startet 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2013 Jeg er ute etter en horisontal manuell vinsj, f.eks. en Lofrans Royal. Sliter imidlertid med å finne butikker som fremdeles har slikt inne. Noen tanker om hvor slikt kan skaffes i dag? Vil helst slippe både kostnaden og strømopplegget som trengs for en elektrisk vinsj, men det kan se stygt ut som om det heller den veien likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Kjøpe i England? http://www.marinesuperstore.com/item/16131AXA/lofrans-royal-windlass Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Kjøpe i England? http://www.marinesuperstore.com/item/16131AXA/lofrans-royal-windlass De er vel elekttrisk de du viser til der.. eller ?? Tror ikke jeg har sett manuelle vinsjer på mange herrens år.. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Neida, den er manuell, hvilket funn! Nettopp en slik jeg er ute etter, skal bestilles. Hadde googlet til jeg ble blå på fingrene og var i ferd med å gi opp, men her ramlet jo løsningen rett inn (så sant de har den inne). Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Ups, var vist litt rask på avtrekkeren der... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Fra tråden https://baatplassen.no/i/topic/17531-de-thrusterloese-tar-opp-nye-medlemmer/ Jeg har 50 meter kjetting, og kun en manuell vinsj som jeg aldri bruker (blir mer sliten enn hvis jeg trekker selv) Det er akkurat en slik Lofrans Royal jeg henviser til. Kjekk å ha for å bryte løs ankeret, men når det skal heves er manuell "hal-og-dra" som gjelder. Fortiden er vinsjen (spill er vel egentlig riktig betegnelse) helt fast. Umulig å bevege den noen vei. Problemet er at jeg ikke får åpnet den for rensing. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Euklid Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Takk for info, Herman. Ser for meg at det bare er unntaksvis vinsjen kommer til å bli brukt, det krever jo en del tålmodighet å heise dette greiene opp. Men kjekt å ha de gangene kreftene ikke strekker til. I dag ble for øvrig vinsjen sendt fra England. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 En liten oppdatering: en bitteliten dame fra Bring dukket opp på kontoret i dag med en ganske så stor pakke. Vinsjen ser veldig solid ut; enkel mekanikk som forhåpentligvis ikke skal lage de store mengdene krøll. Neste utfordring er montering, her er jeg i tvil om hva som er beste variant. Med rulleforstag, pullerter, rekke og baugspyd som kjemper om plassen ble det ikke allverden igjen til vinsjen. Foran ankerbrønnen er det ikke mye plass, står den bak blir det plutselig veldig langt bak (og i tillegg må jeg da ha et rør gjennom forpiggen for å mate kjettingen; ikke ideelt). Rett over ankerbrønnen er sikkert optimalt, men krever en masse ombygging. Hmm. Noen lurvete iPhonebilder tatt i farta i tussmørket: Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Vår er montert på ankerluka. Luka er forsterket med et solid flattjern som er festet på hver side av luka med vingeskruer. (Så det går an å komme ned i luka uten for mye styr) Siden kjettingen skal ned i ankerrommet er vel oppå luka den mest naturlige plasseringen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Euklid Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Det var ingen dum tanke. Litt usikker på hvordan jeg skal få til en tilstrekkelig solid innfesting av flattjernet, men definitivt en tanke jeg skal ta med videre. Takk for ideen! Sitér dette innlegget Link to post
Filip Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Du må (bør ) ha vinkelen på ankerkjetingen rett inn på vinsjen . Jeg hade vurdert og delle luken og sette vinsjen på ene seiden eller sage ut i bakant av luken og lage et feste som monteres på vegen i bakant av ankerbrønnen terenger ikke og bli så omfatende hvis du får laget det i stål Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Min er montert på samme sted. Jeg valgte å kappe luka i to og erstatte forreste delen med et kraftig plate i aluminium. Plata er boltet godt fast langs kantene og winchen boltet fast i plata. Når jeg ligger for anker er kjettingen avlastet på kraftig kryssholdt slik at winchen belastes kun nå ankeret hives opp. Du kan skimte løsningen på dette bildet. Kanskje ikke så vakkert, men det fungerer godt og da er jeg happy. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Gode innspill, begge to. Takk! Opererer du uten noen form for baugrulle, Arild? (Eller er den bare skjult foran forstaget?) Er ikke spesielt opptatt av at det skal se lekkert ut; poenget er at det skal funke. En løsning i nærhete av det du har kan jeg godt tenke meg. Du er mer enn velkommen til å komme med ytterligere visdomsord når vi får båtene på land om en liten uke, Filip! Får nok en løsning på elendigheten etter hvert. (Thomas her, om du ikke gjettet det alt.) Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Jo da, har original baugrulle som benyttes. Ankeret er tatt inn fordi jeg har lagt noen dager på bøye, og da må ankeret fjernes for å gi plass til bøyetrossa. Normalt ligger ankeret klart i baugrullen, sikret med en tamp for at det ikke skal ligge og slå. Har dobbel baugrulle, men den ene er okkupert av baugsprydet til gennakeren som står mer eller mindre permanent montert. Sitér dette innlegget Link to post
Filip Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Ja vi får se på det neste uke og tenk ut noe lurt . Har tat meg fri fra onsdag har også noen prosjekter på gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.