Jump to content

Selges det fremdeles manuelle ankervinsjer ... ?

Euklid

Recommended Posts

Fra tråden https://baatplassen.no/i/topic/17531-de-thrusterloese-tar-opp-nye-medlemmer/

Jeg har 50 meter kjetting, og kun en manuell vinsj som jeg aldri bruker (blir mer sliten enn hvis jeg trekker selv)

Det er akkurat en slik Lofrans Royal jeg henviser til. Kjekk å ha for å bryte løs ankeret, men når det skal heves er manuell "hal-og-dra" som gjelder.

Fortiden er vinsjen (spill er vel egentlig riktig betegnelse) helt fast. Umulig å bevege den noen vei. Problemet er at jeg ikke får åpnet den for rensing.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

En liten oppdatering: en bitteliten dame fra Bring dukket opp på kontoret i dag med en ganske så stor pakke. Vinsjen ser veldig solid ut; enkel mekanikk som forhåpentligvis ikke skal lage de store mengdene krøll. Neste utfordring er montering, her er jeg i tvil om hva som er beste variant.

Med rulleforstag, pullerter, rekke og baugspyd som kjemper om plassen ble det ikke allverden igjen til vinsjen. Foran ankerbrønnen er det ikke mye plass, står den bak blir det plutselig veldig langt bak (og i tillegg må jeg da ha et rør gjennom forpiggen for å mate kjettingen; ikke ideelt). Rett over ankerbrønnen er sikkert optimalt, men krever en masse ombygging. Hmm.

Noen lurvete iPhonebilder tatt i farta i tussmørket:

image2.jpg

image.jpg

image3.jpg

Min er montert på samme sted.

Jeg valgte å kappe luka i to og erstatte forreste delen med et kraftig plate i aluminium.

Plata er boltet godt fast langs kantene og winchen boltet fast i plata.

Når jeg ligger for anker er kjettingen avlastet på kraftig kryssholdt slik at winchen belastes kun nå ankeret hives opp.

Du kan skimte løsningen på dette bildet.

Kanskje ikke så vakkert, men det fungerer godt og da er jeg happy.

Bausprit003.jpg

Gode innspill, begge to. Takk! Opererer du uten noen form for baugrulle, Arild? (Eller er den bare skjult foran forstaget?) Er ikke spesielt opptatt av at det skal se lekkert ut; poenget er at det skal funke. En løsning i nærhete av det du har kan jeg godt tenke meg.

Du er mer enn velkommen til å komme med ytterligere visdomsord når vi får båtene på land om en liten uke, Filip! Får nok en løsning på elendigheten etter hvert. (Thomas her, om du ikke gjettet det alt.)

Jo da, har original baugrulle som benyttes.

Ankeret er tatt inn fordi jeg har lagt noen dager på bøye, og da må ankeret fjernes for å gi plass til bøyetrossa.

Normalt ligger ankeret klart i baugrullen, sikret med en tamp for at det ikke skal ligge og slå.

Har dobbel baugrulle, men den ene er okkupert av baugsprydet til gennakeren som står mer eller mindre permanent montert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...