blia Startet 25.Februar.2013 Del på Facebook Startet 25.Februar.2013 1. Båten ble kjøpt ny i fjor, og var på sjøen bare en tre fire uker. Jeg har trålt forumet på kryss og tvers, men finner ikke noen entydig måte å behandle båten på for å få et lettest mulig vedlikehold både i år og i årene som kommer. For ordens skyld, den er stoffet og ok under vannlinjen, det er behandling av skrogflater over vannlinjen og inne (bowrider) i båten det er snakk om. Hva har dere erfaring fra hva som virker, og hva som er i kategorien lurium til altfor høy pris uten noensomhelst effekt. (PS poleringsmaskin er allerede innkjøpt) 2. Rainoff og tilsvarende produkter til å få vannet til å renne av vindskjermen. Har dette noen negativ effekt på glassfiberen ? Gir det noenslag gjenskinn i rutene når den kjøres i mørke ? Noen som har erfaring med dette (Har ikke vindusviskere, og bor på vestlandet ;-( )? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Siden du har ny båt, med lite riper og matthet i overflatene, så kan nok en god pollering uten slipende middel, være nok. Legg gjerne flere lag flytende hardwax. Pollermaskin er omtrent ikke nødvendig da det går lekende lett for hånd. På motorbåten, Grandezza31, har jeg pleid å pollere en runde, deretter to lag hardwax og i vannlinja og 10 cm oppover har jeg pleid å legge på International sin som inneholder teflon. Da er det lekende lett å holde vannlinja ren gjennom sesongen. Med denne metoden, to lag wax, så har det vært fristende å droppe polleringsjobben om våren etter vask, da det er så bra fra året før. Men den får selvfølgelig ny runde vær vår. En god vask før du begynner er selvfølgelig nødvendig. International Super Cleaner, er god og har vært testvinner. Jeg handlet en del International-produkter hos Jula forleden. En del av de dyre International-produktene var ihvertfall da på tilbud, bla. nano-produktet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 For all del, unngå polish, PTFE, hardwax og andre remedier før du har lagt på 3-4 lag med Epoxy antipest. Jotun, International, SeaJet oa. har dette i sortimentet. Følg oppskriften på boksen, og du har et supert underlag før etterfølgende påføring av bunnstoff. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 REM, det er ikke under ! Litt drøy behandling, vel ? " det er behandling av skrogflater over vannlinjen og inne (bowrider) i båten det er snakk om" skriver trådstarter.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Men nå sier jo trådstarter at det er over vannlinjen som skal behandles og at under vannlinjen er det i orden. Greit nok at det er mye nedbør her på Vestlandet, men antipest på gelcoat over vannlinjen blir vel å ta litt hardt i. Om REM bruker antipest over vannlinja, så se jeg frem til den prosjekttråden for få det til å se pent ut og stå til det nye teakdekket. Redigert 25.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Men nå kan det jo hende REM sitt tips går på at en med fordel kan behandle skrog under vannlinjen med antipest fra begynnelsen av. - og det er ikke dumt. Sjek med forhandler hva som er brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Når det gjelder over vannlinje:Min erfaring er at man er ikke ferdig med å polere før man har lagt på et lag med Gelcoat Sealer etterpå. Her er det flere merker så klart, men det viktigste er at du får den på ! Da holder poleringen mye lenger !Her er International sin: http://batpleie.no/index.php?page=shop.product_details&product_id=84&flypage=flypage-vmbright.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=5 Turtle: http://www.maritimfritid.no/product.html/gelcoat-sealer-500ml-turtle Redigert 25.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Deilig med en polleringstråd... Et sikkert vårtegn. Er vel ikke lenge til den første tråden om det magiske ordet "autosol" kommer. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Der ser du. Jeg burde nok lest tråden skikkelig ja. Uansett, nye båter leveres ikke med antipest under vannlinja, hvis du ikke ber om det spesielt , og betaler for det. Derfor, noe av det første men bør gjøre med ny båt er å fjerne slippmiddlet fra støpen, og legge på antipest. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
blia Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Da takker jeg så mye for all god hjelp. handlelisten omfatter dermed både polering, hardwax og gelcoat sealer. Blir nok en tur på Jula i løpet av helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Ser jula fortsatt har tilbud på en del internationalprodukter. Sammenlignet med watski, så er det stor forskjell når men skal handle et par flasker av hver sort. Så lenge man oppbevarer de frostfritt, så er ihvertfall min erfaring at de ikke blir noe dårligere på kvalitet, selv etter 2-3 år lagring. Igjen, om maskin til pollering, så skal ikke det være nødvendig på en ny båt. For hånd har du god kontroll og får godt resultat. Bytt eller vend twisten ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 handlelisten omfatter dermed både polering, hardwax og gelcoat sealer. Jeg vet ikke helt, men "polering, hardvax og sealer" blir kanskje litt smør på flesk ? Polish og sealer holder sikkert lenge.. Jeg ville hoppet over hardvoxen da.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.