Jump to content

Dekorstriper

agun

Recommended Posts

Bruk blå maskeringstape, sørg for at tapen ligger godt nedtil underlaget, slik at underkryping ikke skjer, unngå direkte sollys, dra av tapen før malingen herder, slik at du unngår sprekker/riss i forbindelse med at du drar av tapen.  Lykke til. :smash:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Lag en tegning med mål, helst mal. Du kan gjærne komponere dette på PC'en,  oppgi størrelse. Gå til et firma som lager bilreklame, få de til å lage dette i "film". Mye enklere å få til og sannsynlig mindre arbeid. Velger du å lakkere er det nok en del mere arbeid å rette opp feil dersom du mislykes.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei, ening med bmo. Det er enklere med ferdige striper og slutt resultatet blir nok også bedre.

Pepe reklame i Fredrikstad er gode på å lage dekorlinjer ol. Du finner de på :www.pepe.no

Har god erfaring med firmaet, vet at de har gjort en del jobber hvor de har levert komplett dekor til båter.

Ser at agun holder til i Stavanger, sikkert ikke noe problem å sende pr. post. Eller så finner du noen lokalt som er gode på dette.

Lykke til

:wink:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Jeg er selvfølgelig også enig i det, men det var ikke det agun spurte om, og det virket som om han hadde bestemt seg.......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 1 år senere...

Jobber med å gi min Windy 9800 en ansiktsløftning, og nå er turen kommet til å gjøre noe med dekorstripene, som er blitt ganske slitte etterhvert så eneste løsning er en total utskifting. Er i villrede om hvor jeg kan få tak i ny dekor. Kan noen gi meg tips eller anbefale leverandører i Oslo/Østlandsområdet?

gå til ett reklamebyrå i nærheten av deg selv og spør hvor de får laget sine ting, eventuelt skiltmakere fikser den jobben der,de tar mål på båten og skjærer ut til deg og du kan lime det på selv eller betale for den jobben.de gamle tar du av selv med en varmepistol eller føner,men la produsenten ta mål først

bjørn

Hei

Har kjøpt dekor til Draco fra Windy (samme fabrikk) svindyrt.

Har i ettertid handlet med en som ligger i erfaringsbasen, RC ett elller annet tror jeg. Kvarte prisen og kjemperask levering.

Haig

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm. jeg prøvde å søke i erfaringsbasen, men er tydeligvis uten erfaring i å bruke erfaringsdatabasen. Mao, jeg fant i hvertfall ikke noe. Kan du huske sånn ca hva du betalte hos Windy? Er det lenge siden du kjøpte hos Windy?

Even

Hei.

Windy bruker folie fra 3M.

Orginalt er det to farger, gjerne mørk rød og sølvgrå eller mørkblå og sølvgrå.

Dette er satt sammen på monteringsfilm.

Dette koster penger, men det er vel en grunn til at de har vart i 15-20 år ?

Om du skal bytte Windy merker, og lager dette lokalt - pass på at de blir riktige.

Logoer i litt feil font ser fælt ut!!! Går flere av disse i fjorden.

Ring til Jack på Windy

Mvh Børre

www.windy7800.com

gå til ett reklamebyrå i nærheten av deg selv og spør hvor de får laget sine ting, eventuelt skiltmakere fikser den jobben der,de tar mål på båten og skjærer ut til deg og du kan lime det på selv eller betale for den jobben.de gamle tar du av selv med en varmepistol eller føner,men la produsenten ta mål først

bjørn

<{POST_SNAPBACK}>

Virker som en god ide. :smiley: Skal se om jeg kan finne en lokal aktør. Kan man bruke samme type skiltmateriale som til båt som det som brukes til bil?

Even

Hei.

Windy bruker folie fra 3M.

Orginalt er det to farger, gjerne mørk rød og sølvgrå eller mørkblå og sølvgrå.

Dette er satt sammen på monteringsfilm.

Dette koster penger, men det er vel en grunn til at de har vart i 15-20 år ?

Om du skal bytte Windy merker, og lager dette lokalt - pass på at de blir riktige.

Logoer i litt feil font ser fælt ut!!! Går flere av disse i fjorden.

Ring til Jack på Windy

Mvh Børre

www.windy7800.com

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at jeg har to forskjellig gråfarger over fenderlista, og noe vinrødt + sølv like over vannlinja. Den store logoen under fenderlista er det bare skyggen av, tror den forrige eieren tok den bort og jeg har ingen planer om å erstatte den. Logoen under sidevinduene skal erstattes, så tar ditt råd og er litt ekstra påpasselig dersom jeg ender opp med å få laget logoene selv.

Mht Jack hos Windy, hva/hvem/hvor er han?

Even

Hei.

Jack er sjef på delelageret til Windy i Arendal nr på windy.no

Mvh Børre

<{POST_SNAPBACK}>

Takker!

Ser du har en eldre Windy selv? Har du kjøpt deler til den fra Windy? Jeg er litt nysgjerrig for jeg henvendte meg en gang (for flere år siden) til Windy for å få tak i noen deler eller informasjon fikk jeg opplyst at pga en brann (i 94 tror jeg) var det meste av deler og info om min bår blitt borte.

Even

Hei igjen.

Ville forøvrig tatt bort striper over fendelist, laget ny under vindskjerm ( ca 10mm )

og ny vannlinje. Lag nye Windy 9800 merker og dropp resten.

Båten ser 10 år nyere ut - sett det på et par 8800 som i også har lakket grått felt under fenderlist " windyblått"

Om ser på www.baatnett.no under windy, ligger det en 8800 og en 9800 uten striper over fendelist - så du skjønner hva jeg mener.

Mvh Børre

Hei igjen.

Ville forøvrig tatt bort striper over fendelist, laget ny under vindskjerm ( ca 10mm )

og ny vannlinje. Lag nye Windy 9800 merker og dropp resten.

Båten ser 10 år nyere ut - sett det på et par 8800 som i også har lakket grått felt under fenderlist " windyblått"

Om ser på www.baatnett.no under windy, ligger det en 8800 og en 9800 uten striper over fendelist - så du skjønner hva jeg mener.

Mvh Børre

<{POST_SNAPBACK}>

Du har et poeng der. Skal uansett ta bort de gamle dekorstripene så da blir det en mulighet til å foreta en visuell vurdering om dette er måten å gjøre det på.

Mht til lakkering, har du erfaring om det kurant å lakkere utenpå det grå feltet? Jeg trodde fargen var "støpt" inn i plasten?

Mvh

Even

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...