grawis Startet 25.Februar.2013 Del på Facebook Startet 25.Februar.2013 Er det en god ide å henge opp hengekøye mellom masta og rulleforseilet? Tenker som så at forseilet og forseilsfall blir utsatt for atskillig større krefter under seilas... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Tåler ikke riggen det, er det på tide med en oppgradering :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JGH Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Går heilt fint, sjøl med meg oppi Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
grawis Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Takk for beroligende svar! Fy faen det er irriterende å måtte dra på jobb i sånt vær som det er nå! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Galskap å måtte jobbe nå om dagen, ja; men er det virkelig så varmt oppe i Bergen at du føler for å ligge i hengekøya? Tydelig jeg må sette kursen nordover! Men det burde være lover mot å jobbe på dager som dette, ja; så kan vi heller karre oss på jobb på regntunge søndager med kuling ... Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Satt og kosa meg med lunsj og bok i cockpit, med ullgenseren på var det meeeer enn varmt nok til å ligge i hengekøye :-) Nå har jeg vært og shoppa køye på Clas Ohlson til 129 kroner, håper på bra vær resten av uka. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Pass deg for vårlufta, den er skarp, sa ho bestemor... Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Antar at du har et aluminiumsprofil på rullestaget. Hengekøya KAN da medføre bøyd eller knekt forstagsprofil. Selv om seglkreftene kan bli mye større under segl, kan punktbelastningen som hengekøye representerer være uheldig. Jo strammere hengekøya strekkes opp, jo større blir strekket når du klatrer oppi. Hvor mye profilet tåler før det skades kan sikkert variere, både etter dimensjoner og hvor tauet festes i forhold til skjøter i profilet. Jeg vil anbefale litt slakt oppheng og gjerne fordele strekket på flere punkter på staget. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Eg pleier å henge den opp i spinnaker bommen, bomhalet holder bommen, en krok på masten og en på spinnakerfallet, tred gjennom enden av bommen. Funker fett.. Kan være lurt å surre en liten taustumt rundt bommen slik at den ikke pendler så mye Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
grawis Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Eg pleier å henge den opp i spinnaker bommen, bomhalet holder bommen, en krok på masten og en på spinnakerfallet, tred gjennom enden av bommen. Funker fett.. Kan være lurt å surre en liten taustumt rundt bommen slik at den ikke pendler så mye Tror jeg skjønner oppskrifta di, men har du bilde? :-) Sikkert greit å være forsiktig ift bøy på staget, ja. Testa nettopp hengekøya med det ene festet i masta og det andre nederst i akterliket på genoaen. Virket som jeg hang godt, men flere som deler skepsisen til fist? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Denne er grei til formålet. Bruker den også for hindre at gennakerhalsen flyr for langt ut i le. http://www.atninc.com/atn-tacker-sailing-equipment.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Fest køya i skjøteøyet i forseilet så får du fordelt belastningen på en fin måte. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Enig med Lazyjack, slik gjør jeg det også. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Går heilt fint, sjøl med meg oppi Nå ble jeg litt inspirert Antar at du har et aluminiumsprofil på rullestaget. Hengekøya KAN da medføre bøyd eller knekt forstagsprofil. Nå ble jeg av-inspirert igjen Jeg har en liten selv-slående jibb på en liten 31 fot båt, med Alu rulle profil. Er det da å oppfatte som ett sjanse spill å henge opp hengekøye i dette ? Jeg har ikke spinnaker bom, men jeg har både spinnaker fall og og spinnaker bom-løft fall. Kan jeg bruke disse for å avlaste og gjøre dette fornuftig, eller bør jeg avstå fra dette uansett Er det noen andre fornuftige steder å montere hengekøye, feks med utgangspunkt i bommen.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SuperGnisten Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Hadde ikke bilde av det, men her er en prinsipp skisse.. Når det er gjort en gang, tar det ikke mange minuttene å henge den opp,, Redigert 26.Februar.2013 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Erik Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hmmm... Ser at en Spinnaker bom fort koster over 3000,-, så da hjelper det ikke at hengekøya bare koster 129,- Men en enkel spristake til Genakker/Genoa kan man kanskje lage seg selv med ett skaft og noen ende stykker. Ser for meg at patenten over gir mer belastning til fallene enn selve staken, og den belastningen staken får er også i lengderetningen, ikke på tvers. Noen som har en oppskrift på en enkel spristake som ville tålt vekten fra en hengekøye også ? Hvor lang bør en slik stake være tro ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hvorfor ikke gjøre som foreslått i innlegg nr 12...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Tror du det er risiko-fritt da? Som sagt liten båt og liten og høyt skjøta jibb.... Vil jo nødig ødelegge forstaget mitt.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SuperGnisten Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hvis du ikke har spinnaker bom, ville jeg bare hengt i skjøtehjørnet, har gjort dette noen ganger også.. Grunnen til at jeg bruker bommen er for å få justere høyden og ligge bedre i hengekøyen.. Strekket på fallet, er ikke i nærheten av styrken engan.. samme gjelder bommen. Siden fallet går gjennom øyet, blir det strekk i fallet, samt noen krefter i enden av bommen, men det er ikke så fryktelig mye. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Filip Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Tar tauet fra hengekøya runt seilet et par ganger når seilet er innrullet fungerer fint for meg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Bruker å henge køya i øyet på genoaen. Hadde hengekøytauet rundt genoaen før, men merket det ble en ganske heftig "knekk" på forstaget da. Å feste køya i øyet vil nok fordele vekten ganske mye mer. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Var en tur i båten og vurderte og kjente litt. Synes forstaget sagger for mye, kommer ikke til å ta sjansen tror jeg. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Var en tur i båten og vurderte og kjente litt. Synes forstaget sagger for mye, kommer ikke til å ta sjansen tror jeg. For å sette det på spissen; Da bør du heller ikke seile med båten. Hvis ikke riggen din er satt helt hinsides er verken hengekøye eller seil noe overhengende problem i godvær, men det sies jo at det oppstår fler skader på rigg som følge av at den er satt for slakkt enn for stramt. Når du seiler er det to-tre ting som avgjør hvor stramt forstaget ditt er: 1) akterstaget 2) overvant - dersom du har bakovervinklede salinger og 3) storseil, storseilskjøte. Det blir disse tre faktorene som avgjør hvor stramt forstaget ditt er under seilas, og om du mister høyde pga. sagging. Jeg ville tatt utgangspunkt i denne problemstillingen og fått hjelp til å trimme riggen riktig. Da får du bedre seilegenskaper og mulighet til bekymringsfri avslapning i hengekøye som bonus. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Riggen min er stram, stramma den skikkelig i fjor, men jeg har brøkdels-rigg med akter-stag som kan strammes manuelt mens jeg seiler. Mye... Dette slakker jeg ned når jeg ligger til land, for masta får en markant krum i topp når det er spent. Jeg kan jo spenne akter-staget før jeg monterer hengekøye, det er klart... Er det noen her som i det hele tatt har opplevd eller hørt om noen som har opplevd skader etter hengekøye bruk mellom mast og forseil ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 (redigert) Båten din tåler gjerne noe slikt uten å få skade (kanskje :-): Redigert 27.Februar.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.