Jump to content

Tåler rulleforseilet ei hengekøye?

grawis

Recommended Posts

Antar at du har et aluminiumsprofil på rullestaget. Hengekøya KAN da medføre bøyd eller knekt forstagsprofil. Selv om seglkreftene kan bli mye større under segl, kan punktbelastningen som hengekøye representerer være uheldig. Jo strammere hengekøya strekkes opp, jo større blir strekket når du klatrer oppi.

Hvor mye profilet tåler før det skades kan sikkert variere, både etter dimensjoner og hvor tauet festes i forhold til skjøter i profilet.

Jeg vil anbefale litt slakt oppheng og gjerne fordele strekket på flere punkter på staget.

Eg pleier å henge den opp i spinnaker bommen, bomhalet holder bommen, en krok på masten og en på spinnakerfallet, tred gjennom enden av bommen. Funker fett.. Kan være lurt å surre en liten taustumt rundt bommen slik at den ikke pendler så mye

Tror jeg skjønner oppskrifta di, men har du bilde? :-)

Sikkert greit å være forsiktig ift bøy på staget, ja. Testa nettopp hengekøya med det ene festet i masta og det andre nederst i akterliket på genoaen. Virket som jeg hang godt, men flere som deler skepsisen til fist?

Går heilt fint, sjøl med meg oppi :yesnod:

Nå ble jeg litt inspirert :thumbsup:

Antar at du har et aluminiumsprofil på rullestaget. Hengekøya KAN da medføre bøyd eller knekt forstagsprofil.

Nå ble jeg av-inspirert igjen :cryin:

Jeg har en liten selv-slående jibb på en liten 31 fot båt, med Alu rulle profil.

Er det da å oppfatte som ett sjanse spill å henge opp hengekøye i dette ?

Jeg har ikke spinnaker bom, men jeg har både spinnaker fall og og spinnaker bom-løft fall. Kan jeg bruke disse for å avlaste og gjøre dette fornuftig, eller bør jeg avstå fra dette uansett :confused:

Er det noen andre fornuftige steder å montere hengekøye, feks med utgangspunkt i bommen.... :confused::confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hmmm...

Ser at en Spinnaker bom fort koster over 3000,-, så da hjelper det ikke at hengekøya bare koster 129,- :headbang:

Men en enkel spristake til Genakker/Genoa kan man kanskje lage seg selv med ett skaft og noen ende stykker.

Ser for meg at patenten over gir mer belastning til fallene enn selve staken, og den belastningen staken får er også i lengderetningen, ikke på tvers.

Noen som har en oppskrift på en enkel spristake som ville tålt vekten fra en hengekøye også ?

Hvor lang bør en slik stake være tro ?

Hvis du ikke har spinnaker bom, ville jeg bare hengt i skjøtehjørnet, har gjort dette noen ganger også.. Grunnen til at jeg bruker bommen er for å få justere høyden og ligge bedre i hengekøyen..

Strekket på fallet, er ikke i nærheten av styrken engan.. samme gjelder bommen. Siden fallet går gjennom øyet, blir det strekk i fallet, samt noen krefter i enden av bommen, men det er ikke så fryktelig mye.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Var en tur i båten og vurderte og kjente litt. Synes forstaget sagger for mye, kommer ikke til å ta sjansen tror jeg.

For å sette det på spissen; Da bør du heller ikke seile med båten.

Hvis ikke riggen din er satt helt hinsides er verken hengekøye eller seil noe overhengende problem i godvær, men det sies jo at det oppstår fler skader på rigg som følge av at den er satt for slakkt enn for stramt.

Når du seiler er det to-tre ting som avgjør hvor stramt forstaget ditt er: 1) akterstaget 2) overvant - dersom du har bakovervinklede salinger og 3) storseil, storseilskjøte. Det blir disse tre faktorene som avgjør hvor stramt forstaget ditt er under seilas, og om du mister høyde pga. sagging. Jeg ville tatt utgangspunkt i denne problemstillingen og fått hjelp til å trimme riggen riktig. Da får du bedre seilegenskaper og mulighet til bekymringsfri avslapning i hengekøye som bonus.

Riggen min er stram, stramma den skikkelig i fjor, men jeg har brøkdels-rigg med akter-stag som kan strammes manuelt mens jeg seiler. Mye...

Dette slakker jeg ned når jeg ligger til land, for masta får en markant krum i topp når det er spent.

Jeg kan jo spenne akter-staget før jeg monterer hengekøye, det er klart... :blush:

Er det noen her som i det hele tatt har opplevd eller hørt om noen som har opplevd skader etter hengekøye bruk mellom mast og forseil ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...