Jump to content

Får ikke tak i kartbrikke (meu053r), må jeg kaste plottern.

Bjørn-Are

Recommended Posts

Så lenge de kan leveres på Garmins gamle brikkeformat, og ikke SD som er til dagens plottere....

Alle de nevnte, unntatt det største (EU800X som dekker hele Norden inkl Svalbard og Østersjøen) skal kunne leveres på "Garmin data card", som jeg antar er hva du mener med 'Garmins gamle brikkeformat'.

Hvis du holder til i Harstad bør du kunne bruke en disse: EU053R EU054R EU708L EU800X

Men nå har visst problemet løst seg på en annen og billigere måte :smiley:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har Garnin helt egne kort på gamle plottere? Ikkje av den typen som f.eks brukes i kamera? Har lite med nettilgang her eg er så har ikkje fått sjekket dette. Så mulig min uttalelse er feil. Men er det et vanlig kort som kan kjøpes i butikk vil det være mulig.

Svar på ditt første spørsmål er JA! Garmin data card er et eget dataformat, det finnes ingen overganger mellom dette og hvadunåmåttekalle "vanlig" kort. Garmin bruker pr dato microSd som ligger i et sdadapter=SD kort. Ellers så finnes det ulike brikketyper feks cf, som også har vært benyttet i fotobransjen, eldre Raymarine feks benyttet dette. Her finnes det et adapter, men det er opp til softwaren i plotteren, og karttypen, om du kan benytte det. Det går ikke an og flytte innhold fra en kartbrikke over på et annet tomt kort. Her må det benyttes egne brikker fra kart\plotterleverandørene, disse kan oppdateres på egne lisensierte kortlesere. Eventuellt så kan du feks oppdatere navionics kart på pc'n såfremt nettilgang og registrert bruker.

Det du skriver stemmer nok, men ikkje alt. Det er mulig å både flytte og kopiere kart for en person som kan dette. Da tenker eg fra brikke til brikke. Om en bruker mini SD eller SD så fungerer begge i nyere Garmin. At det er mulig, ja. At det er lovlig er et annet spørsmål.

Har litt vondt for å tro deg der, kartene er lisensbelagt, og er dermed produsentenes melkeku. Vær du trygg på at de legger inn kopisperrer opp og i mente. Det finnes en del crack på nett, men svært lite av dette virker på plotterne. Ville ikke satt liv og helse på spill for et kopikart som kanskje, kanskje ikke virker? Vil du?

• 2 år senere...

Hei, jeg har lignende problem. Har kjøpt en brukt båt med en Garmin 188c kartplotter/ekkolodd. Problemet er selvfølgelig at jeg kjøpte båten i Bergen, og jeg bruker den i Sunnmørstraktene. Har forsøkt å søke på nettet og kontaktet butikker som har Garmin plottere. Ingen kan skaffe kart fra Sognefjorden til Trondheim :/ Noen som har et liggende som jeg kan kjøpe? Ikkje så farlig med om det er litt gammelt. Vil bare ikke kaste en plotter som er godt brukbar...litt surt å bruke den kun som ekkolodd. Har da forresten et kart fra Lista til Sognefjorden dersom noen har bruk for det... :)

Redigert av Robert_B (see edit history)

Jeg fikk tak i kart via Facebook kjøp/salg-sider. Er nok noen som har slike liggende.

Jeg solgte også det jeg hadde på finn tror jeg. Så det finnes om man leter. Jeg fikk tak i kart for Trondheimsfjorden..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 1 år senere...

Jula Harstad har tilbud idag og i morgen på denne til kr 1999. 

Brukbar pris selv om det ikke er toppmodellen akkurat.

Høyere skjermoppløsning og fargegjengivelse enn Garmin 192C, og antagelig bedre brukervennlighet og oppdateringshastighet også siden den er noen år nyere.

http://webshop.nettbaat.no/products/kartplotter-lowrance-elite-5m

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...