evenh Startet 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2013 Jeg er i ferd med å bytte vannsmurt lager på min Bostrøm 37. De gamle lagrene var av messing og de nye jeg har fått tak i er av nylon. Jeg har dratt et av de gamle ut av hylsa. Det var hverken settskruer eller hull for slike der. Jeg lurer på om jeg bør borre opp noen hull og gjenge for settskruer, eller om det ikke er nødvendig. Er det noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Hvis du setter inn settskruer, husk å bruke bronse eller messingskruer. Ikke bruk RF skruer. Hvis gummien skulle løsne eller bli slitt ned, vil RF skruer være så harde at de vil slite på akslingen. Bronse eller messingskrier er myke sammenlignet med akslingen. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Er du helt sikker på at du ikke har setskruer? Jeg trodde heller ikke jeg hadde det da jeg skulle skifte cuttleslager, men sannelig så var de der likevel, med hodet godt gjemt under flere lag bunnstoff! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Mitt gamle var ikkje settskruer i. Eg limte mitt nye med locktite. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
evenh Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Takk for svar! Biscaya: Bra tips med bronse- eller messingskruer. Lars H: Lageret er ute, så jeg er helt sikker på at det ikke er noen skruer der. D5L: Hvilken Locktite anbefaler du? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Eg brukte 243 meiner eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
evenh Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg tror jeg gjenger opp noen nye hull, det er jo ikke store jobben og da er jeg helt sikker på at det sitter. Noen som vet hvor man kan få tak i settskruer av messing eller bronse? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Pass også på at det ikke blir for trangt visst plasten er fks. PA6/oilon etc. den har en del vannopptak og krymper noe. Fks. PEHD har mye mindre vannopptak men er nødvendigvis ikke like slitesterk etc.etc. (PEHD 1000 er vel bra slite sterk) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Man bestiller hylse på mål hos forhandler. Man bestiller ikkje produksjon.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Noen gjør det, andre ikke. Er jo ikke uvanlig at ting går ut av produksjon? Var bare ment som ett tips. Har vært bort i seriøse produsenter (ikke båt relatert) som tabba seg ut på plast foringer. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Jeg tror jeg gjenger opp noen nye hull, det er jo ikke store jobben og da er jeg helt sikker på at det sitter. Noen som vet hvor man kan få tak i settskruer av messing eller bronse? Hører snakk om at det skal være en jernvarehandel både på Grünerløkka og en på Torshov som skal ha et utvalg av "ukurante" skruer. Vet ikke ikke mere nøyaktig hvor de er eller hva de heter. BTW: Hvis lagerfestet ditt er i en alu-legering bør du unngå å bruke messing/bronse - skruer. Alu og kobber er et stykke fra hverandre i spenningsrekken Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
evenh Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Jeg har kjøpt de nye lagerene hos sleipner i Fredrikstad, så jeg regner med at plasten er av rette typen/kvaitet. Biscaya: Butikken du tenker på er Zachariassen jernvare. De har et stort utvalg, men desverrre ikke settsruer av messing eller bronse. Jeg har ringt Tess, men de kunne heller ikke hjelpe. Noen som har andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Et lite stykke unna deg: Jeg hadde båten på slipp sist vår i Strömstad. Fant til slutt messingskruer i Jernia-butikken ved siden av Maritim-butikken i Fredrikstad. Kjøpte et antall M10 * 50 messingbolter som jeg tilpasset til riktig lengde Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.