Jump to content

Alpha one drev, hvor viktig er det med"Alignment tool"?


jensemann2

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ta av drevet for å smøre U-Joints og sjekke om det er vann i belgen, men har ikke alignment tool. Hvor viktig er det å rette inn dette lageret hver gang? Går det ut av stilling hvis jeg tar av drevet? Har heller ikke "Shift slide stabilizer tool". Er det noen som har tips til hvor jeg kjøper dette billig? Har sjekket ebay, men det er 60-90 dollar i frakt, og tar lang tid i tillegg..

 

Link to post

hvis akslingen går lett ut så går den nok lett inn også, da er det jo ikke nødvendig å rette det inn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg hadde Bravo3 riktignok på en båt jeg hadde. Min mekaniker forklarte hvorfor alignment tool er viktig:

Tenk deg følgende:

Mellom Motor - lager - drev er det en stiv aksel. Hvis motoren synker sammen på motorlabbene (noe den garantert gjør i fremkant), vil akselen presse voldsomt på lageret. Dette lageret gir seg til slutt. Hvis ikke lageret gir seg, gir splinen i svinghjulet seg, og da blir det virkelig dyrt.

Alignment tools skal gli inn og ut som i smør.

 

Men: dette var Bravo3 :-)

 

mmh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

jeg trodde lageret var relativt selvrettende, og at det er fremre motorfester som må justeres dersom det kniper ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er riktig teerex. Dette lageret kan bevege seg i alle retninger. Når du skal rette inn motoren med tolken, er det viktig nettopp å bevege litt på dette lageret for å rette det inn mot splinen i demperplaten på svinghjulet.

 

Deretter rettes motoren inn både i side og høyde . Tolken smøres med fett og trykkes helt inn, og dras rett ut.Merkene som avsettes i fettet fra splinen i demperplaten forteller deg hvilken vei motoren skal rettes inn.

 

Jeg tror veldig mange kjører med feil her, da alle motorlabber setter seg over tid. Siden festene på transomen er hardere enn fremre motorlabber, samt at motorene sitter bedre fast bak enn foran, vil motorene synke ned mer foran enn bak.

 

Rettet opp en yanmar 270 med bravo 3 drev for noen år siden. Etter ett år, hadde motoren sunket 12 mm på begge framlabber. Jeg foretok ikke førstegangs justeringen, men forventet at det var riktig gjordt.

Link to post

Har også Bravo 3 drev som jeg har av hver vår for inspeksjon. I denne sammenhengen sjekker jeg alltid opprettingen av motoren, men har tilgode at motoren må justeres. Tolken glir inn som varm kniv i smør. Jeg har kjøpt litt verktøy, deriblant tolk til Mercruiser hos min lokale forhandler Siddis Motor i Stavanger og vil ikke si at prisene på dette verktøyet er avskrekkende.

Det er en god følelse når alle sjekkpunkter er gjort og vite at alt er tipp topp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...