jensemann2 Startet 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2013 Tenkte jeg skulle ta av drevet for å smøre U-Joints og sjekke om det er vann i belgen, men har ikke alignment tool. Hvor viktig er det å rette inn dette lageret hver gang? Går det ut av stilling hvis jeg tar av drevet? Har heller ikke "Shift slide stabilizer tool". Er det noen som har tips til hvor jeg kjøper dette billig? Har sjekket ebay, men det er 60-90 dollar i frakt, og tar lang tid i tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 hvis akslingen går lett ut så går den nok lett inn også, da er det jo ikke nødvendig å rette det inn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jensemann2 Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 ja det var noe sånt jeg hadde håpet på å høre. Men er det stor fare for at gimballageret flytter seg ut av stilling når jeg drar ut akslingen, og at jeg dermed ikke får den på plass igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Jeg hadde Bravo3 riktignok på en båt jeg hadde. Min mekaniker forklarte hvorfor alignment tool er viktig: Tenk deg følgende: Mellom Motor - lager - drev er det en stiv aksel. Hvis motoren synker sammen på motorlabbene (noe den garantert gjør i fremkant), vil akselen presse voldsomt på lageret. Dette lageret gir seg til slutt. Hvis ikke lageret gir seg, gir splinen i svinghjulet seg, og da blir det virkelig dyrt. Alignment tools skal gli inn og ut som i smør. Men: dette var Bravo3 :-) mmh Bavaria32sport Redigert 27.Februar.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
FM 8-12 Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Samme gjelder alpha. Lån deg tolken Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 jeg trodde lageret var relativt selvrettende, og at det er fremre motorfester som må justeres dersom det kniper ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vidar B Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Det er riktig teerex. Dette lageret kan bevege seg i alle retninger. Når du skal rette inn motoren med tolken, er det viktig nettopp å bevege litt på dette lageret for å rette det inn mot splinen i demperplaten på svinghjulet. Deretter rettes motoren inn både i side og høyde . Tolken smøres med fett og trykkes helt inn, og dras rett ut.Merkene som avsettes i fettet fra splinen i demperplaten forteller deg hvilken vei motoren skal rettes inn. Jeg tror veldig mange kjører med feil her, da alle motorlabber setter seg over tid. Siden festene på transomen er hardere enn fremre motorlabber, samt at motorene sitter bedre fast bak enn foran, vil motorene synke ned mer foran enn bak. Rettet opp en yanmar 270 med bravo 3 drev for noen år siden. Etter ett år, hadde motoren sunket 12 mm på begge framlabber. Jeg foretok ikke førstegangs justeringen, men forventet at det var riktig gjordt. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Har også Bravo 3 drev som jeg har av hver vår for inspeksjon. I denne sammenhengen sjekker jeg alltid opprettingen av motoren, men har tilgode at motoren må justeres. Tolken glir inn som varm kniv i smør. Jeg har kjøpt litt verktøy, deriblant tolk til Mercruiser hos min lokale forhandler Siddis Motor i Stavanger og vil ikke si at prisene på dette verktøyet er avskrekkende. Det er en god følelse når alle sjekkpunkter er gjort og vite at alt er tipp topp. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Ryker lageret kan dette fort bli dyrt..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.