Fabricius Startet 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2013 Kikker på flere seilbåter. Har tidligere hatt et Volvo seildrev og var ganske fornøyd med det. Byttet tetningsring etter de foreskrevne sju år - selv om ringen så ut som den var ny. Ser nå på en båt med Yanmar seildrev - båten er sju-åtte år gammel. Selger rister uforstående på hodet på spørsmål om hvor ofte Yanmar-tetningen må skiftes. Så sjekker jeg selv i Yanmars manualer (på nett) og oppdager at de anbefaler å skifte hvert annet år (!). Googler litt, og finner denne: http://www.cruisersforum.com/forums/f48/yanmar-40-versus-volvo-saildrive-91604.html, der det hevdes at det er mye tull med Yanmar-drevene - og da snakker vi ikke om tetningsringer, men hele drevkonstruksjonen. Synspunkter? Er Yanmar-drevene til å stole på? Og hva er erfaringene med skifte av tetningsringene? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Yanmar har doble tettningsbelger, med vann gjennomtrengnings alarm i mellom. Jeg har forsket litt på det, og den konklusjon jeg kom til er at man kjører til alarmen går, da har man fortsatt tett båt, og en belg igjen å gå på. Det skal ikke ha gått ned en eneste båt pga utette belger på Yanmar (er blitt sagt). Volvo har så vidt jeg vet bare enkel belg, og derfor er konsekvensen når den ryker større, selv om den sikkert holder like lenger før den ryker. Jeg måtte bytte hele mitt SD20 drev i vinter pga tæring, men det hadde sannsynligvis ikke med fabrikat å gjøre. Kostet meg 50 000,- inkludert nye belger og selve jobben med å bytte. Naboen i havna hadde byttet belg på volvodrevet samme sesong , og hadde betalt 35000,- for jobben inkludert selve belgen da. Han kranglet dog fortsatt med de som hadde gjort det så det er neppe gjengs pris. Jeg er ikke ekspert, og har bare hatt Yanmar, og det var tilfeldig, men etter å ha undersøkt så er jeg glad for at jeg har Yanmar med dobbel belg ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Naboen i havna hadde byttet belg på volvodrevet samme sesong , og hadde betalt 35000,- for jobben inkludert selve belgen da. Som jeg har sagt før, det er tyveri. En normalt fingerferdig person gjør det selv på en ettermiddag. Det finnes vel tre store fabrikat S-drev. VP, Yanmar og ZF. Og det er all grunn til å tro at det er samme drevet laget av ZF i Arco, Italia. Og så har de litt forskjellige detaljløsninger. ZF i Italia lager en haug med gearbokser og sånne pods. Solgt under forskjellige navn. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Enig med Mulligan, bytte av belg er en rask og enkel jobb og på langt nær noe som skal koste 35000. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Rolf Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Kom gjerne og skift belg hos meg en ettermiddag det måtte passe;) Det med dobbel belg og alarm hos Yanmar likte jeg, betyr at jeg kan utsette bytte enda en sesong.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
alidal Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/91803-gearfeil-seildrev-yanmar-sd-50/ https://baatplassen.no/i/topic/84684-yanmar-seildrev-sd-50-lekker-olje-reklamasjon-avslaatt/ Redigert 28.Februar.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.