jensemann2 Startet 27.Februar.2013 Del på Facebook Startet 27.Februar.2013 Jeg har tenkt å skru litt i helgen og skal ta av manifoldene og riserne og klargjøre motor og manifolder for ferskvannskjøling. I motoren har jeg tenkt å enden bruke saltsyre eller systemrens. For å finne ut hva som funker best prøver jeg en manifold i saltsyre og en i systemrens før jeg bestemmer meg:) Problemet med saltsyre er vel at det fungerer mye bedre ved varme, og det blir ikke så lett å få varme i motoren min da den er saltvannskjølt og båten står på land.. Systemrens har jeg inntrykk av er noe svakere og sliter med å ta grov rust? Noen med erfaring? Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 En gammell lakkerer jeg kjenner sverger til fosforsyre for rustfjerning. Aner ikke om det funker bedre eller dårligere enn saltsyre.... Ellers bruker vi skyttere sitronsyre for rensing av tomhylser. Er også brukt for rustfjerning på biler. Sitronsyre kan du kjøpe i kg-bokser som pulver og blande styrken selv.... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 systemrens inneholder visst både oksalsyre og sitronsyre, så da får jeg prøve med de flaskene jeg har kjøpt:) Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 sandblåsing ev.glassblåsing da? Rimeligt greit resultat på rust Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Vanskelig å sandblåse inni kjølekanalene.. Det er der rusten er. Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Det finnes ikke problemer,bare utfordringer Hvor i landet holder du til da ? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Noen som har erfaring med ultralydrensing på denslags. Slikt utstyr er lett tilgjenglig til en nogenlunde anstendig pris i mindre størrelser. Ref. Biltema m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Hell Brunox igjennom evt.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Hva er brunox? Saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Det beste er 1: oksalsyre, 2: tynnet saltsyre. Begge løser rust. Noe annet er om det i det hele tatt har noe poeng i å utføre jobben om motoren er gammel. Mulig at du får hull i godset etter en slik behandling, eller at rust vil tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Motoren er 17 år gammel, men har for det meste ligget i indre havn i Fredrikstad, dermed har den fått skylt igjennom med fersk/brakkvann etter hver tur. Kommer til å teste med systemrens(oksalsyre/sitronsyre) først så får vi se:) manifoldene er fra 2010, det samme er riserne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Skulle ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 om jeg ikke tar feil, så ihvertfall pass deg vel for å montere dårlige raisere igjen ihvertfall. Faren for å få lekkasje inn i sylindere kan bli dyrt. Jeg synes du burde hatt nye siden du skal bygge til ferskv. kjøling Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Etter 24 timer i systemrens (varmt) var det absolutt ingen forskjell på rusten inni kjølekanalene. Jeg klarte å skrape løs endel med kniv og da var det rent og fint under rusten, men det hadde jeg muligens klart uansett. Jeg blandet 20 % løsning. Neste forsøk blir med saltsyre 30 %. Systemrens var hvertfall helt ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.