Jump to content

Fjerne rust i manifolder og risere

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har tenkt å skru litt i helgen og skal ta av manifoldene og riserne og klargjøre motor og manifolder for ferskvannskjøling. I motoren har jeg tenkt å enden bruke saltsyre eller systemrens. For å finne ut hva som funker best prøver jeg en manifold i saltsyre og en i systemrens før jeg bestemmer meg:)

Problemet med saltsyre er vel at det fungerer mye bedre ved varme, og det blir ikke så lett å få varme i motoren min da den er saltvannskjølt og båten står på land.. Systemrens har jeg inntrykk av er noe svakere og sliter med å ta grov rust? Noen med erfaring?

Noen med erfaring?

Etter 24 timer i systemrens (varmt) var det absolutt ingen forskjell på rusten inni kjølekanalene. Jeg klarte å skrape løs endel med kniv og da var det rent og fint under rusten, men det hadde jeg muligens klart uansett. Jeg blandet 20 % løsning. Neste forsøk blir med saltsyre 30 %. Systemrens var hvertfall helt ubrukelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...