Jump to content

Hvordan holde fukt vekk fra båten?

Alfonzo

Recommended Posts

ja er det noen som kan gi råd for dette? Det blir enorme mengder med fukt i båten,samme hvor godt det blir luftet.det slår seg på alle vinduer i lugar,takluke og vinduer i styrhus.Hele kalesjen er fukti under når det ligger snø over båten.Det råtner jo opp alt pga dette..Er lufte ventil i taket i lugaren som det trekker godt fra,og det er kalesje over bakre del av båten.Det er jo ikke tett rundt nedre kanten av kalesjen,så skulle jo tro det ble go lufting der og.

Ja lufting er det tydeligvis ingen vits i virker det som. Har sjekket om det er lekasjer noen steder,men kan ikke finne noe. Må vel bare stenge det som er,å sette fuktslukere i hele båteten sikkert.Sånn som det er nå er ivertfall uholdbart..Eneste plassen i båten det holder seg tørt er i motor rommet.Der er det også go gjennom lufting.

Redigert av matros72 (see edit history)

Vame er absolutt best. jeg selv bor i båten og er ikke på noen måte plaget med noe fukt av noe slag og bruker ingen avfuktere av hverken den elektriske sorten eller tørrball, og enda har jeg en RF på under 30%. ising på gjennomgående metall i uventilerte rom og skott vil du ikke bli kvitt uansett. i så måte måtte du ha pakket inn alle bolter i metall på utsiden med isolasjon :lol: når det blir nærmere 15-20 minus her så legger det seg et tykt lag med is på boltene i skrogsamenføyningen på innsiden i skottet i forpiggen der det ikke er noe særlig ventilasjon uten at jeg har opplevd at dette har skapt noe nevneverdig fuktproblem. i båten min er det aldri under 15 grader når jeg er borte og nærmere 26 når jeg er i båten, det synes å gjøre susen mtp fukt :smiley: er du plaget med fukt i madrasser og lignende ville jeg ha vurdert en lignende løsning Eureka har laget seg med lister mot underlaget som hever madrassen opp så du får et lite luftlag mellom.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

I min forrige båt en kalesje båt på ca 27" brukte jeg kun avfukter, fungerte utmerket på vestlandet.

Monterte " termostat kontakt" som slo av avfukter med temperaturer under ca 2-3 grader. Ved temperaturer lavere enn dette så er luften tørr likevel. Slo den av for å hindre at den frøs ned.

Tettet ingen ting alt stod åpent. Med dette menes at døren stod åpen fra dekk og ned i kabin.

Om en leser molliers dampdiagramm så skulle dette i teorien ikke gi noen effekt. Men min private teori ar at det å sende avfuktet tørr luft rundt i båten gir denne ønskede effekten.

Oppsummert gode erfaringer og en slik mekanisk avfukter koster fra ca 1000 og oppover.

Min stod slik at kondensatet randt ut i vasken, slapp således og tømme beholder. Da denne fylles fort opp, tok ut et sted mellom 6 og 12 liter hver dag :-)

Dette har vært diskutert utallige ganger på båtplassen og meningene er mange, men over viser jeg til egne erfaringer som fungerte kjempe godt for meg

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har gjort det slik - nå er alt faktisk bare glede :thumbsup:

Har montert denne blåseovnen og satt den på ECO (ca 400W). http://www.seatronic...-vifteovn-p-420

Har koblet denne temperaturvakten imellom

http://www.clasohlso...akt/Pr361181000

og satt den til å gi strøm ved temperatur lavere enn 10 grader - det burde holde - særlig fordi jeg i tillegg har montert en avfukter

http://www.seatronic...avfukter-p-4060,

som fungerer fra +5 grader og opp. Og den blåser jo også en del varme når den arbeider.

Har i tillegg en 300W frostvakt.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Avfuktning er mye billigere, men også bedre i forhold til kalde flater, og ising vil reduseres mye. :smiley:

Riktig dét, men for at avfukteren skal fungere må du ha noen plussgrader. Derfor min løsning med Thermal på Eco og termobryter (satt den på 10 grader for å ha litt "å gå på" men 5 skal holde) slik at det holdes liv i avfukteren.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Riktig dét, men for at avfukteren skal fungere må du ha noen plussgrader. Derfor min løsning med Thermal på Eco og termobryter (satt den på 10 grader for å ha litt "å gå på" men 5 skal holde) slik at det holdes liv i avfukteren.

Det gjelder kun avfuktere av kondenstypen, bruker du en absorbent avfukter så fungerer den til -30, så da er det bare å skalke alle luker om høsten, sette igang avfukteren å kose deg med tørr båt hele vinteren, uten å tenke på avfuktere som skal tømmes for vann, eller varmeovner som må slå seg av å på osv.

Forsøkte meg med tørkeballer fra Biltema i fjor. Vet ikke om jeg var helt fornøyd. De dro ut vann, ble byttet ut etter en tid, men det var stadig fuktig klima i båten (over 60%). Må kanskje ha en del flere enn de jeg hadde.

Hva bruker du?

Forsøkte meg med tørkeballer fra Biltema i fjor. Vet ikke om jeg var helt fornøyd. De dro ut vann, ble byttet ut etter en tid, men det var stadig fuktig klima i båten (over 60%). Må kanskje ha en del flere enn de jeg hadde.

Hva bruker du?

En adsorbsjonsavfukter er ikke en tørkeball fra biltma, Det er en avfukter på llik linje med den du bruker, men den jeg bruker sender den fuktige luften ut av båten uten å podusere vann, som må dreneres eller som fryser. Den bruker et kompositt materiale som har en egenskap til å ta til seg store menger vann, dette materiale er plasset (formet) som et hjul som roterer, og det er to arbeids kammer. det ene kammeret tørker luften som blir sendt i gjennom, da kompositt materialet tar til seg fuktigheten, og det andre kammeret tilføres varme og luft, dette vil da tørker ut vannet i kompositt materialet igjen, denne fuktige luften føres så ut av båten via en luftslange, dette er en prosess som går helt til at hydrostaten er fornøyd og slår av.

Jeg bruker en Munters MG 50 som jeg er blitt meget glad i de årene som den har vært i bruk, jeg har den fast montert, så jeg bruker den hele året, I vinterperioden skalker jeg alle luker å setter i kontakten, ingen vedlikehold og ingen bekymringer om frost, enklere blir det ikke.

Bakdelen med denne avfukteren er at den er dyr.

fuktslukere/ tørrball har jeg kutta ut å kaste bort penger på etter å ha stiftet bekjentskap med avfukter, DD8L i mitt tilfelle. En tørrball er ikke egnet til å ta ut fuktighet annet enn i små lukke de skap og skott etter min mening. Når man har erfart hva en avfukter kan gjøre med miljøet ombord, posisitvt, så går det opp et lys for en. -ihvertfall sammenlignet med tørrball. Nå hevder jo enkelte at de klarer seg med god gjennomlufting, med påstått svært lav RF, men det skjønner jeg lite av. -det kan uansett ikke bli lavere RF enn det er utendørs, med gjennomlufting.

En adsorbsjonsavfukter er ikke en tørkeball fra biltma, Det er en avfukter på llik linje med den du bruker, men den jeg bruker sender den fuktige luften ut av båten uten å podusere vann, som må dreneres eller som fryser.

Jeg har som sagt, som Eureka, også en DD8L i båten som fungerer glimrende, og de skriver på sin hjemmeside:

Viktige funksjoner

■ Absorpsjonsteknologi – ingen kuldemedier, kun en tørkerotor

Den stopper imidlertid på +2 grader da det drenerte vannet ellers fryser.

En DD8L koster rundt 2.000, så for de ca 10.000 kronene mer for en MG50 (inkl hygrostat) får en vannet transportert ut av båten som oppvarmet, fuktig luft og derved også i kuldegrader.

Det er vel en riktig kortversjon av forskjellen på de to?

De 8000 kronene i forskjell har jeg da i praksis brukt på en Thermal vifteovn med ekstra temostat (ca 1000 kroner) og har da litt igjen til strøm for oppvarming :-)

Dette blir en konklusjon fra min side laget sånn i ettertid , etter at jeg nå ble gjort oppmerksom på MG50 og har lest så øyet ble stort og vått (er pensjonist..). Må jo prøve å rettferdiggjøre det lure en har gjort.... :giggle:

Men hadde nok vurdert en MG50, ja, om jeg hadde kjent til denne tidligere. Selv om jeg vil tro det er en del "hikkemikk" ekstra i forbindelse med monteringen (luft inn/ut og løs hygrostat) da jeg nok ikke har plass til fastmontering.

Redigert av jsw (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...