Alfonzo Startet 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2013 ja er det noen som kan gi råd for dette? Det blir enorme mengder med fukt i båten,samme hvor godt det blir luftet.det slår seg på alle vinduer i lugar,takluke og vinduer i styrhus.Hele kalesjen er fukti under når det ligger snø over båten.Det råtner jo opp alt pga dette..Er lufte ventil i taket i lugaren som det trekker godt fra,og det er kalesje over bakre del av båten.Det er jo ikke tett rundt nedre kanten av kalesjen,så skulle jo tro det ble go lufting der og. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Tett alle hull ut og sett inn en avfukter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Se til at at det ikke er lekkasjer gjennom dekket på noe sted, slik som pullerter, rekkestøtter etc. Friskt vann som renner inn i båten er også en stor kilde til fuktig båt. Ellers har jeg stor glede av avfukter som har holdt båten tørr i hele høst og vinter. Redigert 27.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Flytt deg og båten til karibien eller en havn på noenlunde samme breddegrad :D Har en båt liggende på vikna, og jeg har 3 fuktslukere og 300W med el-varme stående på i min. Synes fortsett det er tendenser til fuktighet, men mye bedre etter at jeg satte på varme. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Ja lufting er det tydeligvis ingen vits i virker det som. Har sjekket om det er lekasjer noen steder,men kan ikke finne noe. Må vel bare stenge det som er,å sette fuktslukere i hele båteten sikkert.Sånn som det er nå er ivertfall uholdbart..Eneste plassen i båten det holder seg tørt er i motor rommet.Der er det også go gjennom lufting. Redigert 27.Februar.2013 av matros72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Jeg har pleid motsatt: avstengt med elektrisk avfukter pluss mekaniske i backup. Pluss nyoljet treverk så det er mettet før fuktsesongen. Du kan også vurdere en liten varmekilde for å redusere bunnene i innvendige temperatur svingninger. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Kjøp EL. avfukter, skalk alle luker osv, litt EL varme på skader heller ikke. Det vil garantert hjelpe deg. Disse saltbollene (fuktsluker) vil fortone seg som et vits i forhold. Men under pressening kan du bare glemme EL. avfukter, da må du avfukte hele trøndelag ... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Nja er ikke noe pressening over båten,da har det ivertfall tatt av. Er jo bare når det er minus grader at dette er et problem.Nå som det er mildvær å regn så er det helt tørt både under kalesjen og rundt vinduer i hele båten. Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Synes varme fungerer abselutt best. Greier ikke¨å ta igjen hvor bildet ditt er tatt, ligger du i havn med strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 (redigert) Vame er absolutt best. jeg selv bor i båten og er ikke på noen måte plaget med noe fukt av noe slag og bruker ingen avfuktere av hverken den elektriske sorten eller tørrball, og enda har jeg en RF på under 30%. ising på gjennomgående metall i uventilerte rom og skott vil du ikke bli kvitt uansett. i så måte måtte du ha pakket inn alle bolter i metall på utsiden med isolasjon når det blir nærmere 15-20 minus her så legger det seg et tykt lag med is på boltene i skrogsamenføyningen på innsiden i skottet i forpiggen der det ikke er noe særlig ventilasjon uten at jeg har opplevd at dette har skapt noe nevneverdig fuktproblem. i båten min er det aldri under 15 grader når jeg er borte og nærmere 26 når jeg er i båten, det synes å gjøre susen mtp fukt er du plaget med fukt i madrasser og lignende ville jeg ha vurdert en lignende løsning Eureka har laget seg med lister mot underlaget som hever madrassen opp så du får et lite luftlag mellom. Redigert 28.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
KARILLA Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 I min forrige båt en kalesje båt på ca 27" brukte jeg kun avfukter, fungerte utmerket på vestlandet. Monterte " termostat kontakt" som slo av avfukter med temperaturer under ca 2-3 grader. Ved temperaturer lavere enn dette så er luften tørr likevel. Slo den av for å hindre at den frøs ned. Tettet ingen ting alt stod åpent. Med dette menes at døren stod åpen fra dekk og ned i kabin. Om en leser molliers dampdiagramm så skulle dette i teorien ikke gi noen effekt. Men min private teori ar at det å sende avfuktet tørr luft rundt i båten gir denne ønskede effekten. Oppsummert gode erfaringer og en slik mekanisk avfukter koster fra ca 1000 og oppover. Min stod slik at kondensatet randt ut i vasken, slapp således og tømme beholder. Da denne fylles fort opp, tok ut et sted mellom 6 og 12 liter hver dag :-) Dette har vært diskutert utallige ganger på båtplassen og meningene er mange, men over viser jeg til egne erfaringer som fungerte kjempe godt for meg Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
jsw Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Har gjort det slik - nå er alt faktisk bare glede Har montert denne blåseovnen og satt den på ECO (ca 400W). http://www.seatronic...-vifteovn-p-420 Har koblet denne temperaturvakten imellom http://www.clasohlso...akt/Pr361181000 og satt den til å gi strøm ved temperatur lavere enn 10 grader - det burde holde - særlig fordi jeg i tillegg har montert en avfukter http://www.seatronic...avfukter-p-4060, som fungerer fra +5 grader og opp. Og den blåser jo også en del varme når den arbeider. Har i tillegg en 300W frostvakt. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Vitjaren Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Er det mye støy av vifteovnen Thermal 2000?? Skal kjøpe den tempraturvakten neste gang eg pasere Clas Olson :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 ang thermal 2000, du hører den, det gjør du. Men det er ikke plagsomt. Men når det ellers er stille i båten og havna, så er det deilig å skru den av. Og så har den en rar lukt i begynnelsen... Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Jeg kjører den på ECO og 1/2 - 3/4 fart, hører dårlig og er fornøyd med lite lyd Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
MajorAndy Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Min oplevelse er at blot en smule varme på en måde trykker fugten ud. Altså at en forskel i temperatur på blot få grader mellem ud- og inderside af båden skaber en form for differentiale der gør det markant tørrere i båden. Jeg er helt blank på fysik - kan der være noget om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Clima Norge AS Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Skal man ha over 15 grader om vinteren slik Alternes har det, koster det mange tusen i året i strøm. Selv om man bare bruker en Thermal 2000 på ECO koster det fort to tusen pr sesong. Avfuktning er mye billigere, men også bedre i forhold til kalde flater, og ising vil reduseres mye. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Avfuktning er mye billigere, men også bedre i forhold til kalde flater, og ising vil reduseres mye. Riktig dét, men for at avfukteren skal fungere må du ha noen plussgrader. Derfor min løsning med Thermal på Eco og termobryter (satt den på 10 grader for å ha litt "å gå på" men 5 skal holde) slik at det holdes liv i avfukteren. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Aq 28 Ht Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Riktig dét, men for at avfukteren skal fungere må du ha noen plussgrader. Derfor min løsning med Thermal på Eco og termobryter (satt den på 10 grader for å ha litt "å gå på" men 5 skal holde) slik at det holdes liv i avfukteren. Det gjelder kun avfuktere av kondenstypen, bruker du en absorbent avfukter så fungerer den til -30, så da er det bare å skalke alle luker om høsten, sette igang avfukteren å kose deg med tørr båt hele vinteren, uten å tenke på avfuktere som skal tømmes for vann, eller varmeovner som må slå seg av å på osv. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Forsøkte meg med tørkeballer fra Biltema i fjor. Vet ikke om jeg var helt fornøyd. De dro ut vann, ble byttet ut etter en tid, men det var stadig fuktig klima i båten (over 60%). Må kanskje ha en del flere enn de jeg hadde. Hva bruker du? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Eivind. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) [quote name Redigert 4.Mars.2013 av Eivind. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eivind. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Jeg var plaget med fukt i min forrige seilbåt 27 f. Jeg isolerte alle skott/tak og hvor jeg kunne. Det fungerte veldig bra. Båten ble mye tørrere og det ble mindre fukt! Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Forsøkte meg med tørkeballer fra Biltema i fjor. Vet ikke om jeg var helt fornøyd. De dro ut vann, ble byttet ut etter en tid, men det var stadig fuktig klima i båten (over 60%). Må kanskje ha en del flere enn de jeg hadde. Hva bruker du? En adsorbsjonsavfukter er ikke en tørkeball fra biltma, Det er en avfukter på llik linje med den du bruker, men den jeg bruker sender den fuktige luften ut av båten uten å podusere vann, som må dreneres eller som fryser. Den bruker et kompositt materiale som har en egenskap til å ta til seg store menger vann, dette materiale er plasset (formet) som et hjul som roterer, og det er to arbeids kammer. det ene kammeret tørker luften som blir sendt i gjennom, da kompositt materialet tar til seg fuktigheten, og det andre kammeret tilføres varme og luft, dette vil da tørker ut vannet i kompositt materialet igjen, denne fuktige luften føres så ut av båten via en luftslange, dette er en prosess som går helt til at hydrostaten er fornøyd og slår av. Jeg bruker en Munters MG 50 som jeg er blitt meget glad i de årene som den har vært i bruk, jeg har den fast montert, så jeg bruker den hele året, I vinterperioden skalker jeg alle luker å setter i kontakten, ingen vedlikehold og ingen bekymringer om frost, enklere blir det ikke. Bakdelen med denne avfukteren er at den er dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 fuktslukere/ tørrball har jeg kutta ut å kaste bort penger på etter å ha stiftet bekjentskap med avfukter, DD8L i mitt tilfelle. En tørrball er ikke egnet til å ta ut fuktighet annet enn i små lukke de skap og skott etter min mening. Når man har erfart hva en avfukter kan gjøre med miljøet ombord, posisitvt, så går det opp et lys for en. -ihvertfall sammenlignet med tørrball. Nå hevder jo enkelte at de klarer seg med god gjennomlufting, med påstått svært lav RF, men det skjønner jeg lite av. -det kan uansett ikke bli lavere RF enn det er utendørs, med gjennomlufting. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 (redigert) En adsorbsjonsavfukter er ikke en tørkeball fra biltma, Det er en avfukter på llik linje med den du bruker, men den jeg bruker sender den fuktige luften ut av båten uten å podusere vann, som må dreneres eller som fryser. Jeg har som sagt, som Eureka, også en DD8L i båten som fungerer glimrende, og de skriver på sin hjemmeside: Viktige funksjoner ■ Absorpsjonsteknologi – ingen kuldemedier, kun en tørkerotor Den stopper imidlertid på +2 grader da det drenerte vannet ellers fryser. En DD8L koster rundt 2.000, så for de ca 10.000 kronene mer for en MG50 (inkl hygrostat) får en vannet transportert ut av båten som oppvarmet, fuktig luft og derved også i kuldegrader. Det er vel en riktig kortversjon av forskjellen på de to? De 8000 kronene i forskjell har jeg da i praksis brukt på en Thermal vifteovn med ekstra temostat (ca 1000 kroner) og har da litt igjen til strøm for oppvarming :-) Dette blir en konklusjon fra min side laget sånn i ettertid , etter at jeg nå ble gjort oppmerksom på MG50 og har lest så øyet ble stort og vått (er pensjonist..). Må jo prøve å rettferdiggjøre det lure en har gjort.... Men hadde nok vurdert en MG50, ja, om jeg hadde kjent til denne tidligere. Selv om jeg vil tro det er en del "hikkemikk" ekstra i forbindelse med monteringen (luft inn/ut og løs hygrostat) da jeg nok ikke har plass til fastmontering. Redigert 5.Mars.2013 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.