amuoest Startet 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2013 Jeg er ny her på forumet, og har ett spørsmål om det er fler enn meg som har båt/har hatt båt på Femunden? Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
Seilaren Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Har padla kano på Femundselva, men det er sikkert noe annet? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
amuoest Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Hmm, tja, blir jo det Du leide ikke tilfeldigvis kano av Femund Canoe Camp? Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
Seilaren Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Nei. En bekjent fraktet kanoer ned fra Trøndelag. Padla fra Elvbrua og nedover et godt stykke... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
All In Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 For to år siden solgte jeg en snekke som ble fraktet til femunden. En meget flott Sølv/Joh. Sett den? 23 fot er den Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
dilla Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 jeg har....... Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
amuoest Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Hmm, ja, tror nok jeg har sett den!Hvilken båthavn har du båten i, dilla? Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
monte carlo Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg har båt på femunden, hva lurer du på(ikke båten på bildet riktig nok) Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
amuoest Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 I hvilken havn har du båten din? Har tenkt på å ta en "Femund rundt" tur ei helg i sommer. Har ferdes syd i sjøen siden jeg blitt født omtrent, men nesten aldri vært nord for Elgå. Er det noen spesielle farer osv nord i sjøen om du er mer kjent der enn meg? Vanskelig å finne kart over sjøen markert med grunner osv.. Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
monte carlo Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg har ei snekke i synnervika, det finns jo en del stygge skjær i nordenden og ja. Vet det er noen som jobber litt med et slags sjøkart over grunnene. Sånn i Utgangspunktet er du jo ganske sikker midtfjords oppover, skal du i nordvika etc er det lurt å rådspørre seg litt med folk du treffer. Det beste tipset er vel å dra opp i båthavna i synnervika og få noen behjelpelige kjentmenn der til å merke av på kartet ditt. Spørs jo litt hvilken båt du har og hvilken hastighet du ferdes i. Ellers bare å ta det rolig og følge med på ekkoloddet. Relativt ufarlig er det fra Elgå til du har passert et godt stykke forbi Røa. ligger foresten noen fine rullestens strender rett sør for røa som er fin å campe på. greit å kjøre påten rett på land der. God tur Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
dilla Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 har Jonasvollen som hjemmehavn, skal du nordover så pass på ved Elgåholman..... Beste synes jeg er å ta sporet som Femund II kjørte i sin tid, vest for vestholman, for så å krysse østover slik at du kjem øst for søndre litjholmen, storholmen, tallholmen,digerholmen og nordre litjholmen.. vestover derfra har du skvampen som en må unngå....... videre vil jeg nevne: Revlingøra, Munkfotøra, mellom Kuneset og Litjkuneset er det noen ekle stener..... og ei ør som ligg ut fra land i Storvika.... God tur!! Hilsen en som såvidt unngikk "Amundhølet" i fjorsommer..... takk for lånet av brygga........... Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
amuoest Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Monte Carlo: Den er grei! Har ett 19 fots Yoghurtbeger med 70hk Suzuki (les: Triss 56HT), så fort går det ikke. Tusen takk for hjelpa!dilla: Tusen takk for hjelpa!.... Men.. nå ble jeg nyskjerrig.. Skjekk melding, du Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
monte carlo Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 70hk tar deg jo opp i hastigheter som kan være ille nok ved grunnstøtning.. Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
MT. Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Har brukt gummibåt med 5hk de gangene jeg har vært der. Fraktet i takboks oppå bilen som trakk campingvogna. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
amuoest Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Oi.. Håper ikke du ble utsatt for samme som meg.Skulle kjøre over sjøen ganske langt sør, over fra båtvika ved Svartodden til Litjbuvika, ca 2,5 kilometer. Sjøen lå speilblank da jeg dro over i en lånt With 10 Dromedille med 9,9 hk på hekken. Fant så ut at jeg hadde glemt noe på andre sida. Sjøen lå fortsatt speilblank, men før jeg hadde kommet halvveis over, var bølgene langt større enn både båten og meg var forberedt på, og innen jeg hadde fått snudd og satt snuta mot land igjen var båten halvfull i vann. Jeg kom i land, både jeg og båten i like god behold, bare at jeg var klissbløt fra topp til tå med iskaldt Femundsvann og båten lå ca 20 cm lavere i vannet.. Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
MT. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Har rodd oter fra kano i Femunden, en teltkompis hadde med telt og kano. Smått animerte og en utemma fuglehund som trena lengdeløp i kanoen mens vi drev på. Fikk mye pen fisk, og hundeglammet gjorde at jeg ikke hørte vindsignalet. Skremmende hvor fort været snur oppi der. Også går det over enda fortere. Lytt til fjellene før du starter motoren. Både Femunden og Feren har et snodig sus, en lavfrekvent dur som varsler at nå blir det vind...Du kan høre den lenge før du føler den. Og begge innsjøene har svært varierende dybdeformasjoner som kan gi varierende og svært lokale utslag for bølgekarakteristikk. Er du midtfjords i overlessa kano har du et problem når vinden kommer. Følg land, lytt etter duren før du eventuelt blir fristet til å skjære over. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Seilaren Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Lytt til fjellene før du starter motoren. Både Femunden og Feren har et snodig sus, en lavfrekvent dur som varsler at nå blir det vind...Du kan høre den lenge før du føler den. Det sies at du hver morgen skal ta av deg hatten, og hilse på Sølen. (Løfte hatten, bøye deg frem og si: God dag sølen) Da vil været i Hedmarken bli bra Det har fynka relativt greit for meg de gangene jeg har vært der Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
MT. Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Det har jeg hørt folk si, men aldri prøvd selv. Sikkert derfor jeg har hatt litt vekslende vær... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
amuoest Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Jepp. Har hatt hytte på vestsida siden jeg ble født, og har ferdes utallige timer på sjøen med båt med fiskestang eller oter. Fått fint lite fisk, men er været bra husker man turen i lang tid etterpå. Det er jo en lang sjø, så i en liten båt eller kano som du sier så er man fucked om man befinner seg midt på sjøen. Tror bare det finnes én åpen båt som takler Femund på sitt værste, og det er Femundsbåten. Den er utrolig bra til å takle sjøen. Kanskje ikke så rart når den er bygget for å gjøre akkurat det :p Sitér dette innlegget Tok båtførerprøven foran mopedlappen. Say no more. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.