Jump to content

Startmotoren "kortsluttet" Noe jeg må tenke på før mont. av ny?

glalaksen

Recommended Posts

Når jeg i forrige uke var nede i motorrommet og slo på hovedbryterne så oppdaget jeg at det kom røyk og lukt fra + koblingen på startmotoren. Nå har jeg fått ny og skal ned å montere denne.

Nå lurer jeg på om det det kan være en grunn utenfor starteren som gir kortslutning. En feil en eller annen plass som gjør at den nye starteren også ryker. Hva tror dere om dette?

Jeg har en to polt 24 volts starter fra Lucas

Lønte seg stort å bruke noen timer på å ringe rundt å sjekke priser. 13000,- fra Sabb og 6800,- fra Gudbrandsdal Trading for en orginal Lucas starter, men ingen av dem hadde den på lager. Så derfor kjøpte jeg en uorginal en fra Gudbransdal til 5800,- prisene er eks moms og frakt.

Det går tre kabler inn på pluss. Den tykkeste kommer vel fra batteriet, men hvor kommer de to andre fra? Noen forslag? De to andre var dårlige så der har jeg klipt bort litt og skal få kjøpt meg noe skikkelig å klemme på endene i morgen.

Den tykkeste minuskabelen så ikke 100% ut. Var noen få ledere som er av, kanskje 5% av de som totalt er der. Er dette ok eller bør jeg få gjort noe med det? Kablene er mye lengre enn de trenger å være. Er det en mulighet og kappe av litt og få klemt på nye fester? er dette noe jeg kan gjøre selv? Kablene er vel på tykkelse med en pekefinger.

Hvor får jeg kjøpt nye kabelsko (Er det det dere som er proffe kaller dem? Den som klemmes fast på enden av kabelen lagd av messing eller kobber ser det ut som)

Har to dynamoer, 12 og 24 volt.

Når jeg i forrige uke var nede i motorrommet og slo på hovedbryterne så oppdaget jeg at det kom røyk og lukt fra + koblingen på startmotoren. Nå har jeg fått ny og skal ned å montere denne.

Nå lurer jeg på om det det kan være en grunn utenfor starteren som gir kortslutning. En feil en eller annen plass som gjør at den nye starteren også ryker. Hva tror dere om dette?

er det slik å forstå at det kommer røyk idet du slår på hovedbryteren, eller er det når du kjører starteren.?

En av kablene koblet til starteren er høyst sannsynlig fra dynamoen. Er det bare pga starteren at du har 24V dynamo?

Biltema har kabelsko for tykke kabler og verktøy til å montere.

Jeg har en to polt 24 volts starter fra Lucas

Her ligger nok forklaringen, Lucas både fant opp og eier patentet på kortslutning.

Jeg ville forsikret meg om at det virkelig var den gamle starteren som er kaputt før jeg hadde koblet til den nye. Du kan jo bare ta den med til ett verksted så de kan måle, eller du gjør det selv. Hvis den gamle starteren er demontert kobler du bare en ledning fra batteri + og frem til den koblingen det røyk ifra. Prøvelampen kobles mellom batteri - og frem til kontakten under + koblingen på innslagrele.

Hvis lampen lyser er det feil i innslagrele. Lyser det ikke kan feilen være andre steder enn i startren, og da er det ikke særlig lurt og prøve den nye heller før feilen i anlegget er funnet.

Skissen viser hvordan du kobler til , vel og merke når starter er demontert fra motor.

test.jpg

Jeg er nok rimelig sikker på at den gamle er gåen. Fikk samme beskjed fra han på slipen. Ikke noe å samle på sa han. "Tappen" som kommer ut av strteren for å koble på + ledningene var helt løs og det var svartsvidd rundt rota på den. Og der kom røyk og brent lukt fra den når jeg slo på hovedstrømbryteren.

Vil bare være sikker på at det ikke er noe utenfor starteren som har kortsluttet den.

er det slik å forstå at det kommer røyk idet du slår på hovedbryteren, eller er det når du kjører starteren.?

En av kablene koblet til starteren er høyst sannsynlig fra dynamoen. Er det bare pga starteren at du har 24V dynamo?

Hei Ingar

Røyken kom med en gang jeg slo på bryteren 24 volten går til starter, og diverse lys.

Der er tre tykke kabler inn på starter en fra batteriene og en fra 24v starter. Forslg til hvor den siste ender?

Ang Lucas så Sa han hyggelige mannen i Gudbr. trad. noe alà det samme som om lucas Og solgte meg en uorginal med utenpåliggende strtrelè. Grovere bygd og reparerbar om det skulle skje noe sa han. Den hyggelige damen på Sabb i Bergen sa bare "å du har den der dyre starteren du" når jeg forklarte hva jeg trengte.

Er det ikke da bedre å bytte ut starteren med 12V? Lyspærer er vel kurant å bytte ut med 12V. Man bør heller ikke koble annet enn starter til startbatteriet, unngå at det tappes ned.

Der er tre tykke kabler inn på starter en fra batteriene og en fra 24v starter. Forslg til hvor den siste ender?

Om du med "en fra 24v starter" mener fra startnøkkelbryter så går den siste sannsynligvis til dynamoen.

Lucas er også kjent som oppfinner av intervallviskeren.

Fabrikken unnslapp bombing under 2. verdenskrig da tyskerne betraktet dem som sine allierte.

Lucas motto:

lucas_motto.gif

Skrev feil. Den ene ledningen kommer fra 24 volts dynamoen en går til batteriene og så er der en "tykk" kabel til. Der er en tynnere som går til start i tilegg.

Var visst ikke bare bare å bygge om til tolv i følge en på Sabb. Selv så skjønner jeg det ikke helt siden det står i motorboka at de leveres standard med 12 volt. Nå har jeg uansett kjøpt ny 24 volt starter. en uorginal en.

Hva den ledningen du ikke finner ut av er til, kan vel være mye rart. Under er det en skisse hvordan det kan være. Her er strøm til gløding hentet fra samme kobling på starter, men det er bare en av flere muligheter. Siden ledningen er tykk skulle man tro det var noe som bruker forholdsvis mye strøm, men trenger ikke være det.

Når det gjelder skaden på den gamle starteren kan det skyldes at den tykke batterikabelen ikke har vært festet skikkelig til motoren. Ofte vibrerer motoren på motorlabbene ved oppstart og hvis kabelen kun er festet i bolten på innslagsrele kan den stive kabelen medføre belastning på bolten slik at innfestningen brister. Det er jo bare noe hard plast denne er støpt inn i, og det tåler ikke allverden av vibrasjoner. Derfor bør selve kabelen i tillegg stripses eller på annen måte festes skikkelig til motoren, slik at ikke bolten på innslagrele må ta opp vibrasjoner som oppstår ved start og gange.

Ble noe veldig rart her både med tekst og bilde , så noe må jeg ha gjort galt :confused:

aa.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...