glalaksen Startet 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2013 Når jeg i forrige uke var nede i motorrommet og slo på hovedbryterne så oppdaget jeg at det kom røyk og lukt fra + koblingen på startmotoren. Nå har jeg fått ny og skal ned å montere denne. Nå lurer jeg på om det det kan være en grunn utenfor starteren som gir kortslutning. En feil en eller annen plass som gjør at den nye starteren også ryker. Hva tror dere om dette? Jeg har en to polt 24 volts starter fra Lucas Lønte seg stort å bruke noen timer på å ringe rundt å sjekke priser. 13000,- fra Sabb og 6800,- fra Gudbrandsdal Trading for en orginal Lucas starter, men ingen av dem hadde den på lager. Så derfor kjøpte jeg en uorginal en fra Gudbransdal til 5800,- prisene er eks moms og frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg hadde på min VP et innslagsrelè som forårsaket at starter ikke slo seg av. Dette satt i koblingsboksen på topp av maskinen. Denne hadde de på lager hos La-Sa, så var relativt vanelig.. Hvilken maskin har du ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 en Iveco 6021? tror det er det den heter. 6 Syl og 170 HK Er fra 1999 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 (redigert) Hvordan er kablene dine til starteren ? Om det har kommet fukt innefor isoleringen kan det jo også være en årsak ? Kanskje disse bør byttes i samme slengen ? Eller kan starteren ha vært utsatt for fukt ? Redigert 28.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Det har jeg ikke sjekket, men de er nok sikkert fra 1999. Båten har ligget mer eller mindre still de siste årene før vi hentet den så der har nok vært fukt, men ikke vann opp på den. Pluss polen på starteren var helt løs og det var svart rundt den. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Sjekk at batteriet er stort nok & i bra stand + at kabler og koplinger er i bra stand. NB minuskabel også. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Det går tre kabler inn på pluss. Den tykkeste kommer vel fra batteriet, men hvor kommer de to andre fra? Noen forslag? De to andre var dårlige så der har jeg klipt bort litt og skal få kjøpt meg noe skikkelig å klemme på endene i morgen. Den tykkeste minuskabelen så ikke 100% ut. Var noen få ledere som er av, kanskje 5% av de som totalt er der. Er dette ok eller bør jeg få gjort noe med det? Kablene er mye lengre enn de trenger å være. Er det en mulighet og kappe av litt og få klemt på nye fester? er dette noe jeg kan gjøre selv? Kablene er vel på tykkelse med en pekefinger. Hvor får jeg kjøpt nye kabelsko (Er det det dere som er proffe kaller dem? Den som klemmes fast på enden av kabelen lagd av messing eller kobber ser det ut som) Har to dynamoer, 12 og 24 volt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Batteriene er et år gamle så de bør vel være ok. Tror vi plages med litt dårlig lading, men har ikke sjekket det enda. En ting jeg reagerer på er at vi må etterfylle batterivann både på 12 og 24 volt batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Har du hatt proffer til å sjekke starteren din? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Når jeg i forrige uke var nede i motorrommet og slo på hovedbryterne så oppdaget jeg at det kom røyk og lukt fra + koblingen på startmotoren. Nå har jeg fått ny og skal ned å montere denne. Nå lurer jeg på om det det kan være en grunn utenfor starteren som gir kortslutning. En feil en eller annen plass som gjør at den nye starteren også ryker. Hva tror dere om dette? er det slik å forstå at det kommer røyk idet du slår på hovedbryteren, eller er det når du kjører starteren.? En av kablene koblet til starteren er høyst sannsynlig fra dynamoen. Er det bare pga starteren at du har 24V dynamo? Biltema har kabelsko for tykke kabler og verktøy til å montere. Jeg har en to polt 24 volts starter fra Lucas Her ligger nok forklaringen, Lucas både fant opp og eier patentet på kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 (redigert) Tanga koster 199,- på Biltema, varenummer 71661, samt at utvalget av isolerte store kabelsko er bra. Redigert 28.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Hvordan kan jeg se hvor mange kvadrat kablene til min starter er? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg ville forsikret meg om at det virkelig var den gamle starteren som er kaputt før jeg hadde koblet til den nye. Du kan jo bare ta den med til ett verksted så de kan måle, eller du gjør det selv. Hvis den gamle starteren er demontert kobler du bare en ledning fra batteri + og frem til den koblingen det røyk ifra. Prøvelampen kobles mellom batteri - og frem til kontakten under + koblingen på innslagrele. Hvis lampen lyser er det feil i innslagrele. Lyser det ikke kan feilen være andre steder enn i startren, og da er det ikke særlig lurt og prøve den nye heller før feilen i anlegget er funnet. Skissen viser hvordan du kobler til , vel og merke når starter er demontert fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Jeg er nok rimelig sikker på at den gamle er gåen. Fikk samme beskjed fra han på slipen. Ikke noe å samle på sa han. "Tappen" som kommer ut av strteren for å koble på + ledningene var helt løs og det var svartsvidd rundt rota på den. Og der kom røyk og brent lukt fra den når jeg slo på hovedstrømbryteren. Vil bare være sikker på at det ikke er noe utenfor starteren som har kortsluttet den. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Så om det er noe annet så er den gamle kaputt. I følge han jeg snakket med på gudbrandsdal trading så var det ikke noe å reparere på. Og det sa han etter at jeg hadde bestilt ny fra han. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Her ligger nok forklaringen, Lucas både fant opp og eier patentet på kortslutning. Jævla bra. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 er det slik å forstå at det kommer røyk idet du slår på hovedbryteren, eller er det når du kjører starteren.? En av kablene koblet til starteren er høyst sannsynlig fra dynamoen. Er det bare pga starteren at du har 24V dynamo? Hei Ingar Røyken kom med en gang jeg slo på bryteren 24 volten går til starter, og diverse lys. Der er tre tykke kabler inn på starter en fra batteriene og en fra 24v starter. Forslg til hvor den siste ender? Ang Lucas så Sa han hyggelige mannen i Gudbr. trad. noe alà det samme som om lucas Og solgte meg en uorginal med utenpåliggende strtrelè. Grovere bygd og reparerbar om det skulle skje noe sa han. Den hyggelige damen på Sabb i Bergen sa bare "å du har den der dyre starteren du" når jeg forklarte hva jeg trengte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Er det ikke da bedre å bytte ut starteren med 12V? Lyspærer er vel kurant å bytte ut med 12V. Man bør heller ikke koble annet enn starter til startbatteriet, unngå at det tappes ned. Der er tre tykke kabler inn på starter en fra batteriene og en fra 24v starter. Forslg til hvor den siste ender? Om du med "en fra 24v starter" mener fra startnøkkelbryter så går den siste sannsynligvis til dynamoen. Lucas er også kjent som oppfinner av intervallviskeren. Fabrikken unnslapp bombing under 2. verdenskrig da tyskerne betraktet dem som sine allierte. Lucas motto: Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Skrev feil. Den ene ledningen kommer fra 24 volts dynamoen en går til batteriene og så er der en "tykk" kabel til. Der er en tynnere som går til start i tilegg. Var visst ikke bare bare å bygge om til tolv i følge en på Sabb. Selv så skjønner jeg det ikke helt siden det står i motorboka at de leveres standard med 12 volt. Nå har jeg uansett kjøpt ny 24 volt starter. en uorginal en. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Det blir iallfall veldig lite effektivt å ha en dynamo som kun lader starbatteriet, i praksis blir den ikke brukt i det hele tatt, tar bare noen sekunder å erstatte det som går med til start. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Hva den ledningen du ikke finner ut av er til, kan vel være mye rart. Under er det en skisse hvordan det kan være. Her er strøm til gløding hentet fra samme kobling på starter, men det er bare en av flere muligheter. Siden ledningen er tykk skulle man tro det var noe som bruker forholdsvis mye strøm, men trenger ikke være det. Når det gjelder skaden på den gamle starteren kan det skyldes at den tykke batterikabelen ikke har vært festet skikkelig til motoren. Ofte vibrerer motoren på motorlabbene ved oppstart og hvis kabelen kun er festet i bolten på innslagsrele kan den stive kabelen medføre belastning på bolten slik at innfestningen brister. Det er jo bare noe hard plast denne er støpt inn i, og det tåler ikke allverden av vibrasjoner. Derfor bør selve kabelen i tillegg stripses eller på annen måte festes skikkelig til motoren, slik at ikke bolten på innslagrele må ta opp vibrasjoner som oppstår ved start og gange. Ble noe veldig rart her både med tekst og bilde , så noe må jeg ha gjort galt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.