Jump to content

Forberedelser før sjøsetting.


RLWI

Recommended Posts

Hei

 

Da det nærmer seg våren og forberedelser må gjøres før ny daycruiser skal sjøsettes, trenger jeg noen råd fra båtplassen. Her er det sikkert flere som har sine meninger for et vellykket resultat.

 

1. Hvilken fremgangsmåte bør jeg gå frem med henblikk på bunnsmøring av båten ( :yesnod: dette er en ny båt :yesnod: ) for og få best mulig resultat, og hvor langt over vannlinjen bør jeg evt gå ?

 

2. Daycruiseren har hekkagregat, noe som jeg aldri har hatt før. Er det noen "lure" ting jeg bør gjøre med f.eks belgen før sjøsetting ?

 

 

:sailing: RLWI

Link to post

Hei

 

 

1. Hvilken fremgangsmåte bør jeg gå frem med henblikk på bunnsmøring av båten ( :yesnod: dette er en ny båt  :yesnod: ) for og få best mulig resultat, og hvor langt over vannlinjen bør jeg evt gå ?

 

:sailing: RLWI

<{POST_SNAPBACK}>

1. Vask bunnen med tynner for å fjerne fett. Da unngår du å slipe dette fettet inn senere.

2. Mattslip bunnen med vannslipepapir.

3. Vask med varmt vann for å fjerne slipestøv.

4. Etter nødvendig opptørking, påfør minst 4 strøk med epoksy (to komponent) primer i henhold til leverandørens anvisninger. NB! Bruksanvisninger blir sjelden lest før noe går galt. Unngå det. En god regel er å påføre neste strøk før forige strøk er gjennomherdet. Da slipper du sliping mellom strøkene. Dette gjelder også ved påføring av første bunnstoffstrøk.

5. Påfør ett strøk med selvpolerende bunnstoff i en farge du ikke skal ha på båten. Fortsett med ett eller to strøk med selvpolerende bunnstoff i den fargen du skal ha.

 

Du har nå en behandling som sannsynlig vil holde leeeeenge (primer). Du kan videre lett holde kontroll med hvor mye bunnstoff du har på båten. Når du ser den "gale" fargen der hvor slitasjen er størst, flekker du dette arealet. Du unngår da å bygge tykke lag, som gjør at stoffet løsner i flak, og du får et langt billigere vedlikehold. Selv bruker jeg 1 - 2 bokser med bunnstoff i året på en 37 tots båt. :cheers:

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Helt riktig som pirus skriver. Gjør du dette skikkelig med en gang, slipper du vedlikehold senere, og du sparer masse arbeid i og med at båten er helt ny.

 

Når du legger på primer, kan det lønne seg å benytte to forsjellige fargenyanser for å se at du får dekket skikkelig på hvert strøk (f.eks grå - hvit - grå - hvit)

 

Og som Pirus sier: Les bruksanvisningen nøye

Link to post

Jeg vet ikke hvor du bor, for det står ikke noe om dette i profilen din (kan være en fordel å oppgi litt opplysninger der), så jeg vet ikke hvor du kan henvende deg, men....

 

Når det gjelder primer kan jeg tipse deg om at Jotamastic 87 er en primer som tilsvarer Jotuns Antipest, bare litt bedre. Denne kan du garantert få tak i endel billigere enn spesialprodukter for båt, spesielt om du kjenner noen som driver med korrosjonsbehandling av stål (sandblåsingsverksteder etc). Man kan oppnå endel prosenter på dette produktet om man er litt om seg og for seg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

1. Vask bunnen med tynner for å fjerne fett. Da unngår du å slipe dette fettet inn senere.

2. Mattslip bunnen med vannslipepapir.

3. Vask med varmt vann for å fjerne slipestøv.

4. Etter nødvendig opptørking, påfør minst 4 strøk med epoksy (to komponent) primer i henhold  til leverandørens anvisninger. NB! Bruksanvisninger blir sjelden lest før noe går galt. Unngå det. En    god regel er å påføre neste strøk før forige strøk er gjennomherdet. Da slipper du sliping mellom strøkene. Dette gjelder også ved påføring av første bunnstoffstrøk.

5. Påfør ett strøk med selvpolerende bunnstoff i en farge du ikke skal ha på båten. Fortsett med ett eller to strøk med selvpolerende bunnstoff i den fargen du skal ha.

 

Du har nå en behandling som sannsynlig vil holde leeeeenge (primer). Du kan videre lett holde kontroll med hvor mye bunnstoff du har på båten. Når du ser den "gale" fargen der hvor slitasjen er størst, flekker du dette arealet. Du unngår da å bygge tykke lag, som gjør at stoffet løsner i flak,  og du får et langt billigere vedlikehold. Selv bruker jeg 1 - 2 bokser med bunnstoff i året på en 37 tots båt.  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig med det meste her men jeg hadde smurt ett lag med hart bunnstoff innen ett eventuellt selvpolerende.

Videre er jeg ikke så sikker på hvis jeg hadde smurt selvpolerende på en motorbåt, der hadde jeg sjekka med hempel eller jotun, hva di rekomanderer.

Hempel har en gratis bok som heter den lille sjøsterke, i den finner du masser av gode tips.

Når det kommer til plasering av vann linja. Mange båter har støpt in i skroget plassering av vann linja, hvis ikke hadde jeg fått noen som "dypper" den uti innen behandling og på den måten merkt av vann linja

Link to post

Jeg er enig med det meste her men jeg hadde smurt ett lag med hart bunnstoff innen ett eventuellt selvpolerende.

Videre er jeg ikke så sikker på hvis jeg hadde smurt selvpolerende på en motorbåt, der hadde jeg sjekka med hempel eller jotun, hva di rekomanderer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor hardt stoff innerst?

 

Hvorfor ikke selvpolerende på en motorbåt? Selvpolerende stoff kan nå brukes opp til ganske så høye hastigheter. Jeg har selv erfaring med selvpolerende opp til 32 knop for endel år siden uten at det ga problemer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Videre er jeg ikke så sikker på hvis jeg hadde smurt selvpolerende på en motorbåt, der hadde jeg sjekka med hempel eller jotun, hva di rekomanderer.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvpolerende er vel det eneste saliggjørende på motorbåter, i alle fall opp til 35-40 knop??? Jeg bruker i alle fall selvpolerende på min snekke, og de eneste plassene det gror er på de steder som ikke er behandlet, slik som propell, festebolter til anode etc. Ellers blir det kun et slimlag som lett vaskes bort under gange. Jeg benytter svart selvpolerende, det er vel den fargen som ansees for å være best for å forhindre groe.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Selvpolerende er vel det eneste saliggjørende på motorbåter, i alle fall opp til 35-40 knop???

Det nye selvpolerende bunnstoffet fra SeaJet, 034 Emperor, anbefales for båter med hastigheter opp til 50 knop. SeaJet har vært testvinner blant selvpolerende bunnstoff tidligere, og den nye typen skal ifølge reklamen være enda bedre, med ny teknologi, - bedre antigroegenskaper og skal vare lenger. Kan også brukes på drev.

 

Har kjøpt dette bunnstoffet, og starter påføringen i dag. :cool:

Link to post

Hei

 

 

2. Daycruiseren har hekkagregat, noe som jeg aldri har hatt før. Er det noen "lure" ting jeg bør gjøre med f.eks belgen før sjøsetting ?

:sailing: RLWI

<{POST_SNAPBACK}>

Nå må noen med hekkaggregat komme på banen. Ikke glem spørsmål 2. Hadde jeg hatt noe erfaring skulle jeg gjerne svart, men det har jeg desverre ikke.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hei

 

2. Daycruiseren har hekkagregat, noe som jeg aldri har hatt før. Er det noen "lure" ting jeg bør gjøre med f.eks belgen før sjøsetting ?

:sailing: RLWI

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

Min anbefaling er i alle fall bunnstoff på drevet :wink:

(husk bunnstoff bergnet for drev, ikke det man bruker under båten :nono: )

Noen prøver uten på nye drev og angrer som regel på høsten ved opptak!

 

Jeg har brukt Veridian som ikke er bunnstoff men en teflonholdig transparang plasthinne som smøres på.

Har skrevet om det før her

Men ser bilder mm er blitt borte der, anntagelig i konverteringen.

(ser der er space i mellom URL taggene og web-adr. .... kanskje noen fra teknisk kan fikse det:-)

 

Veridian OK men fryktelig dyr og gror litt!

Siste sesong gikk jeg over til drevbunnstoff enten på spray eller "maling" SeaJet 034 godt fornøyd! SeaJet

(men bruker man Verdian først må alt bort ved overgang til bunnstoff :headbang: det koker!!)

mattet forsiktig drevet, avfettet (jeg brukte salmiakkvann) og sprayet på en tre fire lag!

 

Lykke til

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post

Det nye selvpolerende bunnstoffet fra SeaJet, 034 Emperor, anbefales for båter med hastigheter opp til 50 knop. SeaJet har vært testvinner blant selvpolerende bunnstoff tidligere, og den nye typen skal ifølge reklamen være enda bedre, med ny teknologi, - bedre antigroegenskaper og skal vare lenger. Kan også brukes på drev.

 

Har kjøpt dette bunnstoffet, og starter påføringen i dag.  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Visste ikke at SeaJet var kommet med nytt bunnstoff, har brukt selvpolerende bunnstoff fra SeaJet på turbåt med 13 knop marsj og var meeeeget fonøyd med dette stoffet. Ut i fra dette ser det da ut som jeg går for SeaJet 034 som Skvulpen skriver.

 

Må jeg evt bruke "primer" fra SeaJet i forbindelse med bunnstoffet fra SeaJet og er det noen nedre temperatur grense en bør hold seg over når en skal gjøre dette? Det er jo rimelig kjølig enda på denne årstida

 

:nono:

Hei

Min anbefaling er i alle fall bunnstoff på drevet  :wink: 

(husk bunnstoff bergnet for drev, ikke det man bruker under båten :nono: )

Noen prøver uten på nye drev og angrer som regel på høsten ved opptak!

 

Jeg har brukt Veridian som  ikke er bunnstoff men en teflonholdig transparang plasthinne som smøres på.

Har skrevet om det før her

Men ser bilder mm er blitt borte der, anntagelig i konverteringen.

(ser der er space i mellom URL taggene og web-adr. .... kanskje noen fra teknisk kan fikse det:-)

 

Veridian OK men fryktelig dyr og gror litt! 

Siste sesong gikk jeg over til drevbunnstoff enten på spray eller "maling" SeaJet 034  godt fornøyd!  SeaJet

(men bruker man Verdian først må alt bort ved overgang til bunnstoff  :headbang: det koker!!)

mattet forsiktig drevet, avfettet (jeg brukte salmiakkvann) og sprayet på en tre fire lag!

 

Lykke til

<{POST_SNAPBACK}>

Se det, dette hadde jeg ikke tenkt på. Må jeg evt grunne drevet :confused: før jeg bruker "drevstoff" ? Ellers, hvis noen sitter inne med ting og tang som kan gjøres med drevet før det sjøsettes for første gang, så fyr løs.

 

Takker ellers for de glimrende svarene og det ser ut som jeg har litt mere"kose arbeid" forran meg enn det jeg regnet med. Men det er her Forumet kommer til sin rett med de forskjellige erfaringene båtfolket sitter inne med.

 

 

RLWI

Link to post

2. Daycruiseren har hekkagregat, noe som jeg aldri har hatt før. Er det noen "lure" ting jeg bør gjøre med f.eks belgen før sjøsetting ?

 

 

Afhængigt af hvilket drev mærke/type du har kan der være lidt forskelligt at lave, men hvis båden og drev/motor er helt nyt bør dine bælge være OK, men du skal for en sikkerhedsskyld checke følgende så har Du samvittigheden i orden.

Udover at male/behandle drevet ville jeg gøre følgende på et Volvo drev:

a) Checke olieniveau i drev og evt efterfylde med den rigtige olie type ( Hvis den er overfyldt skal der tappes noget af ellers får du problemer med gearskift)

b) Cikre at der er nye pakninger/o-ringe i alle olie propper og at de er spændt

c)Smøre alle smørenipler med vandfast fedt også udgangsakslen inde i båden ( det kan også gøres efter søsætning)

d) Check at propel er korrekt fastspændt og sikret. Evt skal Du tage propellen af og give akslen lidt vandfast fedt - det gør det lettere at få den af igen. Propellen skal være uden skader og i balance.

e) Checke at alle spændebånd omkring bælge og slanger er spændt.

f) check at alle anoder er OK og sidder fast og at der er god elektriks forbindelse mellem drev og anoder.

g) Check at skifte funktionen F -N-R fungere og er korrekt justeret. det kan gøres i vandet men nemmere på land.

 

På nogle drev typer( ihvetfald Mercruser) skal man også checke motor /gear oplining.

 

 

Hvis drevet er brugt og du ikke ved hvornår der sidst er skiftet knutebælg - ville jeg skifte den inden søsætning - det koster ikke ret meget i forhold til følgevirkningerne ved vand indtrængning i drev/båd.

Samtidig ville jeg også skift bøsninger i drevophæng (Volvo).

Link to post

Må jeg evt bruke "primer" fra SeaJet i forbindelse med bunnstoffet fra SeaJet og er det noen nedre temperatur grense en bør hold seg over når en skal gjøre dette? Det er jo rimelig kjølig enda på denne årstida

To-komponents epoxyprimere fra ulike produsenter er vel samme guffa, så det er ikke nødvendig å bruke primer og bunnstoff fra samme fabrikk. Jeg grunnet i dag med Internationals Gelshield to-komp. epoxy primer, men bunnstoffet blir SeaJet 034 Emperor.

 

Temperaturmessig bør du ha varmegrader, det som skjer ved lav temperatur er vel bare at primeren blir mer tykkflytende og trenger lenger tid til å herde. Husker ikke i farten hva som står på boksen til primeren, mulig der er angitt en minimumstemperatur, + 5 grader?

 

Må jeg evt grunne drevet  :confused: før jeg bruker "drevstoff" ?

Det er ikke vanlig å grunne før det teflonbaserte drevstoffet, det kan du spraye rett på, etter vask og avfetting selvsagt.

 

Jeg har brukt teflon drevstoff på spray før, men ble ikke fornøyd. For det første gror det likevel, og det blir relativt fort slitt av.

 

I år prøver jeg det ovennevnte bunnstoffet (SeaJet 034 Emperor, som altså både kan brukes på skroget og på drev / motorbrakett uten å lage korrosjonsproblem). Grunner motorbraketten først med vanlig to-komp. Epoxyprimer, to strøk primer bør vel holde på drevet, siden det der ikke er snakk om osmosebeskyttelse som på skroget, kun feste for bunnstoffet.

Link to post

Jeg vet ikke hvor du bor, for det står ikke noe om dette i profilen din (kan være en fordel å oppgi litt opplysninger der), så jeg vet ikke hvor du kan henvende deg, men....

 

Når det gjelder primer kan jeg tipse deg om at Jotamastic 87 er en primer som tilsvarer Jotuns Antipest, bare litt bedre. Denne kan du garantert få tak i endel billigere enn spesialprodukter for båt, spesielt om du kjenner noen som driver med korrosjonsbehandling av stål (sandblåsingsverksteder etc). Man kan oppnå endel prosenter på dette produktet om man er litt om seg og for seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Har i farvehandel bestilt Jotamastic 87 Aluminium og denne kommer på 250kr/liter + litt i frakt (ikke 3/4 liter boks som Antipest som jeg har hørt koster nesten 400kr?)

Link to post

Må jeg evt bruke "primer" fra SeaJet i forbindelse med bunnstoffet fra SeaJet og er det noen nedre temperatur grense en bør hold seg over når en skal gjøre dette? Det er jo rimelig kjølig enda på denne årstida

RLWI

<{POST_SNAPBACK}>

Epoksy må ha minimum +5 grader for å herde riktig. Man anbefaler egentlig en temperatur på +10 grader for et perfekt resultat.

 

Dette gjelder standard epoksy. Det finnes imidlerid enkelte "Wintergrade"-produkter som klarer lavere temperaturer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...