NB870_hammerfest Startet 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2013 Hei! Jeg er ny på baatplassen men har fulgt med ei stund. Mye trivelig lesning. Nå har vi kommet i et lite problem og lurer på om noen kan anbefale firma eller annen VHF hjelp i Bergen. Saken er..Vi kjøpte en brukt NB870 på søreide rett før jul. Vi er nå kommet til Bergen for å bringe båten til sin nye hjemmehavn i Hammerfest. Før avreise, forhåpentligvis mandag, skal ny plotter og VHF på plass. VHFen er kommet inn, montert men montasjen ser ikke ut til å fungere. Vi får ikke høre noe trafikk. Litt usikker på om montøren har gjort ting riktig. Vår kompetanse i feilsøking har kommet til veggs og vi leter etter et noen som kan ta en titt. Er det noen hær på baatplsssen som kan anbefale et firma eller kjentmann som kan se på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Går kompetansen ut på å sjekke kontaktene, at de er utført riktig? Tenker da på antennekontaktene, for det virker som strøm er ok... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Er lite trafikk på denne tiden av året på VHFèn, - har dere prøvd å kalle opp eks Florø Radio for å sjekke om dere har kontakt og alt egentlig er ok, bare mangler "trafikk" ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
NB870_hammerfest Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Termineringen er av en type jeg ikke kjenner til. Den er skrudd. Den er vel min hovedmistenkte og. I brukermanualen anbefales det 8fot antenne. Den som er installert her er ikke i nærheten. Men 8fot kan da ikke være vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 (redigert) Ja, min far har prøvd å kalle opp Rogland Radio uten svar. VHFen har stått på 16 i lang tid uten noe lyd. Mye tyder på antenneledning/termineringer. (rettet noen skrivefeil) Redigert 1.Mars.2013 av NB870_hammerfest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Høres unektelig slik ut ja, 8 fots antenne? Ja det hørtes unektelig voldsomt ut, er ikke vanlig nei. Kjenner jeg forumets medlemmer rett, er det sikkert noen i området som kan kikke innom eller gi dere kontaktinfo til noen som kan hjelpe dere, er meldt litt vemmelig vind i morgen så dere vil kanskje bli liggende i Bergen til søndag? Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Fikklet litt med koblingen. Nå fikk vi inn Florø radio. De hører oss men vi sliter med å høre svarene. Det kommer seg men er ikke godt nok for turen nordover. Får se på det igjen i morgen. Vil gjerne hatt fagfolk til å se på det da det er såpass viktig for sikkerheten. Er det noen som kan anbefale et firma? Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 takk for svar fluefiskeren. Ja, vi blir i Bergen over helgen. Har en del igjen før vi er klare. Vi har også notert at vinden kjip nordover så det haster ikke:) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Marine Senteret Bergen er jo ikke så langt ifra (Sandviken) Dere kan jo ringe dem i morgen, om de ikke kan så vet de sikkert om noen. Tlf:53003961 Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Takker! Skal prøve dem. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Ville prøvd marinesenteret og.det er jo på veien,du bruker ca 40 min inn dit i 18 knop.svein er alltid meget behjelpelig,og er nøye (litt i overkant av og til) i det han holder på med.tlf nummeret over tror jeg er feil..du finner det nettet. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
fluefiskeren Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Korrektur på tlf nr: 55319920 :-) Lykke til, og la oss høre hvordn det går videre med dere nordover. Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Og du har Høcom som ligger på Søreide og som selger Raymarine VHF. Høcom Norge AS Grimstadveien 24NO-5252 Søreidgrend Tel. +47 55 22 15 00E-post post@hocom.no Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Takk for svar! Ingen av disse svarte nå men skal prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Forsiktig med å bruke apparatet på sending hørtes ut til at du har kortsluttningsfeil i antenne/ kabelBrenner du utgangen så koster det for etpar lapper Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Benji Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hvor fikk du montert inn radioen, vil jo ha tatt kontakt med montøren jeg hadde brukt først om han var i området. Ting som tyder på att du har dårlig forbindelse til antennen. Når du trykker på senderknappen, kan du da se om det går signal ut - sees gjerne ved at det står TX i panelet på radioen. Kall opp Rogaland på arbeidskanal, eller send de ett DSC rutinekall - krever korekt innlagt MMSInr, så ser du fort om ting virker. Ser du skriver at du skal gå den hjem til Hammerfest - kjempetur - men ser at du under ditt Nick ikke har skrevet noe navn på båten. Tar det alikvel som en selvfølge at du har lisens og kallesignal, sertefikat i orden? Bare må spørre. Husk at om ikke så er den ikke lov å bruke, og du vil ikke ha noen som helst glede av f.eks. nødknappen om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bergen Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hvor fikk du montert inn radioen, vil jo ha tatt kontakt med montøren jeg hadde brukt først om han var i området. Ser du skriver at du skal gå den hjem til Hammerfest - kjempetur - men ser at du under ditt Nick ikke har skrevet noe navn på båten. Tar det alikvel som en selvfølge at du har lisens og kallesignal, sertefikat i orden? Bare må spørre. Husk at om ikke så er den ikke lov å bruke, og du vil ikke ha noen som helst glede av f.eks. nødknappen om uhellet skulle være ute. Hvorfor vil han ikke ha glede av nødknappen om ikke lisens er i orden? En får jo naturligvis den hjelpen man trenger uansett. Kanskje det vanker et lite forelegg eller skjennepreken i etterkant men alle som oppfanger nødsignalet plikter å bidra! Er ellers enig i at om dette er noe en har betalt for å innstallere så er det montøren/firmaet som bør ordne opp. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Nødknappen er vell avhengig av DCL med mmsi kode for å fungere. Koden får man ikke uten å registrere vhfen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det har du rett i jørn, men det heter nok DSC, Digital Selective Calling. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hvorfor vil han ikke ha glede av nødknappen om ikke lisens er i orden? En får jo naturligvis den hjelpen man trenger uansett. Kanskje det vanker et lite forelegg eller skjennepreken i etterkant men alle som oppfanger nødsignalet plikter å bidra! Er ellers enig i at om dette er noe en har betalt for å innstallere så er det montøren/firmaet som bør ordne opp. Rett å slett for de at uten innprogramert MMSI nr - som en får tildelt ved å skaffe seg lisens/konsesjon - så virker ikke nødknappen, og da er den bare en knapp på radioen. Godkjent lisenes, og programert inn, vhf koblet opp mot GPS, og man vet hvor du er om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
NB870_hammerfest Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hei igjen og takk for mange svar! Status: VHFen ser ut til å ordne sæ. Vi har likevel vært på maritim og kjøpt ny kabel og termineringer. Båten er eid av min far. Den vil ha arbeidsnavnet Ann Elin etter sjarken den den erstatter. Husker ikke kallesignalet. Lisensen skal være på plass. Montøren vat en mann som hjalp min far før jeg kom nedover. Han er nok hjelpsom men litt usikker på kvaliteten. Ledningene til disress knappen ble fjernet.. det må vi se på når vi kommer hjem. Nå ligger vi i Hetlevik og satser på at alt er i orden til mandag. Litt småplukk som skal monteres deriblant redningsflåte. Takk for alle råd og hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Lissens på plass, kjemebra. Du skriver at ledningene til distress knappen ble fjernet! Dette tyder jo på at noen en gang har åpnet radioen, og fysisk kuttet ut disse ledningene, vet ikke helt om jeg ahdde stolt på den radioen da. En person som åpner VHF`n og fjerner de to ledningene, han har trolig veldig lite greie på hva han gjør. Hadde kanskje seriøst vurdert ny radio ja. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bergen Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Da lærte jeg mnoe nytt i dag også Benji . Jeg trodde faktisk at Distress ble sendt også uten mmsi (at den sendte bare null tall). Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Den sender nok ikke uten mmsi, har testet det hos en kamerat som ikke er registrert. Fyren fikk panikk selvsagt men i det tilfellet visste jeg at ikke noe skjedde, ingen helikopter eller andre med utstyr Sitér dette innlegget Link to post
NB870_hammerfest Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 @Benji: Ledningene er klipt ned på yttersiden. Tror radioen er ok, men liker ikke at GPS signalet mangler. Gir meg ikke tilit til arbeidet. God kveld! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.