smal-hans Startet 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2013 Har en 4 syl 68hk mwm som sitter bom fast etter at båten har stått ubrukt på land i 1,5 år. Jeg har tatt av 2 dyser å fylt på diesel i syl, de to siste dysene fikk jeg ikke løs med utstyret jeg hadde for hånd(sitter noe så jævlig). Prøvde å tørne etter 2 uker, men rikket seg ikke. Vil den løsne når jeg får ut siste 2 dyser med påfølgende dieselfylling? Noen som har andre tips hvis dette ikke skulle hjelpe? Har ikke ork til å demomtere toppen enda, så håper å få løst det på annet vis. Hvis den løsner vil den være ok, eller vil f.eks ringene fremdeles sitte fast i stemplene med påfølgende gjennomslag som resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Du bør først og fremst få av de to dysene du ennå har stående. Mest sannsynlig løsner den når du lar de to resterende sylindrene få litt diesel (eller noe WD40/5-56 aktige greier). Det siste du spør om er umulig å spå om, men om ringene skulle ha festa seg litt, løsner de gaske kjapt etter at du starter opp motoren og får litt last på den. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 er det ikke glødeplugger eller blindplugger til disse som lar seg løsne ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
smal-hans Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Denne har desverre ikke glødeplugger nei, så dysene er nok eneste løsning. Skal nok få løsnet de siste2 også, men er litt redd for å knekke de om jeg setter på "stornøkkelen". Skal sies at de ikke er gjenget så de må bare vrikkes løs og opp. Må bare få legge til at jeg synes at dette er et knake bra forum, utrolig hvor fort man får svar her inne:) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Er ikke dysene gjenget? dyser i form av en propp har jeg aldri hørt om Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Lars Hansen Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Helt vanlig det da... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 (redigert) Er mange løsninger på innfesting av brennstoffventiler. Ingen av dem er i form av en "propp". Har heller ikke vært borti brennstoffventiler som er gjenget ned i toppstykket, men det er laget merkeligere løsninger enn det i båtmotorverdenen. Vanligvis er de festet med en krone eller med et beslag og bolter/pinneskruer. Om du har brennstoffventil med trykkrørstilkobling på toppen kan du stikke innom Biltema (Jula selger en identisk) og se på denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-19906/ Kan hende at du er like heldig som jeg, og at det ene adaptret passer med gjengene på ventilen din. Da er det bare et øyeblikk å få dem opp. Redigert 2.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Stemmer som busterx skrivet at de er festet med beslag og en pinnebolt på hver side av hver enkelt dyse. Trykkrørene går inn på siden, så får nok ikke benyttet glidehammer, men forøvrig en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hei smal-hans. Det du vil ha tak i er noko som kallast for "Jamaica oil". Relekta sel dette, og det heiter vel eigentleg "omega 936" i deiras sortiment om eg ikkje hugsar heilt feil. Dette stoffet løyser alt. Fastrusta stempel, dyser, koblingar, ALT. Det er jo sjølvsagt ei hake. Det kostar vel 900 kroner for 0,5 liter eller noko sånt, men det er absolutt verdt det! Dette brukast av profesjonelle og av underteikna for å løyse stempelet på ein Bücher(?) traktor som har stått sidan 1966. Sitér dette innlegget Link to post
smal-hans Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 "jamaica oil", dette skal såvist prøves om ikke diesel gjør susen. Googlet temaet og fant ut at omegas produkt heter omega 636. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 (redigert) diesel og hydraulikkolje eller 2 takts olje gjør susen! Brukt det selv. Hvor får man tak i dett vidundermiddelet jamaica oil Gulenpower ? Redigert 2.Mars.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Du må nok bare bløte med rustløser ov vrikke/slå litt på dysene, de pleier å komme til slutt! Hvis ingenting annet nytter går det i blant an å skru ut innmaten i dysa og la dyserøret stå. Det måtte jeg gjøre på en tildigere Ford Sabb, da den ene hylsa hadde rustet fullstendig fast.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gulenpower Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Heisann. Du får kjøpt "Jamaica Oil", eller "Omega 636" som smal-hans fant ut at det heiter, hos butikkar som forhandlar Omega produkter (www.norskindustriolje.no) Og du kan godt bruke denne oljen til å løyse tennpluggar, dyser, etc. Eg har snakka med mekanikarar som har sagt at så lenge det ikkje er sveisa, så kan dette stoffet løyse det. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen3 Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Hei på dere alle. Har litt erfaring med gamle motorer som sitter fast. Ender opp med å ta av toppen og slå på stempeltoppene med en rund trekubbe og håndslegge. kraftige og kontrollerte slag. Husk at rusta blir ca sju gange tykkelse på stål. Montere ny toppakning og justere ventiler. Har hørt at verksteder bruker presse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.