grawis Startet 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2013 Jeg kan ikke huske å ha sett dette belegget på motoren før, noen som aner hva det er som har skjedd her? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Saltavleiringer, du har en lekkasje høyere opp et sted. Vannet fordampet og saltet ligger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det er kjøleveske som er tørket på varm motor Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Kjølevæske med saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Hvitfargen tyder på saltvann, har du varmeveksleren liggende over? Kan også være fra en liten slangesprekk som medfører en stråle. Tror ikke kjølevæsken gir hvitfarge, kanskje noen andre med VP vet? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Jeg har hatt samme farge på min VP Md 17, og det var nok en liten slanglekkasje der gitt. Det er mulig også du bør gå over slanger og etc. Det er ikke nødvendigvis slanger som ligger høyt, da sånne små stråler gjerne har såpass trykk at de spruter også oppover. Lykke til. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
grawis Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Men i og med at det er saltvann, så er det vel ikke så veldig mange muligheter? Kjøleapparaturen? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Jeg ser du har seilbåt. Hos meg kommer det noen ganger saltvann fra vannlåsen på kjølevannsinntaket. Min er plasert i bakkant over motoren. Kanskje saltvannet kommer derfra hos deg også! Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Smak på det, er det salt? bittert? osv.....? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Kjølevæske gir også hvite avleiringer, i alle fall volvo sin grønne. Trenger ikke være salt i den for at avleiringene blir hvite Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Den klare plastslangen på bildet, hva går i den? Ser at den ligger å gnager på røret under, er ikke så enkelt at det er gnagd hull i denne slangen da. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det er ikke bare noe søl av ei eller annen flytende veske (frostveske) i forbindelse med vinterkonservering? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Jeg vaska belegget vekk før jeg fikk smakt på det... Må innrømme at jeg blir svar skyldig på spørsmålene om hva slangene går til, men den klare slangen ser ikke ut til å ligge å gnage på noe. Jeg legger ved et par bilder fra en annen vinkel, kanskje det er lettere for mer kyndige folk enn meg å se hva som er hva, da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det er noe som har gnagd bort malingen og polert metallet på røret under slangen i hvertfall, men mulig det er fra tidligere, men jeg ville sjekket (kjent under med en finger) dette for å være sikker. Mulig slangen siger ned når motor blir varm. Men uansett så er det ikke sikkert dette har noe med det hvite belegget å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Har du prøvd å trekke til de to slangeklemmene øvers på bildet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
snorken Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Den plastdingsen hvor de to plastslangene er koblet sammen er vel en vakumventil (ser ikke hele) som slipper luft inn når motoren kjøles ned? Du bør sette på dobble klemmer der det er mulig. Nede i høyre hjørnet av bildet ( plastslange-kobberbend) ser det ut som det har svettet ut væske, det er jo litt belegg på kobberbendet. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Den plastdingsen hvor de to plastslangene er koblet sammen er vel en vakumventil (ser ikke hele) som slipper luft inn når motoren kjøles ned? Du bør sette på dobble klemmer der det er mulig. Nede i høyre hjørnet av bildet ( plastslange-kobberbend) ser det ut som det har svettet ut væske, det er jo litt belegg på kobberbendet. Jeg lurer på om tampen brenner nå, kjenner på slangene som går opp til denne dingsen (som jeg sjøl ikke vet hva er til) at det ligger et saltbelegg. Har smakt også. Skal prøve å sette på nye slangeklemmer. Men er det saltvann i disse slangene når motoren ikke går? Hiver inn et par ekstra bilder av dingsen... Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Ser jo litt "på 1/2 12" ut innfestingen til overløpsslangen. Bytt ut slangen med en spiralslange av rett dimensjon og skikkelig slangeklemme. Ikke umulig at du har problemet ditt der. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Ser jo litt "på 1/2 12" ut innfestingen til overløpsslangen. Bytt ut slangen med en spiralslange av rett dimensjon og skikkelig slangeklemme. Ikke umulig at du har problemet ditt der. Siden jeg ikke er så stødig på hva slags utstyr som vil være bra her, kan du legge ut link til bra type spiralslange etc? :-) Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Denne tåler mye bøy uten å klappe sammen. http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=2100&MainPrC=2000&ProdNo=H1007822 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Jeg ville samtidig byttet de andre slangene også, de er ikke egnet som kjølevannslanger. Bruk den med spiral som er linket til eller gummislanger Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Så lenge slangene er hele er de helt greie. Slangene står etter kjølevannspumpen og arbeider under trykk når motoren går, og det er disse slangene beregnet for. Slange med spiral, er beregnet også for å kunne brukes som sugeslange med undertrykk, og det er det ikke behov for her. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Kjølevæske gir også hvite avleiringer, i alle fall volvo sin grønne. Trenger ikke være salt i den for at avleiringene blir hvite Rød kjøleveske gir også akkurat samme avleiringer. (i alle fall på min tidligere Yanmar). Jeg hadde fylt opp i litt for mye kjøleveske, så etter en tur var det massevis av slik små hvite flekker på styrbord side av motoren. Viste seg bare å være kjøleveske som hadde dryppet fra ventilen på ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 motoren på den forige båten, volvo md2030 gikk varm med det resultat at det fosset kokende vann ut av varmeveksleren med påfølgende vitt belegg over hele motoren Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Jan E. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Tørket salt pleier vel å ha mer krystalisert ujevnt utseende en det på bildet? Syntes det ser ut som hvit støv som ligger oppå de 2 koblingene med rør inn på det første bildet. Du har ikke bare boret, eller slipt noe som gir hvit støv (f.eks. glassfiber), også har det blitt sølt litt væske på støvet? Redigert 4.Mars.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.