Jump to content

Merkelig, hvitt belegg på VP dieselmotor, hva er det?

grawis

Recommended Posts

Jeg har hatt samme farge på min VP Md 17, og det var nok en liten slanglekkasje der gitt. Det er mulig også du bør gå over slanger og etc. Det er ikke nødvendigvis slanger som ligger høyt, da sånne små stråler gjerne har såpass trykk at de spruter også oppover. :yesnod: Lykke til.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg vaska belegget vekk før jeg fikk smakt på det... Må innrømme at jeg blir svar skyldig på spørsmålene om hva slangene går til, men den klare slangen ser ikke ut til å ligge å gnage på noe. Jeg legger ved et par bilder fra en annen vinkel, kanskje det er lettere for mer kyndige folk enn meg å se hva som er hva, da :-)

g80vjpy139x3oop-xop2rajkfy4x-yj2ndwgoyxc

qgkkg0xqlkb_e8mmpyudkfjsmid-lxyg0u9bvqfk

Det er noe som har gnagd bort malingen og polert metallet på røret under slangen i hvertfall, men mulig det er fra tidligere, men jeg ville sjekket (kjent under med en finger) dette for å være sikker. Mulig slangen siger ned når motor blir varm. Men uansett så er det ikke sikkert dette har noe med det hvite belegget å gjøre.

Den plastdingsen hvor de to plastslangene er koblet sammen er vel en vakumventil (ser ikke hele) som slipper luft inn når motoren kjøles ned? Du bør sette på dobble klemmer der det er mulig. Nede i høyre hjørnet av bildet ( plastslange-kobberbend) ser det ut som det har svettet ut væske, det er jo litt belegg på kobberbendet.

Den plastdingsen hvor de to plastslangene er koblet sammen er vel en vakumventil (ser ikke hele) som slipper luft inn når motoren kjøles ned? Du bør sette på dobble klemmer der det er mulig. Nede i høyre hjørnet av bildet ( plastslange-kobberbend) ser det ut som det har svettet ut væske, det er jo litt belegg på kobberbendet.

Jeg lurer på om tampen brenner nå, kjenner på slangene som går opp til denne dingsen (som jeg sjøl ikke vet hva er til) at det ligger et saltbelegg. Har smakt også. Skal prøve å sette på nye slangeklemmer. Men er det saltvann i disse slangene når motoren ikke går? Hiver inn et par ekstra bilder av dingsen...

2013-03-03_12.41.49.jpg2013-03-03_12.42.07.jpg

Ser jo litt "på 1/2 12" ut innfestingen til overløpsslangen. Bytt ut slangen med en spiralslange av rett dimensjon og skikkelig slangeklemme. Ikke umulig at du har problemet ditt der.

Siden jeg ikke er så stødig på hva slags utstyr som vil være bra her, kan du legge ut link til bra type spiralslange etc? :-)

Kjølevæske gir også hvite avleiringer, i alle fall volvo sin grønne. Trenger ikke være salt i den for at avleiringene blir hvite

Rød kjøleveske gir også akkurat samme avleiringer. (i alle fall på min tidligere Yanmar). Jeg hadde fylt opp i litt for mye kjøleveske, så etter en tur var det massevis av slik små hvite flekker på styrbord side av motoren. Viste seg bare å være kjøleveske som hadde dryppet fra ventilen på ekspansjonstanken.

Tørket salt pleier vel å ha mer krystalisert ujevnt utseende en det på bildet?

Syntes det ser ut som hvit støv som ligger oppå de 2 koblingene med rør inn på det første bildet.

Du har ikke bare boret, eller slipt noe som gir hvit støv (f.eks. glassfiber), også har det blitt sølt litt væske på støvet?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...