grawis Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Hmm, jeg har ikke gjort noe arbeider i motorrommet i det siste, nei. Jeg må vel til å smake igjen... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Jeg har samme sølet på min varmeveksler, kjølevann som er lekket ut Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Du skal være forsiktig med å smake så mye om dette kan være glycoler. Det er ganske giftige saker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 (redigert) De derre plastslangene der burde du bytte ut med kvalitetsslanger av gummi. Den dingsen er en vakuumventil som forhindrer at du får vann i motoren etter at du har stoppet. Hvilket kommer til å skje om plastslangen, den lille, som går ut at vakuumventilen klapper sammen og hindrer luften i å passere. Jeg har også hatt lekkasjer mellom plastslangene til Flak (de som ikke klapper sammen) og slangestusser, selv om jeg har benyttet to klemmer. Disse slangene er vare overfor varme omgivelser. Nå blir alle plastslanger som tilhørerer motoren i Hulda skiftet ut. Redigert 6.Mars.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Godkjent? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Ikke så lenge du ikke plukker vekk resten av plastslangene. Men for all del, det er jo en tynn begynnelse. Jeg har sett en del lekkasjer i slangeforbindelsene med slike slanger. Blant annet brukte Maxi dem i forbindelse med drenering av cockpit, ikke altid med vanntett resultat. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Syrefaste slangeklemmer synes jeg man skal bruke i båt.Den du har satt på den nye slangen ser ikke slik ut,men jeg tar kanskje feil. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Hmm, litt forskjellige tilbakemeldinger på disse plastslangene... Jeg har dem flere steder i båten, blant annet fra drivstoffpåfyllet i dekk til tankene. Er dette kritisk, altså? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Ser at det er samme slanger som jeg også har til sjøvannsinntak,dieselpåfylling og vannpåfylling.. Ja,og lensepumpa. Bør vel vurdere et bytte siden disse har stått der i sikkert 15-20-30 år eller noe. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Nå er vel ikke plasser som ferskvann og dieselpåfylling de mest kritiske plassene etter min erfaring. Jeg har også en plastslange på lesepumpen, men ikke av denne typen, og ikke med stålspiral. Men over alt hvor jeg kan tenke meg at slangene skal kunne resultere i motorproblemer eller vannintrenging så blir de nå skiftet ut. V8'ern står nå ute på dørken for å få utført en del modifikasjoner. Lå oss si at jeg har 8 tilkoblinger med plastslanger av typen med stålspiral, så har det vært i det minste fordampingslekkasjer fra to av dem og drypplekkasje fra en av dem. Jeg har en drøss andre tilkoblinger, alle til vv-bereder, grønt motorvann, diesel, oljekjølere, som har gummislanger. Her har det ikke vært antydning til lekkasje på noen av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Riktig,jeg kommer nok uansett til å bytte i min båt. Så da er rene gummislanger er et godt alternativ? armerte typer som som tåler litt temp og trykk? eller "bare" gummi av typ kjølevannsslanger? De som har eid båten før meg har brukt det de har hatt for hånden innimellom tror jeg. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 På dieselsystemet er slangene merket 'marine diesel'. På varmt motorvann er de merket det de skal brukes til, eksempelvis 'heater hose' osv. og så skal de holde mer enn trykket de blir utsatt for ved den temperaturen de blir utsatt for, slik du antyder. På kjølevann inn har jeg noen gummislanger som har stålspiral, som ikke lar seg knekke sammen og strupe vanntilførselen. Men disse utmerkede slangene kom ombord mer ved et tilfelle enn ved beregning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.