Jump to content

Merkelig, hvitt belegg på VP dieselmotor, hva er det?

grawis

Recommended Posts

De derre plastslangene der burde du bytte ut med kvalitetsslanger av gummi. Den dingsen er en vakuumventil som forhindrer at du får vann i motoren etter at du har stoppet. Hvilket kommer til å skje om plastslangen, den lille, som går ut at vakuumventilen klapper sammen og hindrer luften i å passere.

Jeg har også hatt lekkasjer mellom plastslangene til Flak (de som ikke klapper sammen) og slangestusser, selv om jeg har benyttet to klemmer. Disse slangene er vare overfor varme omgivelser. Nå blir alle plastslanger som tilhørerer motoren i Hulda skiftet ut.

Redigert av Hulda (see edit history)

Nå er vel ikke plasser som ferskvann og dieselpåfylling de mest kritiske plassene etter min erfaring. Jeg har også en plastslange på lesepumpen, men ikke av denne typen, og ikke med stålspiral. Men over alt hvor jeg kan tenke meg at slangene skal kunne resultere i motorproblemer eller vannintrenging så blir de nå skiftet ut. V8'ern står nå ute på dørken for å få utført en del modifikasjoner. Lå oss si at jeg har 8 tilkoblinger med plastslanger av typen med stålspiral, så har det vært i det minste fordampingslekkasjer fra to av dem og drypplekkasje fra en av dem. Jeg har en drøss andre tilkoblinger, alle til vv-bereder, grønt motorvann, diesel, oljekjølere, som har gummislanger. Her har det ikke vært antydning til lekkasje på noen av dem.

Riktig,jeg kommer nok uansett til å bytte i min båt. Så da er rene gummislanger er et godt alternativ? armerte typer som som tåler litt temp og trykk? eller "bare" gummi av typ kjølevannsslanger? De som har eid båten før meg har brukt det de har hatt for hånden innimellom tror jeg.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

På dieselsystemet er slangene merket 'marine diesel'. På varmt motorvann er de merket det de skal brukes til, eksempelvis 'heater hose' osv. og så skal de holde mer enn trykket de blir utsatt for ved den temperaturen de blir utsatt for, slik du antyder. På kjølevann inn har jeg noen gummislanger som har stålspiral, som ikke lar seg knekke sammen og strupe vanntilførselen. Men disse utmerkede slangene kom ombord mer ved et tilfelle enn ved beregning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...