Bjorå Startet 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2013 2000 modell Johnson 30 hk. 2 takts.Har kjørt uten olje i bensin. Motoren starter og går greit men er trolig varmeskjært . Har mistet toppeffekt og stanser når den blir presset for hardt. Hva må gjøres? Evt. Kostnaden med å fikse det? Motoren er for lite brukt til å bli vraket. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 en varmskjært motor er jo bare søppel synd at dette skjedde for dette er jo gode motorer. tror nok man må opp i relativt store motorer før det lønner seg og reparere en varmskjært motor kontra å kjøpe en brukt. Her må vel må vel hele motoren plukkes ned og alle lagere, sylinderforinger, stempler.. osv byttes ut vil jeg tro Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Vbunn Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det trenger ikke å være så ille, da en 2 takter har rulle og pinnelager. Dette gjør at veiv og råder ofte kan overleve en slik runde da stopp fra stempel ikke bryter oljefilmen som på 4 takt. Den eneste måten å finne ut dette på er å åpne den opp. Deler er ikke hverken dyrt eller vanskelig å få tak i her. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 2.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2013 Det trenger ikke koste all verden, du må plukke den opp og bytte stempelringer, pusse ned eventuelt bytte stempel, hone sylindre og bytte pakninger - har du flaks går den greit etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Hadde en slik en gang med de symptomene , det var tennplugg feil...... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Som Elise skriver, kan faktisk bare være tennplugg som er feilen.Men selvfølgelig også så kan du ha brent stempelringene, eller at de har satt seg og deretter knekt. Dette ser du fort om du skrur av toppen, er det masse riper og skader på sylinderveggene, så må nok denne hones og i værste tilfelle borres opp, og da begynner det å koste penger for da er det nye stempler, ringer osv som må på plass, og når du da først har demontert dette så vil del vel også kanskje være en ide å bytte kryssbolt lager og annet småting av beveglige slitedeler inni der.Har du sjekket motor med å ta en komp-test, for å se effekten der Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bjorå Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Takk for gode tilbakemeldinger. Sjekker først tennplugger deretter åpner jeg toppen. Noen som vet om rep.håndbøker for disse motorene. Har aldri skrudd på påhengs før men ønsker å gjøre jobben selv Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Seloc har fin bok /fine bøker til denne motoren Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Men du kan jo også feks bruke www.boats.net, og se på splitt-tegningene der Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.