Jump to content

Radiator ombord-liten effekt

monte carlo

Recommended Posts

Jeg har radiatorer ombord som er koblet til kjølevannssløyfen på den ene motoren. den ene radiatoren fungerer fint, men den andre som er på badet er det lite effekt på. Har målt tempratur på vannet i slangene til i underkant av 80 grader før denne dingsen på bildet. Hva er dette for en sak? ser for meg at det hadde blitt litt mer guffe uten denne?406.jpg

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Heisann!

Jeg TROR den dingesen kan være en termostatventil som skal åpne ved en gitt temperatur (f.eks. 60'C).

Isåfall så skal denne ha et lite blødehull slik at litt væske alltid skal sirkulere i kretsen for på den måten å åpne helt når temperaturen overstiger en gitt temp.

??

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

hmm kan jo virke sansynlig, men hva i h.... er poenget med den da? bor jo nesten på nordpolen trenger all varmen vi kan få...

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Du ser riktig. "hovedslangen går inn i ene enden, så går en mindre slange inn i radiatoren-retur derffra den andre tynne slangen og hovedretur i andre enden av denne dingsen..

Om det er en temostatventil så er dens hensikt å sørge for at motor har en akseptabel arbeidstemperatur før den begynner å dumpe varme til eksterne forbrukere som VV-tank og/eller defroster.

Bjørn

Da stusser jeg på hvorfor ikke samme dingsen står foran vv tank, defroster og andre radiatorer tidligere i kretsen. denne radiatoren er den ytterste i kretsen..

Nå kjenner jeg ikke til hvordan dine eksterne varmeforbrukere er koblet sammen !!

Igjen, hvis det er snakk om en termostatventil, så skal denne være være montert først i en seriekrets med varmeforbrukere, og gjerne så nære motorens utløp som mulig.

Du skriver at denne radiatoren, hvor denne dingsen er montert, er montert i enden av kretsen.

Er forbrukerne da koblet i serie ? Isåfall så vil en evt. feilmontert termostatventil ha innvirkning på hele kretsen !

Hvordan fungerer defroster og VV-tank ? (forstår det slik at disse er koblet inn før denne radiatoren ?)

En evt. termostatvent monter i siste ledd av en serie med forbrukere vil naturlig nok skape problemer da blødevannet vil bli nedkjølt av komponentene tidligere i kretsen!

Har du noen uttak på den andre motoren?

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Sjekk at du får rett mengde vann gjennom radiatoren din, og ikke bare temperatur.. Du må sørge for at du har rikelig med gjennomstrømning.. Er disse radiatorene parallell koblet, så tar vannet minste motstands vei..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har bare uttak på styrbord motor, har vel grei effekt på vvtank og radiatoren i byssa..når det gjelder defrosteren så er effekten noe liten men det tror jeg skyldes uisolerte luft kanaler i hovedsak..har en 5 kw webasto som er koblet til samme systemet...effekten om jeg kjører webasto er omtrent det samme. Hvis jeg fjerner denne termostat ventilen er vel det verste som kan skje at motoren trenger noe lenger tid på å bli varm? eller?

Du ser riktig. "hovedslangen går inn i ene enden, så går en mindre slange inn i radiatoren-retur derffra den andre tynne slangen og hovedretur i andre enden av denne dingsen..

Er det da sånn å forstå at den ene radiatoren som er for kald står i paralell til den øvrige kretsen, mens vv-tank, defroster og den andre radiatoren står i serie?

I tilfelle kan kanskje hensikten være å redusere vanngjennomstrømmingen til badet for å unngå at det blir alt for varmt her?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er det da sånn å forstå at den ene radiatoren som er for kald står i paralell til den øvrige kretsen, mens vv-tank, defroster og den andre radiatoren står i serie?

I tilfelle kan kanskje hensikten være å redusere vanngjennomstrømmingen til badet for å unngå at det blir alt for varmt her?

Heisann Brigg. jeg innbiller meg at den ikke er koblet opp paralelt nei, men den siste forbrukeren i kretsen, nå skal jeg som tidligere skrevet forske litt mer på dette, men har ikke rukket enda. Kom akkurat hjem fra mexico fra Bryllupsreise... :thumbsup: .

må vel som smått starte med årets klargjøringer no, enn du Brigg snart klar for sesong?

Må henge opp gardinene som har vært hjemme for vask, og så må sengene res opp. Ellers er alt klart.

Må være kjedelig å ha så strøken båt :giggle: Blir det påskeferie i skuta iår og eller?Hils

Det er mindre styr med en nyere båt enn med en som er litt eldre, det er klart. Men det er ikke kjedelig av den grunn.

Når det gjelder påsken ser vi an værmeldingene. Det er tidlig påske i år, og med fjorårets påske som gikk med til å holde båten og bryggen fri for snø friskt i minne så venter vi til værmeldingene er ok. Ellers er jeg usikker på om det er ferskvann tilgjengelig i marinaene ute på kysten når påsken kommer så tidlig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Systemet lufter vel seg selv i ekspansjonstanken på motoren..eller?

Det spørst jo hvordan dette er koblet og hvordan slangene ligger. (og litt med hvor god sirkulasjon du har)

Er det paralellt kobla med deg og slangene ligg med mye luftlommer, kan dette stoppe strømmningen i sløyfen.

Har opplevd att innestengd luft på trykksiden (kombinert med loop på røret) har stoppa 100kw propeller pumper som normalt sett skal pumpe 4000m3/t.

Samme prinsippet ser du her, trykkforskjellen i topp kontra bunn av slangen.

http://lurkertech.com/water/pump/tailer/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...