Jump to content

valg af utenbords motor, optimax eller Suzuki 4t.

TG-cruiser

Recommended Posts

Hej. Jeg har sat min ældre trofaste 90hk mariner 4t til salg og har fået 2 rimelige tilbud på ny motor.

1. En lidt brugt 135hk Mariner optimax som har kørt ca 100 timer. Den har stået opbevaret hos forhandler og skulle køre OK. Har hakker i propel efter påkøring af sten. 2,5 liters v6 totakt. Pris 35.ooo kr.

2. 115 Suzuki helt ny med montering til 65.oookr. kræver lån i banken. 1, 9 liters 4t motor.

Hvilken skal man vælge??

Båden er en Tg 7200 King cruiser. CE godkendt til 130hk. For sikringen vil godt acceptere 135 hk. Bruges til lange sejlture, fiskeri og jagtture med ofte tung last.

Totakt Vs firtakt og merkediskusjon til side:Om du får en helt ny 115 Suzuki til 65 000, gjør du en god handel!

Kan muligens forklares med at du oppholder deg på Grønland?

Vet ikke helt hva du legger i "helt ny"? En 2013 DF 115 er på 2,1 L.

Disse båtene ble vel levert (i Norge) med DF 115 som "standardmontasje".

Redigert av busterx (see edit history)

Da er det vel en overligger DF115 med 1,95 liters motor.

Optimaxen støyer mere, bl.a. siden det er en V6 2-takter. Men den kan vel chippes til 175 hk om man nå skulle få behov for det....

Så trenger du masse fart, velg optimax. Vil du ha lavt støynivå, velg DF115.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ser at du ofte kjører med tung last og da er Optimax`en klart å foretrekke, men når det gjelder støy er Suzukien uten tvil best. Når det kommer til bensin forbruk er dei

ganske like.

Men du skal stille deg selv et spørsmål, og det er hvilken forhandler er mest seriøs ? da tenker jeg på service og reprasjoner , dette er ting du må ta i betraktning når en

kjøper motor. :smiley:

Hvis hakkene i propellen er en stålpropell ville jeg kanskje ha vært skeptisk, men hvis det er aluminium så er det jo bare å bytte propell uansett.

En motor som har kjørt kun 100 timer er jo knapt innkjørt så den bør jo sånn sett være helt grei til den prisen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ville nok tatt Optimaxen,alltid bedre å ha litt ekstra hk når båten er fullastet.Jakter selv på sjøen og har ofte full båt og angrer på at ikke jeg har større motor.(har en Merc 90 2 takt på en Scand 550) Og i forhold til den nye så har du 30.000,- å bruke på reparasjoner og bensin.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Det er en tidligere års model af Suzuki 115, ikke 2013 udgave. Men det er ok for mig, vil bare have 5 knob højere marchfart og stabil motor.

Forhandlerne i grønland er desværre alle ret upålidelige og jeg udfører reperationer og service selv, køber de fleste dele over nettet fra USA, for tit mangler de altid en ting og de er flere måneder om og få det bestilt. Så man kan lige så godt gøre det selv - og så tager man også ansvaret for det og har kun sig selv og brokke sig over hvis der noget galt..

På optimax ´en er der en alupropel og den er ridset/hakket i kanten men ikke slået i stykker som de ellers hurtigt bliver ved påkøring. Det værste er vel at pakdåsen i gearhuset skal skiftes og selvføgelig en ny prop.

Der er en interesseret køber til min Mariner som har spurgt til prisen i dag, hvis han er hurtig til og handle så skal ny motor på med det samme og testes i påsken;)

Kan man mon bruge gas/gear boks, kabler og instrumenter fra Mariner 90 hk 4T til en Optimax 135?

Benzin forbruget med optimax regner jeg med bliver ca. 1,0 til 1,2 L/sømil, samme som med den nuværende motor og gerne 5 knob hurigere:)

Benzinafgiften er lille i grønland, en liter benz koster vist 5,67 kr/l :wink:

Bruger ca. 1200 til 1500 liter på en sæson.

Den afgørende faktor er om optimaxen er lige så holdbar som Suzuki, i morgen skal jeg snakke med forhandleren igen og han skulle finde ud af om der er instrumenter og gas/gearboks med i prisen og hans mekaniker kan tilslutte batteri og aflæse præcis timeantal.

De som svarer her bør lese en gang til hva gammelmotoren var... :yesnod:

skjønte ikke helt hva du mente her..?

Optimaxen vil nok være overlegen på ytelse, men jeg tror jeg ville gått for Suzukien i dette tilfellet. Magefølelsen min sier meg at den vil gi et mer problemfritt båthold

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

skjønte ikke helt hva du mente her..?

Optimaxen vil nok være overlegen på ytelse, men jeg tror jeg ville gått for Suzukien i dette tilfellet. Magefølelsen min sier meg at den vil gi et mer problemfritt båthold

Det jeg mente var at folk så seg blind på antall HK på optimaxen, og svarte ut i fra at mest mulig hester måtte være best, og ga blaffen i at begge motorene ville gi ham den ytelsesforbedringen han trengte. Valget her er bare hva som er mest for pengene siden begge motorene yter det trådstarter etterspør.

Valget blev lidt bedstefar-agtigt og fornuftigt - Suzuki 115 hk. Men hvad, jeg er også rundet 35 og på oldboys - skal sikkert snart have en blød hat på :wink: ..

Tak for gode råd.

Syntes at optimaxen var for usikkert, forhandlerens laange historie og skaden på gearhus og propeller syntes som en risiko. Og så har netop den forhandler ikke ry for at være venlig hvis der skulle opståre reklamation, faktisk det modsatte. Men det er sikkert også et utaknemmeligt job at være bådforhandler.

Nu skal båden graves fri af sneen og Marineren tages af. Det bliver koldt når temperaturen ligger stabilt mellem -7 til -12 og vinden blæser 10 - 15 m/s for tiden..

Men tanken om ny jernhest skal nok give motivationen :smiley:

ut fra det du skriver så høres det helt klart ut som at du har gjort et klokt valg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 5 uker senere...

Hej Alle.

Prøver og vedlægge et par billeder af båden med ny motor :thumbsup:

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16956/ny_motor.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16956/soesaetning.jpg

Har prøvesejlet båden sammen med mekanikeren og den spinder fint. Mekanikeren kendte ikke meget til indkørsel af ny motor og var mest interesseret i og give fuld gas så jeg kunne mærke effekten, og se om propelleren passer. Den toppede på 5200 Omdrejninger hvilket nok er for lidt. Propelleren er standard suzuki 14x19.

Men nu vil jeg først indkøre motoren et par sejlture med halv gas max, og så prøve igen og se hvad max omdrejning bliver.

Båden vejer vel ca. det somme som en Antares 680 - er der nogen som kan anbefale en god propel?

Mangler og færdiggøre motorinstallationen da mekanikeren ikke har samme øje for finish og omhyggelighed som mig selv, og alle kabler hænger løst og det ligner næsten en regnskov.

Jeg vil hellere gøre det færdigt selv så det blver ligeså pænt som det var før og har afsluttet handelen.

De mangler selvfølgelig også og stemple for "opstart og prøvekørsel" i garantibogen, men det er noget man generelt udelader her i landet tror jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...