Jump to content

Spiser båtfolket fisk med kveis i?


Drømmende

Recommended Posts

Rensket fisken og leitet nøye ettersom eg fant nokre kveis i kjøttet og tok vekk dei eg fant. Fant mange fleire når den kom på tallerken. Plukket vekk og spiste etterkvart men kjende at fisken smaker bedre når ein ikkje finner slikt. Fisken blei tatt i ein fjord i Sunnfjord på ca 40 m djupne.

Link to post
Share on other sites

Ja, men la aldri din familie eller gjester se kveis i fisken. Fjern alt før du lager maten. Jeg godtar noe kveis i torsken, men blir det mye, så kaster jeg den. Ellers blir det for mye arbeid.

I flere år nå har bråsma vært ubrukbar, den er smekkfull av kveis.

 

Har sett artikler om at kveis kan være farlig for mennesker også, så vær forsiktig med å spise dårlig kokt fisk. Jeg fikk servert varmrøkt torsk for to år siden, mistet litt apetitten da jeg så bevegelser i maten. Kveisen levde godt på tross av 15 minutter i ABU røyker.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

Nei, fisk med kveis i kjøttet er søppel. Har sett mye fælt i fiskediskene på "supermarkedene" Ikke rart at folk spiser mindre fisk enn anbefalt... Har også hørt at i fjorder med mye sel blir fisken uspiselig. Synest ogå og huske at mottakene har nektet og ta imot bla sei i fra enkelte fjorder?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/parasitter_i_mat_og_drikke/kveis.2513

 

Vi diskuterer kveis i heimen og er enig i av det normalt ikke er farlig, men vi lurer på årsak til kveis. Hva kommer den av?

Har hørt at "fjordatorsk" er mer kveis i enn havtorsk. Har inntrykk at dette stemmer også. Noen meninger her?

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor fisken har kveis og ikke kan vær tilfeldig. Fisket i havet nordpå og brosmen var smikkfull. Bare å kaste.

Stor selbestand fører til mye kveis i fisken. Måsen er også mellomvert. Måse i ferskvann fører til kveis i ørreten og....

Ellers ser eg at lyr er mer kveis i enn annen fisk. Ikke så ofte i seien. Sei har som oftest bare i leveren mens lyren kan være helt grusomt med kveis i. Tror bunnfisk er mer befengt enn fisk som ferdes litt rundt i høyere vannlag.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg leste så er kveisen opprinnelig i selens avføring. Torsken spiser denne. Så lever kveisen i torskens tarm. Samtidig som du bløgger/ eller dreper torsken, skilles det ut et stoff i fisken som kveisen merker. Da vil den ut av tarmen og finne seg et nytt levende individ. Så da finner du den deretter i kjøttet... Sløyer og vasker du torsken umiddelbart, så skal den være fri for kveis. Bløgger du, og venter noen timer, så blir kjøttet fult av kveis. -har jeg hørt og lest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...