Echo Startet 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2013 Hei alle kloke og erfarne hoder! Nettopp kjøpt meg ny bruktbåt med en sabb 10 hk diesel, ferskvannskjølt motor. Motoren har gått som ei klokke de første turene jeg har brukt den, men idag fikk jeg problemer da turtallet på motoren plutselig sank med ca 50 % Jeg satt ned fareten og satte motoren i "fri" da jeg skulle fiske, men da dauet motoren ut. Da jeg skulle starte motoren på nytt, fikk jeg start, men motoren dauet raskt ut på nytt, slik gjenntok det seg da jeg forsøkte å starte mange ganger (15 til 20 i tallet). Jeg lot motoren hvile i ca en halv time, da fikk jeg start på den igjen, men turtallet steg og sank ukontrollert på turen hjem og levde i sin egen verden.. Er det noen her som har hatt samme problemet? eller noen som har peilig på hva som kan være galt? første tankene jeg gjør meg er følgende: - Vann i dieselen - Problemer i dysa - Rusk i diselfilteret Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Tankene du gjør deg synes riktige. Har du jur på tanken? Ikke uvanlig i eldre båter med gammelt maskineri. Det bør åpnes for å tappe av eventuelt vann av og til. Min erfaring med vann i dieselen er at motoren stopper helt, så kan heller høres ut som det er på tide med en filterrens. Hvis dysa er sliten kan du også merke det på unormalt mye røyk og jevnt dårlig effekt. Ny dyse er heldigvis ikke alt for dyrt Selve dieselpumpa bør du ikke gjør for mye selv på (med mindre du har peiling på slike pumper), den er justert fra før og det er lett å gjøre feil ved sammenskruingen. Det kan se ut som du har en liten feilsøkingsrunde foran deg, men 10-hesteren er heldigvis en enkel og kjekk motor å skru på Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Veldig typiske symptomer på tett filter. Er båten ny for deg bør du i tillegg sjekke tanken for vann og rusk. Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 (redigert) Takker og bukker for gode svar! Da er morgendagen spikret, melke juret på tanken for eventuellt vann og ruske, samt åpne filteret og skjekke status. Skjekket juret på tanken nå, fannt ca 1/3dels desiliter / 33 milliliter vann, + ca en spiseskje rusk. tanken er på ca (45 liter) Er dette nok for å skape så mye trøbbel? Redigert 3.Mars.2013 av Echo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Ja, hvis noe av det har blitt virvlet opp i sjøgang og sugd inn i dieselrøret/slangen så kan det klusse til litt. Vanligvis suges dieselen ut noe over bunn av juret, da skal det oftest mer til enn de mengdene du beskriver. Men tanker er forskjellige, har vært borti enkelte tanker som har hatt innsugningen alt for lavt etter mitt vett. Så kan du klare å se røret gjennom påfyllingshullet ser du hvor mye du har å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Takk for svar! blir å skjekke det ut i lyset imorgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Eg meiner at når det var sopass med "kaup" i tanken so er det ikkje bryet verd å opna filteret, uten at du har nytt og berre kan skifta. (og so er det den jæ*** jobben med å lufta då) Magne Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Eg meiner at når det var sopass med "kaup" i tanken so er det ikkje bryet verd å opna filteret, uten at du har nytt og berre kan skifta. (og so er det den jæ*** jobben med å lufta då) Magne Nå kan det jo ikke bli stort enklere enn på Sabben da... Prime filteret, løsne dyserørert og sveive eller dra på starter til det kommer ren diesel i støtene. Redigert 4.Mars.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Hadde alle motorer vært like enkle å hanskes med som de ensylindrete Sabbene hadde verden vært et bedre sted å leve Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Hei, idag har jeg åpnet dieselfilteret og skjekket for drit, filteret så fint ut, kunne bare se litt uren diesel nederst i koppen, tømmte ut (selvfølgelig ikke i sjøen) og festet koppen og filteret på igjen, tappet koppen full med diesel til det rannt over og opp av den halveis fastskrudde "festemutteren". Motoren startet og daua de 5 første forsøkende, siste sveivet startet motoren og gikk på ugjevnt turtall en halvtimes tid, før motoren tok seg opp og gikk fint på alle turtall, tok eb runde på fjorden og allt så ut til å fungere. Det som slår meg er at motoren muligens har sugd inn luft via pakkningen i dieselfilteret på høyt turtall, og det er derfor den har stoppet og fusket på turtallet. Hva tror dere?? Mange takk for god hjelp og gode tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er faktisk meget godt mulig. Ved litt "treg" tilførsel av diesel, skal det kun en ørliten lekk til før det baller seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Idag har motoren gått som ei klokke, kaldstartet på andre sveivet, takk for god hjelp av dere som har hjulpet meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Echo Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Da tror jeg at jeg har funnet problemet, problemet har gjentatt seg 3 ganger, og da har jeg luftet dieselfilteret og sett det har kommet luft ut i form av bobler. har også bitt meg merke i en liten lekasje ved dysa der røret fører tilbake ned i dieselfilteret. så også små bobler pipple ut da jeg måtte lufte dieselfilteret idag grunnet skiftende turtall og motorstopp. Tror dere her på forumet at den kan komme inn luft ved dysa som blir presset ned i dieselfilteret? og det er derfor jeg sliter med luft i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.