Jump to content

Bruk av "teak-sealer"

GeirKS

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av s.k. teak-sealer på teakdekk eller i cockpit?

Svensken (Fogsäljarna) jeg kjøpte Rhodosil (natemasse) av anbefalte dette, for å beholde brunfargen på teaken.

Personlig er jeg veldig skeptisk til å behandle med noe som helst, det blir lett mye vedlikehold, flassing, fuger som løsner osv. Er det noen som har brukt et slik produkt over noen år og kan synse litt?

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Ser at ikke noen har svart ennå. Jeg har ikke prøvd Teak Sealer selv, jeg har hittil brukt Owatrol D1 + D2, som gir et sluttresultat utseendemessig som lakket. Men dette slites i løpet av sesongen, så jeg er nysgjerrig på Teak Sealer jeg også.

En nabobåt i hallen der jeg for tiden pusser båt, har nå oljet inn mye teakdørk med International sin Teak Sealer. Teaken ser i alle fall veldig fint ut nå, den dype brunfargen er kommet frem igjen, og overflaten er matt. Det skal vel bare være å påføre ny Teak Sealer etter behov, uten å måtte slipe og pusse? Teak Sealer er vel en olje og vil neppe flasse, alt trekker jo inn i treet.

Jeg lurer også på å gå over til Teak Sealer, for å få matt overflate slik at det ikke blir så glatt å gå på når badelivet setter inn. Synes ubehandlet (grå) teak er estetisk lite pent.

Er det noen her med egne erfaringer med Teak Sealer? :confused:

Er det noen som har erfaring med bruk av s.k. teak-sealer på teakdekk eller i cockpit?

Svensken (Fogsäljarna) jeg kjøpte Rhodosil (natemasse) av anbefalte dette, for å beholde brunfargen på teaken.

Personlig er jeg veldig skeptisk til å behandle med noe som helst, det blir lett mye vedlikehold, flassing, fuger som løsner osv. Er det noen som har brukt et slik produkt over noen år og kan synse litt?

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også kjøpt natemasse fra "svenne" og han anbefalte teak sealeren deres. Så jeg kjøpte 2 bokser, men har ikke turt å prøve det enda. Jeg vil ha et dekk som ser naturlig ut, ikke oljet....Har prøvd på en liten teakplanke og ser vel ikke den store forskjellen. Så jeg vurderer seriøst om jeg skal tørre å prøve.

Fint om du prøver først, for så å gi meg beskjed om det er OK eller ikke....... :lol::wink:

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Sitat fra Skvulpen:

”En nabobåt i hallen der jeg for tiden pusser båt, har nå oljet inn mye teakdørk med International sin Teak Sealer. Teaken ser i alle fall veldig fint ut nå, den dype brunfargen er kommet frem igjen, og overflaten er matt. Det skal vel bare være å påføre ny Teak Sealer etter behov, uten å måtte slipe og pusse? Teak Sealer er vel en olje og vil neppe flasse, alt trekker jo inn i treet.”

Jeg har også planer om å gjøre noe med teaken på bakdekk og på badeplattform. På forrige båt brukte jeg Owatrol tynnet med terpentin. Det funket bra, men det var teak UTEN nating. Hvordan vil Owatrol eller Teak Sealer, som dere nevner, virke på natingen?

Mvh Bern

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...