evenh Startet 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2013 Hei, I vår Bostrøm37 har jeg felles vanninntak for alt som skal ha sjøvann. Det forgrener seg utover i en 1" slange med ulike T-ledd. Rekkefølgen er: - motor - toalett - fotpumpe vask på toalett - fotpumpe vask byssa. Det jeg lurer på er om dette er en dårlig løsning og om det er mulig å få forurenset vann inn i systemet fra inntaket til toalettet. Toalettet er et manuelt Absco pumpetoalett. Vi har kun hatt båten i en sesong, og ikke opplevd problemer, men nå bytter jeg alle gamle slanger og koplinger og tenkte jeg kunne legge om samtidig om nødvendlig. Noen som har erfaringer med dette? Det er heller ingen svanhals på inntaket, er dette noe som jeg også bør legge til? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Vår båt har også felles inntak til motor og toalett. Eg tviler på at det kommer noe forurensing. Toalett er sikkert tett nok bakveien. Einaste trøbbel er at når motor jobber bra så bruker toalettet litt lenger tid å få vann. Men eg er ukjent med fotpumper som du beskriver. Vasker du oppvasken i saltvann? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Men eg er ukjent med fotpumper som du beskriver. Vasker du oppvasken i saltvann? Jeg har ikke felles inntak, men både salt og søtvann med fotpumpe i tillegg til vanlig blandebatteri. Dette er nok aller mest vanlig i Seilbåter da disse gjerne skal lengre, har mindre tanker og mindre strøm enn motorbåter. Saltvann i byssa, er helt gull. En del vask i kaldt vann, er mer effektivt med saltvann enn ferskvann og skylling av feks tallerkner med rester av speilegg går på et blunk. Er det rent saltvann der man befinner seg, så koker vi både poteter og egg i saltvann. Om vi ligger veldig nydelig til og vil drøye ferskvannet mest mulig, så tar vi også oppvasken i saltvann og skyller i ferskvann. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Folk I Båt Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 (redigert) Prøv å se for deg hvordan sjøvannet går inn på handpumpa og videre inn på selve spyleringen til "trona". Om du ikke fyller den helt opp til randen er det ganske så usannsynlig at det skal renne noe fra toalettskåla og tilbake til forgreininga der du tar ut annet vann. Redigert 3.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
evenh Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 (redigert) Dette er altså ikke noe å bekymre seg for. Greit å vite neste gang jeg står og skyller oppvasken i saltvann :) Takk for svar! Redigert 3.Mars.2013 av evenh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Det som kan skje, i teorien, er at motoren trekker vann fra do (bare den rene spylekretsen), og trekker den tom. Da vil motoren bare trekke luft fra toppen av doen. For å få til dette så må den trekke det "motstrøms" gjennom den stillestående do-spylepumpa. Jeg tror ikke det vil bli et problem. Og jeg kan fortelle at jeg hadde det slik på en tidligere båt; vann til do hentet fra motorens kjølevannsslange. Det virket fint der. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 (redigert) Isåfall må checkventilene på dasspumpa lekke også. Dette er vel en ikke-sak. Men sikkert greit å få klarhet i om man er usikker. Redigert 3.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.