Jump to content

skal seile jorda rundt om ett år i en 26fot


kaysea

Recommended Posts

velkommen som medlem. Normalt vil du få mange innspill, om du ikke har lest og fulgt med i forumet så mye tidligere..

 

Om du forteller mere om planene dine, båttype, utstyr du allerede har og hva du har på lista for innkjøp og montering, så er jeg temmelig sikker på at du vil få meget gode innspill fra andre med erfaring. Det er vel et par stykker her som allerede holder på med planlegging av langtur.

 

Igjen, fortelle gjerne mere om planene. Jo mere du deler om de, jo bedre og mere svar får du.

Link to post

Sån skal det låte :yesnod: 26 ft er mere en nok og dette blir spennende for deg om det blir realisert, Dette er noe jeg selv også tenker på og har lyst til med tid og stunder. Som andre er inne på her bør du nok komme med litt mere info så tråden din fremstår mest mulig seriøs som mulig. Lag deg en ny tråd om emnet med utfyllende info om deg og båten og planene dine generellt samt bilder av båten, osv. så vil du nok få nyte godt av manges store kunnskaper på området her inne :thumbsup:

 

VIS du har lyst til og prøve deg på en langtur før jordomseilingen din, kan det være muligheter for å være med min båt fra helgeland til oslo i slutten av juni.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Det er ikke noe du MÅ ha men det er mye som er kjekt å ha, du sier 26fot så da regner jeg med det er lavbudsjettur, jeg har ikke seilt rundt jorden så jeg er ikke kvalifisert til å gjøre annet enn å synse litt men jeg ville vel sett for meg å fått på en targabøyle med litt solceller og et vindror, kjøp også en skikkelig jolle for det er noe du vil bruke veldig mye, ett eller annet som flyter høyere i vannet enn flat ribbebunnjoller, 220-240 rekker somregel på lengden.

Bimini er også dødsviktig etter min mening, jeg hadde ikke klart meg en uke i tropene uten skjerming mot solen.

Skikkelig ankerutstyr er også viktig ellers er dt vel ikke så mye annet enn en VHF, en pc til å navigere med og diverse gjesteflagg og litt mat så er du goodtogo

Link to post

Må vel ha papira i orden og, forsikringspapir, vhf lisens, pass, ordne med visum før man annkommer neste land utafor europa noe eg syns virker som noe styr? hehe, regner man må søke og vente til visum er i orden før man reiser videre til neste land osv? har alderi gjort det før men, og så må man vel ha ein form for crew liste fordiom man er bare 1, og liste over ting man har med seg.

radar med alarm når skip nermer seg, så slippe du stå opp og sjekke horisonten hvert 20min når du ligger og driver på havet, driv anker må du også ha slik at båten legger seg riktigt i forrand til bølgene når du sover.. div forbruksdeler til motor og seil.

så må du huske åpne visa kortet ditt for bruk i andre land dersom du har ordna det i nettbanken slik at det er sperra for bruk utenfor europa slik som meg=)

Redigert av Proxor (see edit history)
Link to post

Det er mange grunner til "havari" eller avbrutt tur. Svært ofte har pengen tatt slutt. Noen tror det kan skaffe seg jobb underveis å få det til å gå rundt. Det er neppe realistisk. Andre er dårlig forbered på ulike områder både mentalt og på båt/utstyrssiden. Og så er de de som finner ut at sjølivet slett ikke er de de drømte om. De mest tragiske tilfellene er de som alkoholiser/stoffer seg, og det er ikke så få.

 

Det var "skremselpropagandaen", den kan være god å ha i bakhodet. Men er man fremdels innstilt på det, uten at jeg egentlig forstår poenget med "jordomseiling", men heller en langtur til hit eller dit, så er det bare å skaffe erfaring og lese seg opp på andres erfaringer.

Link to post

Må vel ha papira i orden og, forsikringspapir, vhf lisens, pass, ordne med visum før man annkommer neste land utafor europa noe eg syns virker som noe styr? hehe, regner man må søke og vente til visum er i orden før man reiser videre til neste land osv? har alderi gjort det før men, og så må man vel ha ein form for crew liste fordiom man er bare 1, og liste over ting man har med seg.

radar med alarm når skip nermer seg, så slippe du stå opp og sjekke horisonten hvert 20min når du ligger og driver på havet, driv anker må du også ha slik at båten legger seg riktigt i forrand til bølgene når du sover.. div forbruksdeler til motor og seil.

så må du huske åpne visa kortet ditt for bruk i andre land dersom du har ordna det i nettbanken slik at det er sperra for bruk utenfor europa slik som meg=)

Ansvarsforsikring må man ha papir på

VHF lisens har jeg aldri blitt spurt om.

Pass selvfølgelig.

Visum trenger man ikke til annet enn et par land i verden, USA f.eks er lett å fikse.

Crew list trenger man ikke, det er crewskjema på alle innsjekkingene hos toll/imigrasjon

Radar er veldig fint, nesten nødvendig vil jeg si. AIS er ikke riktig så viktig om man skal prioritere.

Drivanker bruker du ikke når du sover som aleneseiler, man seiler når man sover, men drivanker til storm er greit.

Link to post

Du bør lese boka:

There be no Dragons (How to cross a big Ocean in a small seilboat) - Reese Palley- Seil avgårde, det går helt sikkert bra. Du trenger bare litt utstyr og det er lite å være redd !

 

Du kan kikke på mitt forslag til skipsbibliotek: http://home.online.no/~wsaa/Maritim/skipsbibliotek.html

Bra bibliotek, jeg har en del av dette selv. Spesielt artig å se Farley Mowat representert. Helt enig i at Grey Seas Under er bra. Jeg har også lest Eastern Passage, The Black Joke samt Bay of Despair, A Whale for the Killing og The Boat Who Wouldn't Float. Historiene fra Newfoundland er fine og har gjort meg nysgjerrig på en avstikker dit når jeg skal til Montreal senere i år. Kona Claire har også skrevet en bok som heter Travels with Farley, den er også leseverdig.

Link to post

hehe mente vhf serfikat men dem ser vel ikke på det heller, men er det ikke slik at man egentlig ikke har lov og bruke vhf viss ikke, er vel slik i norge vertfall, og har man ikke lisens på vhf så har man vel heller ikke noe navn knytta til din båt når man skal kalle opp, og man får vel ikke noe lisens uten at man har godkjent vhf kurs?? er vel slik at man må kalle opp kystvakta eller noe i den dur? før man entrer land så kommer dem og sjekker at allt er ok?

nei ang visum har du vel rett, eg tenkte at man trengte det i alle land utenom europa men når eg tenker meg om har eg jo flydd utenom europa uten visum i si tid.

Link to post

Jeg regner med at du har lest boka og sett DVD'en til Jarle da han dro til Antarktis alene (riktignok ikke alene fra Chile til Antarktis, men litt frynsete mannskap kanskje?) med den første Berserk.

Litt galskap over den seilasen, men allikevel.

Har du ikke sett den må du skaffe deg boka (som hadde DVD i omslaget). Den finnes kanskje å få kjøpt enda.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Bika (med Nina og Henrik) tok avgårde i 2005 i en Contessa 26, og skal nå i disse tider ta fatt på stillehavet. De tok ut innenbords motoren (i 2005), pga den tok for mye plass, og erstatten den med en 4 hk påhenger..det viser seg nå etter noen år, at den og tok for mye plass, så nå seiler de uten å ha med motor i det hele :-)

 

Du kan søke på bikasailing, og lese litt om de der. (de er litt småberømte i langtur miljøet, med blant annet flere artikler i internasjonal seilpresse) Nina er Miljøingeniør, og har blant annet skrevet en del innen dette feltet, og Henrik her forfatter, tror han nylig kom ut med ei bok, eller diktsamling.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...