kaysea Startet 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2013 Er det noen som har noen tips om hva som er viktig å ha med seg på turen? Har litt erfaring med seiling,men det er alltid greit å få innspill. Også har jeg egentlig ikke hatt en hav kryssing bare kystseiling. Kom med tips de som har! Sitér dette innlegget Link to post
kaysea Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Og hva som burde planlegges? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 velkommen som medlem. Normalt vil du få mange innspill, om du ikke har lest og fulgt med i forumet så mye tidligere.. Om du forteller mere om planene dine, båttype, utstyr du allerede har og hva du har på lista for innkjøp og montering, så er jeg temmelig sikker på at du vil få meget gode innspill fra andre med erfaring. Det er vel et par stykker her som allerede holder på med planlegging av langtur. Igjen, fortelle gjerne mere om planene. Jo mere du deler om de, jo bedre og mere svar får du. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Mye å hente på sorgenfri.com vil jeg tro ... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Sån skal det låte 26 ft er mere en nok og dette blir spennende for deg om det blir realisert, Dette er noe jeg selv også tenker på og har lyst til med tid og stunder. Som andre er inne på her bør du nok komme med litt mere info så tråden din fremstår mest mulig seriøs som mulig. Lag deg en ny tråd om emnet med utfyllende info om deg og båten og planene dine generellt samt bilder av båten, osv. så vil du nok få nyte godt av manges store kunnskaper på området her inne VIS du har lyst til og prøve deg på en langtur før jordomseilingen din, kan det være muligheter for å være med min båt fra helgeland til oslo i slutten av juni. Redigert 4.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er ikke noe du MÅ ha men det er mye som er kjekt å ha, du sier 26fot så da regner jeg med det er lavbudsjettur, jeg har ikke seilt rundt jorden så jeg er ikke kvalifisert til å gjøre annet enn å synse litt men jeg ville vel sett for meg å fått på en targabøyle med litt solceller og et vindror, kjøp også en skikkelig jolle for det er noe du vil bruke veldig mye, ett eller annet som flyter høyere i vannet enn flat ribbebunnjoller, 220-240 rekker somregel på lengden. Bimini er også dødsviktig etter min mening, jeg hadde ikke klart meg en uke i tropene uten skjerming mot solen. Skikkelig ankerutstyr er også viktig ellers er dt vel ikke så mye annet enn en VHF, en pc til å navigere med og diverse gjesteflagg og litt mat så er du goodtogo Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Må vel ha papira i orden og, forsikringspapir, vhf lisens, pass, ordne med visum før man annkommer neste land utafor europa noe eg syns virker som noe styr? hehe, regner man må søke og vente til visum er i orden før man reiser videre til neste land osv? har alderi gjort det før men, og så må man vel ha ein form for crew liste fordiom man er bare 1, og liste over ting man har med seg. radar med alarm når skip nermer seg, så slippe du stå opp og sjekke horisonten hvert 20min når du ligger og driver på havet, driv anker må du også ha slik at båten legger seg riktigt i forrand til bølgene når du sover.. div forbruksdeler til motor og seil. så må du huske åpne visa kortet ditt for bruk i andre land dersom du har ordna det i nettbanken slik at det er sperra for bruk utenfor europa slik som meg=) Redigert 4.Mars.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 litt medisiner er kjekkt og ha med og, parasett, nesespray, halsdrops, slike små ting som er kjekkt og ha om man skulle få seg ein forkjølelse med litt feber under veis. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 litt medisiner er kjekkt og ha med og, parasett, nesespray, halsdrops, slike små ting som er kjekkt og ha om man skulle få seg ein forkjølelse med litt feber under veis. Når du er inne på førstehjelp, kjøp med deg et førstehjelpsskrin med bandasjer, plaster og lignende. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Ta også en prat med fastlegen. Du skal ha mange sprøyter, dersom du ikke har syklet jorden rundt tidligere. Så bør du skaffe deg ordentlig erfaring eller så risikerer du å ende opp i en havn nede på kontinentet slik som mange "jordomseilere" gjør. Redigert 4.Mars.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Så bør du skaffe deg ordentlig erfaring eller så risikerer du å ende opp i en havn nede på kontinentet slik som mange "jordomseilere" gjør. Utdyp er du snill?? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er mange grunner til "havari" eller avbrutt tur. Svært ofte har pengen tatt slutt. Noen tror det kan skaffe seg jobb underveis å få det til å gå rundt. Det er neppe realistisk. Andre er dårlig forbered på ulike områder både mentalt og på båt/utstyrssiden. Og så er de de som finner ut at sjølivet slett ikke er de de drømte om. De mest tragiske tilfellene er de som alkoholiser/stoffer seg, og det er ikke så få. Det var "skremselpropagandaen", den kan være god å ha i bakhodet. Men er man fremdels innstilt på det, uten at jeg egentlig forstår poenget med "jordomseiling", men heller en langtur til hit eller dit, så er det bare å skaffe erfaring og lese seg opp på andres erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Les denne: http://www.redningsselskapet.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/81919?_ts=122364ec600 [pdf] Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
olews Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Du bør lese boka: There be no Dragons (How to cross a big Ocean in a small seilboat) - Reese Palley- Seil avgårde, det går helt sikkert bra. Du trenger bare litt utstyr og det er lite å være redd ! Du kan kikke på mitt forslag til skipsbibliotek: http://home.online.no/~wsaa/Maritim/skipsbibliotek.html Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Må vel ha papira i orden og, forsikringspapir, vhf lisens, pass, ordne med visum før man annkommer neste land utafor europa noe eg syns virker som noe styr? hehe, regner man må søke og vente til visum er i orden før man reiser videre til neste land osv? har alderi gjort det før men, og så må man vel ha ein form for crew liste fordiom man er bare 1, og liste over ting man har med seg. radar med alarm når skip nermer seg, så slippe du stå opp og sjekke horisonten hvert 20min når du ligger og driver på havet, driv anker må du også ha slik at båten legger seg riktigt i forrand til bølgene når du sover.. div forbruksdeler til motor og seil. så må du huske åpne visa kortet ditt for bruk i andre land dersom du har ordna det i nettbanken slik at det er sperra for bruk utenfor europa slik som meg=) Ansvarsforsikring må man ha papir på VHF lisens har jeg aldri blitt spurt om. Pass selvfølgelig. Visum trenger man ikke til annet enn et par land i verden, USA f.eks er lett å fikse. Crew list trenger man ikke, det er crewskjema på alle innsjekkingene hos toll/imigrasjon Radar er veldig fint, nesten nødvendig vil jeg si. AIS er ikke riktig så viktig om man skal prioritere. Drivanker bruker du ikke når du sover som aleneseiler, man seiler når man sover, men drivanker til storm er greit. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Svært ofte har pengen tatt slutt. Har jeg selv opplevd, trenger ikke seile langt for å blakke seg Trodde kansje det var papir problemer og slikt du siktet til, har jo hørt noen historier om skuter som blir "beslaglagt" og diverse i land med noe mer korrupsjon en her hjemme... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Kan vel hende, men har man papirene i orden så har en jo også den norske ambassaden i bakhånden dersom det skjærer seg. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Du bør lese boka: There be no Dragons (How to cross a big Ocean in a small seilboat) - Reese Palley- Seil avgårde, det går helt sikkert bra. Du trenger bare litt utstyr og det er lite å være redd ! Du kan kikke på mitt forslag til skipsbibliotek: http://home.online.no/~wsaa/Maritim/skipsbibliotek.html Bra bibliotek, jeg har en del av dette selv. Spesielt artig å se Farley Mowat representert. Helt enig i at Grey Seas Under er bra. Jeg har også lest Eastern Passage, The Black Joke samt Bay of Despair, A Whale for the Killing og The Boat Who Wouldn't Float. Historiene fra Newfoundland er fine og har gjort meg nysgjerrig på en avstikker dit når jeg skal til Montreal senere i år. Kona Claire har også skrevet en bok som heter Travels with Farley, den er også leseverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 hehe mente vhf serfikat men dem ser vel ikke på det heller, men er det ikke slik at man egentlig ikke har lov og bruke vhf viss ikke, er vel slik i norge vertfall, og har man ikke lisens på vhf så har man vel heller ikke noe navn knytta til din båt når man skal kalle opp, og man får vel ikke noe lisens uten at man har godkjent vhf kurs?? er vel slik at man må kalle opp kystvakta eller noe i den dur? før man entrer land så kommer dem og sjekker at allt er ok? nei ang visum har du vel rett, eg tenkte at man trengte det i alle land utenom europa men når eg tenker meg om har eg jo flydd utenom europa uten visum i si tid. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 ha med fiskeutstyr og så får du deg gratis middag hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Uansett hørtes jo dette utrolig gøy ut. Jorden rundt i en 26 foter! Står respekt av det Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Andreas Holos «Håndbok for langturseilere» har mange gode tips. Jeg vil ikke seile på havet uten nødpeilesender og flåte. Vi drar for øvrig til sommeren, så sees kanskje i en eller annen bukt ... ? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Jeg regner med at du har lest boka og sett DVD'en til Jarle da han dro til Antarktis alene (riktignok ikke alene fra Chile til Antarktis, men litt frynsete mannskap kanskje?) med den første Berserk. Litt galskap over den seilasen, men allikevel. Har du ikke sett den må du skaffe deg boka (som hadde DVD i omslaget). Den finnes kanskje å få kjøpt enda. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
onkel_ove Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Bika (med Nina og Henrik) tok avgårde i 2005 i en Contessa 26, og skal nå i disse tider ta fatt på stillehavet. De tok ut innenbords motoren (i 2005), pga den tok for mye plass, og erstatten den med en 4 hk påhenger..det viser seg nå etter noen år, at den og tok for mye plass, så nå seiler de uten å ha med motor i det hele :-) Du kan søke på bikasailing, og lese litt om de der. (de er litt småberømte i langtur miljøet, med blant annet flere artikler i internasjonal seilpresse) Nina er Miljøingeniør, og har blant annet skrevet en del innen dette feltet, og Henrik her forfatter, tror han nylig kom ut med ei bok, eller diktsamling. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Alternes. Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Hvor ble det foresten av denne trådstarteren? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.