Jump to content

skal seile jorda rundt om ett år i en 26fot

kaysea

Recommended Posts

Det viktigeste som må med på en langtur er bøker. Du trenger Cruising guide for de områdene du skal til. På en del av øyene i kariben er det bare noen få plasser du kan ankomme og bommer du på dette kan det bli dyrt. En god guide har også beskrivelser på gode ankringsplasser samt beskrivelser på hvordan du enklest tar deg inn i havnen.

Kjøp også en påhenger og jolle som planer. Det kan være lange distanser fra ankring til nærmeste pub.

God tur

Jeg har spesialutdanning innen mekanikk og takk for tipsene!!! Jeg vet egentlig ikke hva slags båt jeg vil ha? Har egentlig bare bestemt meg for at det skal være fire senger,motor inne og pumpe do men er ikke et must. Vet at jeg trenger vhf, kart,short handed,ekko,vind måler og nå radar.

Hva med pc? Trenger jeg autopilot?

Hva er short handed? Som i utstyr, altså. Den skjønte jeg lite av.

Autopilot eller vindror (helst det siste, skulle jeg tro) er bortimot obligatorisk. Du kan jo enten håndstyre eller bli durkdreven på seiltrim, men det sparer mye frustrasjon å ha automatikk her. Jeg seiler mye alene uten autopiloten på, da trimmer jeg bare seilene som best jeg kan for å få skuta til å holde kursen. Det går sånn noenlunde når det ikke er for mye bølger, men er ikke noe jeg ville satset på som løsning for å krysse hav.

Jeg vet egentlig ikke hva slags båt jeg vil ha? Har egentlig bare bestemt meg for at det skal være fire senger,motor inne og pumpe do men er ikke et must.

26ft er ikke veldig mye, har du vurdert å gå litt opp i størrelse? Er dere fire stykker, eller skal du seile alene? Finne mannskap underveis?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Ville gått for en litt større båt, sjekk ut maxi 84, fenix, comfort, hero, omega. Alle disse er mulig og seile alene og få alle fall til cockpitt. Utstyr som autopilot, vindror, vindgenerator,solcellepanel,stor batteribank,større dynamo,sikkerhetsutstyr, ekstra slitedeler, kjøle/frys aggregat , dieselvarmer,oppgraderinger av rigg osv er viktig for og lykkes.

• 3 måneder senere...

Tusen takk til de som gir skikkelige bidrag!!!

Hvordan går det med drømmen og planene om jordomseiling?

Ser at Nicholson 32 båten nå kan kjøpes for 135 000,-

Den "velter" i hvertfall ikke så lett (tung kjøl) !

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 år senere...

Om båten er 32 eller 35 fot spiller liten rolle når du må krysse et verdenshav, som du må en eller annen gang.

Det blåser opp til storm, skikkelig storm. Seilbåten har fungert upåklagelig i lang tid. Du har autopilot og sitter trygt og 

tørt i lugaren. Vind styrken øker og samtidig bølgehøyden er nå opp mot 15 m, plutselig får du en bråttsjø over båten og 

masten får skade så seilet ikke lenger fungerer. Samtidig knekker Vhf masten så kabel løsner. Du har ikke lenger en fungerende VHF, ikke

at den vill hatt noe nytte 14 dagers seilas fra land. Det blir en skade i skutesiden så båten tar inn vann. Du får tettet det midlertidig.

Men båten tar inn vann. Dagen etter er det litt roligere vær og du får heist deg opp i masten og får festet kabel til vhf.

Men. som nevnt du er 14 dager fra land og vhf er det ingen som hører.

Båten, som ikke lenger har seilføring driver med strømmen. Etter en stund har det kommet så mye vann I båten at du går i rednings flåten med en line festet til båten så du ikke skal drive vekk, båten flyter fortsatt, men snart halvfull av vann. 

Du går om bord og tar ut noen ting du kan trenge i flåten når båten har sunket. Det er bl.a et survival kit, med sekstant (den har du selvsagt ikke lært å bruke), fiskesnøre (kan komme godt med), noe tørket mat og frukt, en kanne med 3 liter vann (husk du er 14 dager fra land).

Da båten synker, løsner du linen og er fri fra båten. Du ligger i flåten og har lite mat og vann igjen. Prøver å fiske og destilere noe ferksvann fra sjøvannet med å legge litt plast over kannen med ferskvann som du har skjært bort den ene siden fra.

Snart ser du et container skip ikke langt unna, du prøver å få kontakt, men de ser ikke din vei. På natten passerer et container skip deg med bare noen få hundre meter. I survival kitet er det hele 4 nødraketter, du fyrer av tre, men ingen på skipet ser deg og forsvinner.

Det ender med å sette fyr på redningsflåten og hopper i vannet. Og bare vil synke til bunns, alt håp virker ute.

Under vann ser du opp og får øye på et søkelys på overflaten. Du kravler deg opp til overflaten igjen og blir reddet av et skip som så den brennende flåten.

Dette kunne ha vært virkelighet, men er fra en film med Robert Redford.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hei, eg kom akkurat tilbake fra en tur rundt Nordatlanteren, ca 15000 nautiske. Her er litt av det eg syns er viktig.

Båt:

så liten som mulig !

Er du på budsjett så er dette vinn eller forsvinn, beste valget eg kommer på i farten er albin Vega.

Eg har seilt en raskere, overrigget seilbåt. Etter halvannet år på sjøen husker eg de gangene eg kunne seile med fulle seil, 90% av tiden var det ett eller stort sett to rev i. Videre er en lett båt ikkje noe å ha ute på havet, kjøp en tung båt med normal\liten mast om du skal seile langt.

Elektro: samme regel som for båt: minst mulig.

Kjøleskap trenger du ikkje, og bytt ut alle lys med led pærer. Solcellepanel fås kjøpt billig i las palmas 1000 kr for ett med 80w. Og de funker!

Vindror er et must om du er aleine eg har ett å selge om du er interessert.

Rute:

Nordeuropa er dyrt, seil sør til Spania i lange legg,

A coruna i NV Spania er en billig plass å ta opp båten og jobbe på den om du må det.

Las palmas er billigste havnen eg har vert i, og bra plass til å gjøre båten klar for krysningen, vil du ha med noen på båten så står de i kø her, lassevis med hippier som vil haike over dammen.

Krysningen: seil sørsørvest til smøret smelter så rett vest ;) regner med du har gps, men det er artig å se at denne gamle regelen faktisk stemmer.

Kjøp vann i 8l dunker i las palmas, når du har tømt en vannflaske så bruker du den til søppel, så unngår man søl seinere med bossposer som går i stykker .

Ha vire fortom på fiskesnøret, ellers kommer det hai og biter av kroken. Beste krok er en sånn mini-blekksprut uten noe vekt eller tull på.

Du får stor fisk når du er halvveis i Atlanteren;)

Karibien er dyrt, segregert og altfor varmt. Nyt landlivet en liten stund men kom deg videre til mellomamerika så fort som mulig, karibien er bare for rike amerikanere som har råd til å drikke øl hele dagen.

Herfra dro eg nordover, Cuba var veldig kult! Usa var dyrt, Canada ufattelig bra uteliv (st Johns) Grønland var et eventyr og derfra bar det heim til Norge via Island og Færøyene.

Ship ohoy!

Hei, eg kom akkurat tilbake fra en tur rundt Nordatlanteren, ca 15000 nautiske. Her er litt av det eg syns er viktig.

(snip...)

Ship ohoy!

Toskehove, moro å lese om turen din.

-Var det deg som blogget om en kanaltur i Europa på super lavbudsjett for noen år siden?

Fottur i Marokko var det siste jeg registrerte fra den kanten, og nå har du tatt Atlanterhavsrunden.

Fortell gjerne mer, evt. i egen tråd, eller har du en link til mer?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...