Jump to content

Male på Bunnstoff i kaldere enn 10+?hvor lenge?


freeatlast

Recommended Posts

Jeg skal ikke påberope meg at jeg vet, men da jeg kjøpte båten min i november lå temperaturen og dirret rundt de magiske ti, med frost om natta. Arbeidet ble gjort på marina, og de startet opp i titida på morran, ga det gamle skroget to omganger og lot båten stå på land til ettermiddagen dagen etter. Bunnstoffet var i hvert fall tørt og fint å ta på lenge før, så de temperaturgrensene er nok satt opp med rimelig gode marginer.

Link to post

Hmm, det husker jeg ikke... Mulig det ble gjort morran etter, men det var noen mildt sagt kaotiske dager det der, så ikke alt jeg fikk med meg.

 

Men husker gutta på marinaen hadde en slagplan for meg dersom det ble for kaldt, og det var å strekke presenning rundt skroget og hive opp noen stråleovner.

Link to post

Nå er det jo slik at selvpolerende bunnstoff er aktivt så lenge det er noe igjen av det på båten. Så har en to strøk, tar det lengre tid før det blir tynnslitt og en må begynne å flekke over. At du har blå farge under og hvitt bunnstoff, er jo ikke dumt. Da ser du lett om du må flekke over litt neste år eller om du kan spare arbeid (og penger) neste år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg pleier å legge på om høsten når jeg tar opp. Det er ikke 10 grader døgnet rundt da, og jeg har ikke merket noe uheldigheter med det. Men jeg passer på at bunnstoffet er passelig temperert og ikke har stått ute. Pleier å legge på et tynt lag hvert år. Med litt (veldig) kraftig høytrykkspyler er det ikke så mye igjen av det om høsten etter spyling. Ellers så ville jeg nok også nøyd meg med kun flekking. Har merket meg opp igjennom at Non Stop er ganske mye mer tyntflytende enn Seajet, og bruker da ikke så mange bokser. Men i høst sendte jeg ungene under med hver sin rulle, og da ble det rekort i bunnstoff-forbruk....

Link to post

Nå er det lengre maks tid på den jeg bruker, men ikke så lang tid som den faktisk står. På den annen side: for alle de som kun flekker står jo båtene på land lenge. Så jeg tror ikke det er noe problem. Var selv skeptisk før jeg begynte med det. Men du verden så mye mer behagelig å gjøre det unna om høsten. Og når jeg aldri har merket noe negativt ved det skal jeg nok ikke slutte med det heller....

Link to post

Det ser ut på boksen som at det ikke skal være under 10+ for malingen...16h overmalbar og min 24 timer sjøsetting max 30 dager

 

Hva blir det om det er under 10 grader varmt?noen som vet?

 

ellers må man jo vente LENGE før man kan sjøsette om det skal være 10 grader døgnet rundt

Jeg snakket med Jotun om dette forrige uke og svaret var at skrogsiden måtte holde minst 5 grader. Om det var kaldere fikk du dårlig vedheft og det ville begynne å flasse av.

 

Hvitt bunnstoff inneholder veldig lite kobber i forhold til de mørkere fargene og virker derfor en del dårligere. :-)

Link to post

J

 

Hvitt bunnstoff inneholder veldig lite kobber i forhold til de mørkere fargene og virker derfor en del dårligere. :-)

 

Tja, etter mange års erfaring og på flere båter så vil jeg hevde at Hempels produkter med hvitt bunnstoff gjør jobben like bra som de andre når det gjelder virkning, men misfarging vil være noe tydeligere på det hvite enn f.eks sort.

Fortsetter nå med det hvite bunnstoffet jeg da.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg snakket med Jotun om dette forrige uke og svaret var at skrogsiden måtte holde minst 5 grader. Om det var kaldere fikk du dårlig vedheft og det ville begynne å flasse av.

 

 

 

 

Hva om en går over med en varmepistol på passelig avstand og"føner" herding til bånnstoffet?

Vet det høres desperat ut, men hva gjør man ikke.....

 

 

Flere ganger jeg har ligget i snøen under båten og påført bunnstoff i max 2-3 + grader, med frostnetter.

Bunnstoff i roms tempratur + + .

En rask runde med varmepistol på skroget for å fjerne eventuell frostdugg fra natten

Deretter å smøre på.

Har aldri opplevd flassing i ettertid.

Men har opplevd andre båteiere har sendt meg undrende blikk når vasser rundt i snøen og påfører bunnstoff.

 

Ett par komentarer om det går bra å føre på stoffet i de tempraturene har det sevfølgelig også blitt.

 

Har brukt Seajet bunnstoff

 

Står det MAX 30 dager på Biltema stoffet?

Det er hva det tidligere sto/muligens fortsatt gjør, på hardt bunnstoff.

Trodde ikke det står noe om det på de selvpolerende boksene ?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Guest Avmønstret#

Det må være ok med litt prøving og feiling på en mindre båt, en annen ting er at det som regel går bra og det er jo hverken katastrofe eller kritisk om det ikke går helt etter planen.

 

Uten sammenligning forøvrig så malte jeg huset (vannbasert) til kosten frøys og ble så stiv at jeg ikke kunne male mer. (Malte som f... før snekkerne reiv stillaset). Det ser fortsatt helt strøkent ut etter 3 år. Eneste å anmerke var at malingen brukte lang tid å tørke. Om jeg malte så seint på kvelden at den frøys så tinte den på morgenen og var fortsatt våt, men tørket utover dagen. Obs, dette går ikke med oljebasert, da blir alt matt og skjoldete, stygt som f...

 

Det som står på boksen er skrevet med gode marginer, utover det må man prøve seg frem, uten at det betyr at man gjør noe som er feil for det.

Link to post

Jeg bunnsmurte en gang deler av båten i 14 minus. Bunnstoffet var litt seigt og ekkelt å jobbe med da, men ellers gikk det greit. Ikke har det flasset etterpå heller. Så jeg ville overhode ikke vært redd for litt for lav temp.

 

Det med 30 dager gjelder vel kun hardt bunnstoff ja. Men Biltema sitt er jo ikke selvpolerende, så det ligger kanskje noe der?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

"Står det MAX 30 dager på Biltema stoffet?"

  • Temperatur: 10 °C / 20 °C / 30 °C
  • Støvtørr: 2 h / 1 h / 0,5 h
  • Overmalbar: 16 h / 6 h / 4 h
  • Sjøsetting: min. 24 h/maks. 30 dag. / min.12 h/maks. 30 dag. / min. 8 h/maks. 30 dag.

Om makstiden for sjøsetting overskrides, bør lett sliping foretas før maling.

Redigert av freeatlast (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...