Jump to content

Batteribytte, hvilket merke anbefales?


schnauzer

Recommended Posts

Hvis du bruker søke funksjonen her på Bp, vil du finne svært mange gode råd. Det er veldig avhengig av bruk og lading. Agm og gele tåler ikke høy ladespenning. Da havarerer de fort. De er noe dyrere enn vanlige syrebatterier. Det sies og at de tåler flere dyputladinger.. men det bør en jo unngå. Jeg har hatt flere sett med agm. Men pga feil lading har de havarert. I min nåværende båt er det vanlige syrebatteri. De funker greit de og.. men er litt for små.. så de må byttes.. tror nok jeg går for vanlige denne gangen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

AGM til forbruk hadde jeg unngått - så sant du ikke belaster batteriet hardt - feks med baugpropell eller watermaker.

Gele batterier tåler generelt bedre langtidsbruk enn AGM. Her er det også stor forskjell på kvalitet.

 

Vanlige syrebatterier fungerer ofte greit om man er i stand til å følge med på væskenivået og sørge for at de lades rett.

 

Problemet med AGM er at de ikke tåler konstant float lading på 13,8V som produsentene foreskriver. Da går de varme og tørker ut. Om man har 13,5-13,6V konstant float lading holder batteriene bedre.

 

I båten din hadde jeg satt inn skikkelige syrebatterier - om du har plass så velg traksjonsbatterier. Det er proff batterier som brukes bla i gaffeltrucker og golfbiler.

 

kan legge til at for langtidsbruk har vi av Mastervolt og Whisper blitt anbefalt 2V gele traksjonsbatterier for å bygge opp en 24V forbruksbank. Mastervolt gir 7 års garanti på disse batteriene, og de er ikke veldig mye dyrere enn "vanlige" gele batterier

Link to post

Flere som er negativ til agm her. Og hvorfor? Jeg har kun agm. Start,forbruk og baugpropell. Etter min mening det beste batteriet i dag til ok priser. Selvfølgelig må man ved batteribytte sørge for at batteriene får rett lading. Vil man ikke ta den kostnaden, velger man ikke agm.

 

Vedlikeholdslading over lang tid, når båten ikke har strømforbruk, trenger ikke agm batterier etter mitt syn. Jeg lar batteriladeren stå på et par dager etter en lengre tur, så slår jeg ladingen av. Agm tåler fint å stå uten lading over lengre tid. Som nevnt av andre tørker agm batteriene ut ved lading over lang tid. Og dette problemet gjelder jo alle batterier som er "tette" dvs ikke mulig å fylle på vann.

 

Ved bytte til agm batterier, fikk jeg satt in Pdar fra Sterling. Dynamoen ble sendt til Joerg for ombygging og overhaling, samt at han programmerte Pdar til kun å lade agm batterier. Dette kostet totalt ca 3800. Batteriladeren som stod i båten, ble ikke byttet da vedlikeholdslading over lang tid på disse batteriene ikke er å anbefale.

 

Når det gjelder programmert Pdar for agm, fungerer det som følger. Dynamoen gir 14,4 i 5 timer og deretter reduseres spenningen til ca 13,6 (etter hukommelsen). Erfaringsmessig er 5 motortimer ganske mye så stort sett blir ladingen 14,4. Etter å ha ligget flere dager, blir bulklading en stor del av disse 5 timene.

 

Byttet i 2008, og det eneste jeg gjør på batterifronten, er å måle spenningen en gang imellom samt å passe på lading. Topp batterier så langt. Har også ett agm 55 amp reserve i båten . Dette blir ikke ladet mer enn 2 ganger pr år, og spenningen ligger alltid over 12,8 v.

Link to post

Fordi AGM batteriene våre ikke holdt spesielt lenge, og anbefalt lading fra Mastervolt ble fulgt. Våre holdt i 3 sesonger, var aldri utladet under 50% og lå alltid med lading.

Jeg tror løsningen er å ikke gjøre som Mastervolt sier - dvs at man enten ikke ligger på konstant lading eller at man senker float spenningen til 13,5-13,6V. Mastervolt standard float er 13,8V ved 25 grader + 0,03V per grad lavere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har en waesco IU452 ladere og der ligger på standard float på 13.8V. Tog kontakt med waeco da jeg og tenkt og bytte til AMG og lest her på forumet og vart kontakt med Joerg og begge anbefaler 13,3-13,4.Waeco syns 13,3-13,4v er litt for lite og ber meg sjekke med batterileveradørern hva batteriet skal lades på. Her må ju noe vare helt galt.. Waeco og Mastervolt lader med 13,8v på amg men folk rekommenderer 13.3V. Vet ikke de som produserer ladwerer hvilken v som er best eller? Er veldigt osikker om jeg nå skal velge vanlig,, amg eller gel.. Kommer ikke bytte ladere da den er helt ny,

Redigert av MR Swe (see edit history)
Link to post

Det er så enkelt at det er batteriprodusentens data som må følges! Hva Waeco og Mastervolt mener om float på agm med 13,8 volt, har jo "Bitteliten" fått erfare!

 

Spørsmålet du skal stille er heller om hvor lenge batteriene skal lade før vedlikeholdslading avsluttes! Og om hvor lenge de kan stå uten lading. Jeg har ikke byttet lader, min har float på nettopp 13,8 volt men jeg lader ikke ut over ca 2 dager.

Link to post

Mine batterier har oppgitt :

cykel - Inledande laddningsström mindre än 60,0A.spänning 14,55V~ 15,15V vid 20°C(68°F) Temp.koefficient -30mV/°C

Standby- Ingen gräns på inledande laddningsströmspänning. 13,6V~13,9V vid 20°C (68°F) Temp. koefficient -20mV/°C.

 

 

Eg har laderen innstilt på 13,8. Burde eg stilt ned til 13,5 ? Blir redd for å ødelegge de når eg leser slik.. Ellers er det deilig å slippe å sjekke batterivann og tenke på gasser og slik , så eg anbefaler agm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Dårlige, ikke dårlige...det handler i hovedsak om hvordan batteriene brukes både med hensyn til lade-frekvens og bruksmønster. Selvfølgelig også rett type batteri til sitt bruk. Mange klager fordi de bruker forbruksbatterier til start og motsatt, noe som fungerer dårlig på sikt. Til seriøst bruk i båt må batteriene være robuste nok til å tåle ulike ladespenningen Det tåler i alle fall mine og de blir også gamle.

Link to post

AGM til forbruk hadde jeg unngått - så sant du ikke belaster batteriet hardt - feks med baugpropell eller watermaker.

Gele batterier tåler generelt bedre langtidsbruk enn AGM. Her er det også stor forskjell på kvalitet.

 

AGM har like stor forskjell på kvalitet og Gel. Den teknologien klarer å stå i opptil 3 uker uten topplading mens Gel takler kun 7-10 dager og egner seg derfor dårligre til fritidsbruk. AGM har de også framover Gel at slike batterier kan begge deler brukes til forbruk og til strømkrevende forbrukere.

Jeg har hatt min AGM batteribank i over 8 år om bord i min båt og er dem like fine i dag og når dem var nye. Før brukte jeg Mastervolt lader med forsenket floating og restartet jeg den hver uke til å heve batterispenn, men nå er de Victron lader som tar seg av jobben, eneste ladeprodusenten som tar hensyn til fritidsbruk i sine ladekurver.

Link to post

Mastervolt gir 7 års garanti på disse batteriene, og de er ikke veldig mye dyrere enn "vanlige" gele batterier

 

 

Fordi AGM batteriene våre ikke holdt spesielt lenge, og anbefalt lading fra Mastervolt ble fulgt. Våre holdt i 3 sesonger, var aldri utladet under 50% og lå alltid med lading.

 

Mastervolt i Norge har levert mange AGM batteribanker ut fra seg med 5 års worldwide garanti om de er alt utstyr om bord levert av dem. I teorien høres de fornuftig ut men i praksis har de ikke virket. Batterier som slår feil skal leveres INN TIL DEM til testing uansett hvor i verden båten befinner seg og båteier/installatør bør også påvise hva har hent med batteriene og hvorfor de skal være en garantisak. De er en av grunnen til at mange forhandlere har sluttet i dette worlwide-system hos dem.

Men jeg har opplevet at Mastervolt i Sverige tar sine plikter med litt mer alvor.

Link to post

Nå finnes ikke Mastervolt Norge. Det er Staubo som har agenturet på Mastervolt. De har heller ikke solgt Mastervolt batterier men batterier under eget merke. Det sies at disse er produsert på samme fabrikk, men det har jeg ikke fått verifisert. Da jeg trengte nye batterier så jeg at målene på Staubos batterier var annerledes enn målene på Mastervolt sine AGM batterier.

I Sverige er Mastervolt representert med eget datterselskap. Jeg har også erfart at de tar ansvar på en god måte da de var leverandør til NordWest.

Båten vi hadde tenkt å kjøpe skulle lages i Sverige og batteriene kjøpes via Mastervolt Sverige. Og det var en båt rigget for jorden rundt - derfor 2V traksjons batterier.

 

Det du skriver om ladekurver å Victron er veldig interessant. Jeg kan tillegge at jeg i samtale med Mastervolt Tyrskland på D-dorf messen i år ble klart anbefalt å senke float spenningen om vi ligger med konstant lading. Om noen kan tipse om hvilken hardware som trengs for å koble meg inn på kombien vår hadde det vært fint. Vi har ikke det nye masterbuss systemet med touch skjerm - men det med et MICC panel. Kombien er fra 2008 om jeg husker rett. I fjor løste jeg dette med å lade ett døgn per uke. Vi har litt dingser på konstant ombord - og om jeg lader en gang i uka tappes batteriene ned til ca 80%, og er fulladet på ett døgns lading.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...