schnauzer Startet 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2013 Skal bytte ut batteribanken og ønsker noen innspill på hvilket merke og om det er gele batterier som gjelder?? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Hvis du bruker søke funksjonen her på Bp, vil du finne svært mange gode råd. Det er veldig avhengig av bruk og lading. Agm og gele tåler ikke høy ladespenning. Da havarerer de fort. De er noe dyrere enn vanlige syrebatterier. Det sies og at de tåler flere dyputladinger.. men det bør en jo unngå. Jeg har hatt flere sett med agm. Men pga feil lading har de havarert. I min nåværende båt er det vanlige syrebatteri. De funker greit de og.. men er litt for små.. så de må byttes.. tror nok jeg går for vanlige denne gangen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det blir fort dyrt å bytte ladere dersom de ikkje har innstilling for gel, men de fleste ladere har det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 AGM til forbruk hadde jeg unngått - så sant du ikke belaster batteriet hardt - feks med baugpropell eller watermaker. Gele batterier tåler generelt bedre langtidsbruk enn AGM. Her er det også stor forskjell på kvalitet. Vanlige syrebatterier fungerer ofte greit om man er i stand til å følge med på væskenivået og sørge for at de lades rett. Problemet med AGM er at de ikke tåler konstant float lading på 13,8V som produsentene foreskriver. Da går de varme og tørker ut. Om man har 13,5-13,6V konstant float lading holder batteriene bedre. I båten din hadde jeg satt inn skikkelige syrebatterier - om du har plass så velg traksjonsbatterier. Det er proff batterier som brukes bla i gaffeltrucker og golfbiler. kan legge til at for langtidsbruk har vi av Mastervolt og Whisper blitt anbefalt 2V gele traksjonsbatterier for å bygge opp en 24V forbruksbank. Mastervolt gir 7 års garanti på disse batteriene, og de er ikke veldig mye dyrere enn "vanlige" gele batterier Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det blir fort dyrt å bytte ladere dersom de ikkje har innstilling for gel, men de fleste ladere har det. Hva da med lading fra "standard" dynamo lader? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er konstant lading over lang tid som tar på batteriene. Det viktigste på forbruksbatterier er at de er deep cycle batterier og ikke startbatterier. Det er oppbyggingen av batteriet som er forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Flere som er negativ til agm her. Og hvorfor? Jeg har kun agm. Start,forbruk og baugpropell. Etter min mening det beste batteriet i dag til ok priser. Selvfølgelig må man ved batteribytte sørge for at batteriene får rett lading. Vil man ikke ta den kostnaden, velger man ikke agm. Vedlikeholdslading over lang tid, når båten ikke har strømforbruk, trenger ikke agm batterier etter mitt syn. Jeg lar batteriladeren stå på et par dager etter en lengre tur, så slår jeg ladingen av. Agm tåler fint å stå uten lading over lengre tid. Som nevnt av andre tørker agm batteriene ut ved lading over lang tid. Og dette problemet gjelder jo alle batterier som er "tette" dvs ikke mulig å fylle på vann. Ved bytte til agm batterier, fikk jeg satt in Pdar fra Sterling. Dynamoen ble sendt til Joerg for ombygging og overhaling, samt at han programmerte Pdar til kun å lade agm batterier. Dette kostet totalt ca 3800. Batteriladeren som stod i båten, ble ikke byttet da vedlikeholdslading over lang tid på disse batteriene ikke er å anbefale. Når det gjelder programmert Pdar for agm, fungerer det som følger. Dynamoen gir 14,4 i 5 timer og deretter reduseres spenningen til ca 13,6 (etter hukommelsen). Erfaringsmessig er 5 motortimer ganske mye så stort sett blir ladingen 14,4. Etter å ha ligget flere dager, blir bulklading en stor del av disse 5 timene. Byttet i 2008, og det eneste jeg gjør på batterifronten, er å måle spenningen en gang imellom samt å passe på lading. Topp batterier så langt. Har også ett agm 55 amp reserve i båten . Dette blir ikke ladet mer enn 2 ganger pr år, og spenningen ligger alltid over 12,8 v. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Fordi AGM batteriene våre ikke holdt spesielt lenge, og anbefalt lading fra Mastervolt ble fulgt. Våre holdt i 3 sesonger, var aldri utladet under 50% og lå alltid med lading. Jeg tror løsningen er å ikke gjøre som Mastervolt sier - dvs at man enten ikke ligger på konstant lading eller at man senker float spenningen til 13,5-13,6V. Mastervolt standard float er 13,8V ved 25 grader + 0,03V per grad lavere. Redigert 4.Mars.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Sjekket opp vedlikeholdslading for agm, og den ligger på 13,38 volt ved 25 grader+. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Har en waesco IU452 ladere og der ligger på standard float på 13.8V. Tog kontakt med waeco da jeg og tenkt og bytte til AMG og lest her på forumet og vart kontakt med Joerg og begge anbefaler 13,3-13,4.Waeco syns 13,3-13,4v er litt for lite og ber meg sjekke med batterileveradørern hva batteriet skal lades på. Her må ju noe vare helt galt.. Waeco og Mastervolt lader med 13,8v på amg men folk rekommenderer 13.3V. Vet ikke de som produserer ladwerer hvilken v som er best eller? Er veldigt osikker om jeg nå skal velge vanlig,, amg eller gel.. Kommer ikke bytte ladere da den er helt ny, Redigert 4.Mars.2013 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er så enkelt at det er batteriprodusentens data som må følges! Hva Waeco og Mastervolt mener om float på agm med 13,8 volt, har jo "Bitteliten" fått erfare! Spørsmålet du skal stille er heller om hvor lenge batteriene skal lade før vedlikeholdslading avsluttes! Og om hvor lenge de kan stå uten lading. Jeg har ikke byttet lader, min har float på nettopp 13,8 volt men jeg lader ikke ut over ca 2 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Har hatt AGM på mine to siste båter, har fungert helt fint og vil være førstevalg neste gang jeg skal ha nye batterier. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MR Swe Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Kan noen forklare dette med float.. Virker som det er den ladningen som er viktigt med AGM.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Mine AGM-batterier er oppgitt å skal ha vedlikeholdslading på 13,3-13,4V, og det har de fått. Om Mastervolt anbefaler 13,8 så må vel dette være for batterier som skal ha nettopp den spenningen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Jeg tror nok at AGM-batterier må noe ned i pris for å forsvare bruksverdien kontra konvensjonelle batterier. Vi har vanlige gelebatterier ombord og lever ombord over halve året og har aldri savnet AGM-batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Mine batterier har oppgitt : cykel - Inledande laddningsström mindre än 60,0A.spänning 14,55V~ 15,15V vid 20°C(68°F) Temp.koefficient -30mV/°C Standby- Ingen gräns på inledande laddningsströmspänning. 13,6V~13,9V vid 20°C (68°F) Temp. koefficient -20mV/°C. Eg har laderen innstilt på 13,8. Burde eg stilt ned til 13,5 ? Blir redd for å ødelegge de når eg leser slik.. Ellers er det deilig å slippe å sjekke batterivann og tenke på gasser og slik , så eg anbefaler agm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MR Swe Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 hvilken merke av amg har du Sæbø?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 (redigert) Leoch http://www.leoch.se/images/stories/produktblad/DJM12-200.pdf Redigert 5.Mars.2013 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Eg har berre dårlege erfaringar med Sønnak/Exxide. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Sønnak exide maxxima 900 er agm. Dette batteriet bruker jeg til baugpropellen. Jeg har bare positive erfaringer. Mye effekt tilgjengelig ved bruk, og alltid høy spenning på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Er Gel bedre en AMG med tanke på rett spenning..Ser at min ladare ligger på 13.8v på float. Og ser ut som AGM vil ha mindre.. Eller så kansje det er bedre med gamle hedlige syrebatterier? hørt om folk som fått flatt/odelagt agm batterier etter 1- 2 sesonger pga feil ladning Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Dårlige, ikke dårlige...det handler i hovedsak om hvordan batteriene brukes både med hensyn til lade-frekvens og bruksmønster. Selvfølgelig også rett type batteri til sitt bruk. Mange klager fordi de bruker forbruksbatterier til start og motsatt, noe som fungerer dårlig på sikt. Til seriøst bruk i båt må batteriene være robuste nok til å tåle ulike ladespenningen Det tåler i alle fall mine og de blir også gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 AGM til forbruk hadde jeg unngått - så sant du ikke belaster batteriet hardt - feks med baugpropell eller watermaker. Gele batterier tåler generelt bedre langtidsbruk enn AGM. Her er det også stor forskjell på kvalitet. AGM har like stor forskjell på kvalitet og Gel. Den teknologien klarer å stå i opptil 3 uker uten topplading mens Gel takler kun 7-10 dager og egner seg derfor dårligre til fritidsbruk. AGM har de også framover Gel at slike batterier kan begge deler brukes til forbruk og til strømkrevende forbrukere. Jeg har hatt min AGM batteribank i over 8 år om bord i min båt og er dem like fine i dag og når dem var nye. Før brukte jeg Mastervolt lader med forsenket floating og restartet jeg den hver uke til å heve batterispenn, men nå er de Victron lader som tar seg av jobben, eneste ladeprodusenten som tar hensyn til fritidsbruk i sine ladekurver. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Mastervolt gir 7 års garanti på disse batteriene, og de er ikke veldig mye dyrere enn "vanlige" gele batterier Fordi AGM batteriene våre ikke holdt spesielt lenge, og anbefalt lading fra Mastervolt ble fulgt. Våre holdt i 3 sesonger, var aldri utladet under 50% og lå alltid med lading. Mastervolt i Norge har levert mange AGM batteribanker ut fra seg med 5 års worldwide garanti om de er alt utstyr om bord levert av dem. I teorien høres de fornuftig ut men i praksis har de ikke virket. Batterier som slår feil skal leveres INN TIL DEM til testing uansett hvor i verden båten befinner seg og båteier/installatør bør også påvise hva har hent med batteriene og hvorfor de skal være en garantisak. De er en av grunnen til at mange forhandlere har sluttet i dette worlwide-system hos dem. Men jeg har opplevet at Mastervolt i Sverige tar sine plikter med litt mer alvor. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 (redigert) Nå finnes ikke Mastervolt Norge. Det er Staubo som har agenturet på Mastervolt. De har heller ikke solgt Mastervolt batterier men batterier under eget merke. Det sies at disse er produsert på samme fabrikk, men det har jeg ikke fått verifisert. Da jeg trengte nye batterier så jeg at målene på Staubos batterier var annerledes enn målene på Mastervolt sine AGM batterier. I Sverige er Mastervolt representert med eget datterselskap. Jeg har også erfart at de tar ansvar på en god måte da de var leverandør til NordWest. Båten vi hadde tenkt å kjøpe skulle lages i Sverige og batteriene kjøpes via Mastervolt Sverige. Og det var en båt rigget for jorden rundt - derfor 2V traksjons batterier. Det du skriver om ladekurver å Victron er veldig interessant. Jeg kan tillegge at jeg i samtale med Mastervolt Tyrskland på D-dorf messen i år ble klart anbefalt å senke float spenningen om vi ligger med konstant lading. Om noen kan tipse om hvilken hardware som trengs for å koble meg inn på kombien vår hadde det vært fint. Vi har ikke det nye masterbuss systemet med touch skjerm - men det med et MICC panel. Kombien er fra 2008 om jeg husker rett. I fjor løste jeg dette med å lade ett døgn per uke. Vi har litt dingser på konstant ombord - og om jeg lader en gang i uka tappes batteriene ned til ca 80%, og er fulladet på ett døgns lading. Redigert 7.Mars.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.