Jump to content

Hvordan sjekke hva som tilbys via en RS-232?

Popeye70

Recommended Posts

I et lite oppbevaringsrom i kartbordet kommer det ut en kabel med standard RS-232-grensesnitt. Forrige eier vet ikke hva denne ble brukt til.

Jeg antar at det er NMEA som tilbys via kabelen, og at dette kommer fra den medfølgende Raymarine C80 (2005-mod) som kobles til ute når båten brukes. Ettersom kartplotteren kun er tilkoblet SeaTalk antar jeg det er NMEA 0182 som kommer ut av kabelen.

Mine spørsmål er som følger:

1. Hvordan kan jeg enklest mulig verifisere hva kabelen tilbyr? Jeg kan koble til PC og kjøre en standard telnet-sesjon, men kjenner ikke NMEA så jeg vet ikke hva jeg evt skal se etter. Jeg har ikke noe kartprogram på PC, og har ikke tenkt å bruke mye penger på dette.

2. Er det noen som kjenner gratis-programmer som kan vise NMEA-info, så jeg kan prøve å få noe fornuftig ut av dette?

På forhånd takk for alle konstruktive tilbakemeldinger.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Prøv om en av disse kan være til hjelp:

http://advanced-nmea-data-logger.software.informer.com/

http://nmeasleuth.software.informer.com/

NB! Jeg har ikke testet noen av de så vær forsiktig med tanke på virus ol.

NMEA-data presenteres som leselig ASCII, så det går sikkert å finne ut mye bare med å bruke en terminal av noe slag.

Mye info om protokollen her: http://www.tronico.fi/OH6NT/docs/NMEA0183.pdf

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Hva som tilbys av NMEA 0183 output data kan du sjekke i manualen. Det er brukerstyrt.

RTFM = Read The Fucking Manual. :lol:

For å sjekke fysisk trenger du en PC med rs232 eventuellt usb-rs232 adapter.

På winXP kan en bruke Hyperterm. På win7 finnes ikke Hyperterm, men kan kopieres inn fra XP.

C80 NMEA Output - User selectable
APB, BWC, BWR, DBT, DPT, GGA, GLL, MTW, RMA, RMB,
RMC, RSD, TTM, VLW, VHW, VTG, WPL, VHF/DSC and ZDA

Koble til PC, start programmet hyperterminal, sett det til å kommunisere med RS232

Ofte kommer det en string med ID fra objektet du kommuniserer med.

Raser det inn data er det bare å pause, å lese igjennom logg.

Du få testet om det er noe i andre enden og er du heldig kanskje hva som er der :-) enkelte ganger må kommunikasjonen initieres fra PC, men det er en enkel måte å se om det er noe i andre enden. Er det ASCII finnes det koder på werdenswebben for start spørring/start com. Håper dette var til hjelp :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Jeg får vel presisere at jeg er datakyndig (jobber som sysadm/seniorrådgiver i en IT-avdeling), og bruker PuTTY (ssh+telnet+serial) mot Linux-servere hver eneste dag, men ettersom jeg ikke har noen kjennskap til NMEA-protokollen aner jeg heller ikke hva slags format den bruker. Det kunne vært binærkode/ROT13-kodet/"søppel" for alt jeg visste - det var derfor jeg spurte. Ettersom det går som lesbar tekst så burde jeg ihvertfall klare å resonnere meg fram til om det er NMEA eller ei.

Må bare huske å ta med kartplotter, PC og RS232-til-USB-overgangen til båten neste gang jeg skal innom, så jeg får testet dette...

[Noterer meg forøvrig at Tapatalk på iPhone ødela alt format på opprinnelig melding. Den var tilsynelatende luftigere og mer lettlest da jeg skrev og sendte fra telefonen]

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...