Popeye70 Startet 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2013 I et lite oppbevaringsrom i kartbordet kommer det ut en kabel med standard RS-232-grensesnitt. Forrige eier vet ikke hva denne ble brukt til. Jeg antar at det er NMEA som tilbys via kabelen, og at dette kommer fra den medfølgende Raymarine C80 (2005-mod) som kobles til ute når båten brukes. Ettersom kartplotteren kun er tilkoblet SeaTalk antar jeg det er NMEA 0182 som kommer ut av kabelen. Mine spørsmål er som følger: 1. Hvordan kan jeg enklest mulig verifisere hva kabelen tilbyr? Jeg kan koble til PC og kjøre en standard telnet-sesjon, men kjenner ikke NMEA så jeg vet ikke hva jeg evt skal se etter. Jeg har ikke noe kartprogram på PC, og har ikke tenkt å bruke mye penger på dette. 2. Er det noen som kjenner gratis-programmer som kan vise NMEA-info, så jeg kan prøve å få noe fornuftig ut av dette? På forhånd takk for alle konstruktive tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
HelgeO Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Prøv om en av disse kan være til hjelp: http://advanced-nmea-data-logger.software.informer.com/ http://nmeasleuth.software.informer.com/ NB! Jeg har ikke testet noen av de så vær forsiktig med tanke på virus ol. NMEA-data presenteres som leselig ASCII, så det går sikkert å finne ut mye bare med å bruke en terminal av noe slag. Mye info om protokollen her: http://www.tronico.fi/OH6NT/docs/NMEA0183.pdf Redigert 4.Mars.2013 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Mix Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Hva som tilbys av NMEA 0183 output data kan du sjekke i manualen. Det er brukerstyrt. RTFM = Read The Fucking Manual. For å sjekke fysisk trenger du en PC med rs232 eventuellt usb-rs232 adapter. På winXP kan en bruke Hyperterm. På win7 finnes ikke Hyperterm, men kan kopieres inn fra XP. C80 NMEA Output - User selectableAPB, BWC, BWR, DBT, DPT, GGA, GLL, MTW, RMA, RMB,RMC, RSD, TTM, VLW, VHW, VTG, WPL, VHF/DSC and ZDA Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Kan dette være en kabel for å kunne overføre ruter osv vha Raymarines Raytech? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det kan den også brukes til ja. Igjen RTFM. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Koble til PC, start programmet hyperterminal, sett det til å kommunisere med RS232 Ofte kommer det en string med ID fra objektet du kommuniserer med. Raser det inn data er det bare å pause, å lese igjennom logg. Du få testet om det er noe i andre enden og er du heldig kanskje hva som er der :-) enkelte ganger må kommunikasjonen initieres fra PC, men det er en enkel måte å se om det er noe i andre enden. Er det ASCII finnes det koder på werdenswebben for start spørring/start com. Håper dette var til hjelp :-) Redigert 4.Mars.2013 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Popeye70 Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg får vel presisere at jeg er datakyndig (jobber som sysadm/seniorrådgiver i en IT-avdeling), og bruker PuTTY (ssh+telnet+serial) mot Linux-servere hver eneste dag, men ettersom jeg ikke har noen kjennskap til NMEA-protokollen aner jeg heller ikke hva slags format den bruker. Det kunne vært binærkode/ROT13-kodet/"søppel" for alt jeg visste - det var derfor jeg spurte. Ettersom det går som lesbar tekst så burde jeg ihvertfall klare å resonnere meg fram til om det er NMEA eller ei. Må bare huske å ta med kartplotter, PC og RS232-til-USB-overgangen til båten neste gang jeg skal innom, så jeg får testet dette... [Noterer meg forøvrig at Tapatalk på iPhone ødela alt format på opprinnelig melding. Den var tilsynelatende luftigere og mer lettlest da jeg skrev og sendte fra telefonen] Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mix Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg får vel presisere at jeg er datakyndig (jobber som sysadm/seniorrådgiver i en IT-avdeling), Aha, da er det jo forståelig. Man prøver jo absolutt alt før man gidder begynne lese i manualer Kjenner meg igrunn igjen selv... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.