Jump to content

Seile utenlands. Rutiner, dokumenter forberedelser etc.

Erik

Recommended Posts

Hei,.

I år drar vi utenlands for første gang på egen kjøl :clap: .

Planen er å seile 4 uker i sommerferien først til Danmark, så videre over til Sverige, før vi returnerer til Norge via Østlandet.

Men siden vi ikke har vært utenlands før med båten, lurer jeg litt på om det er noe vi bør forberede før vi drar.

Hvilke papirer etc bør man ha med seg ombord ?

Jeg har 'båt kort' fra RSS på båten, og VHF lisens. Er det andre papirer mann bør ha med ombord når man er i utlandet ?

Er det spesielle rutiner når man ankommer første havn i feks DK (som er dit vi reiser først ?)

Melder mann seg på VHF før man ankommer ?

Er det noe spesielt når man ankommer de påfølgende havner ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Sikkert lurt å ha forsikringspapirer med. Det er tidligere skrevet et og annet om bergingslønn i Danmark, husker ikke helt hva det var for noe og om det er noe man bør ta hensyn til. Jeg pleier ikke anrope havn før jeg ankommer og det har aldri gitt meg noen problemer (dog har jeg ikke vært annet enn Skagen, Læsø og Anholt i Danmark), foreslår at du gjør som du pleier i Norge. Har aldri hørt om noen spesielle krav til meldeplikt hos myndigheter, seilingstillatelser og mannskapslister etc., mulig svenskene og danskene har noen snodige regler a'la de UDI har laget for utlendinger som skal seile i Norge, men isåfall har de sikkert vett nok til å ikke praktisere dem også.

Det viktigste er uansett å komme seg til Anholt!

Det viktigste er uansett å komme seg til Anholt!

Det viktigste for oss er å ikke bli anholdt :lol:

Vi tenker Limfjorden vest mot øst, Læsø, Sverige og så hjemover. Noen lange etapper, men også rolige rusle etapper. Tror det blir langt nok for i år.

Må spare litt til senere turer også :lipseal:

Men oppfatter jeg at det er +/- som å seile mellom norske havner, og at hvis noen (myndighetspersoner) vil meg noe så tar de kontakt med meg, ikke motsatt...?

Tenker å ta omtrent akkurat samme runden til sommeren, det blir i så fall også min første tur ut av landet. Jeg ser for meg, som noen sier her at forsikringsdok. , eier-dokumenter og kanskje pass kan være greit å ha i båten. Man får vel neppe bruk for det hvis ikke man havner opp i noen slags krise, men alt kan skje. Når går turen da?

Ikke nødvendigvis krise, men ønsker havnemyndigheter å se noe av dette så kan det nok bli krise om en ikke har det med. I Danmark og Sverige er det nesten som hjemme, derimot i Tyskland og Polen kan det nok være nokså nødvendig å ha skipspapirene i orden, og dessuten kan det vel hende du handler litt brus på utførsel?

Når går turen da?

4 uker i August etter planen. Dere da?

Hva er forsikrings papirer? Det man får tilsendt en gang i året (for hus bil og båt) eller må det bestilles særskilt?

Men det er uansett ikke meldeplikt da, de medbrakte papirer er kun i tilfelle noen spør ?

Hva med returen? Må mann anrope tollmyndighetene, eller driver de og kun oppsøkende virksomhet ?

Ps : tøff avatar / logo Sea Major.

Redigert av Erik (see edit history)

Kontakt forsikringsselskapet og få et eget dokument med opplysninger om båten og forsikringsnummer. Skal du til Tyskland dokumenter da også fylling av diesel med regning.

Om meldeplikt er nødvendig, er jeg ikke sikker på men vi er jo anderledeslandet. Det er passfrihet til Danmark og Sverige men skal du inn i Tyskland tror jeg du må melde ankomst eller kontakte havnemyndighetene i første tyske havn. Retur hjem til Norge er basert på de kvotene du kan ta med deg over grensen. Tollvesenet kan ta deg ganske langt inn i Norge.

Kan vi ikke snart lægge den diskussion om bjærgeløn i Danmark i graven? Jeg har aldrig hørt om nogle konkrete tilfælde og jeg er ret overbevist om at det er helt usandsynligt selv om loven måske kan læses som sådan.

Kommer du i ikke-akutte problemer så kontakt Redningsselskabet. Det er ret nystartet, så det har ikke samme dækning som det svenske eller norske. Men er du medlem af Redningsselskapet så dækker dette også hjælp i Danmark. Læs mere her: http://www.dsrs.net/

Alternativt så kontakt Lyngby Radio, så sender de hjælp. Først og fremmest kalder de andre både i nærheden, og danske lystsejlere er fuldt så flinke til at hjælpe som norske og svenske. Du kan komme ud for at skulle betale hvis du skal trækkes til havn af en officiel redningsbåd, men det er jo det samme i Norge og Sverige.

Ellers er der ikke særlige rutiner ved anløb af havn. Tjek søkortet - enkelte steder er der ikke adgang for lystbåde eller der skal anråbes havnevagt. Men ellers er det pretty straightforward.

Kontakt forsikringsselskapet og få et eget dokument med opplysninger om båten og forsikringsnummer. Skal du til Tyskland dokumenter da også fylling av diesel med regning.

Om meldeplikt er nødvendig, er jeg ikke sikker på men vi er jo anderledeslandet. Det er passfrihet til Danmark og Sverige men skal du inn i Tyskland tror jeg du må melde ankomst eller kontakte havnemyndighetene i første tyske havn. Retur hjem til Norge er basert på de kvotene du kan ta med deg over grensen. Tollvesenet kan ta deg ganske langt inn i Norge.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som jeg skrev tidligere er jeg ukjent med innmelding til tyske myndigheter og jeg har vært flere ganger i Tyskland. Du må gjerne også melde deg til norske myndigheter dersom du har noe å fortolle. Skriver du ut fra erfaring Vidar eller synser du bare?

Kan vi ikke snart lægge den diskussion om bjærgeløn i Danmark i graven? Jeg har aldrig hørt om nogle konkrete tilfælde og jeg er ret overbevist om at det er helt usandsynligt selv om loven måske kan læses som sådan.

Kommer du i ikke-akutte problemer så kontakt Redningsselskabet. Det er ret nystartet, så det har ikke samme dækning som det svenske eller norske. Men er du medlem af Redningsselskapet så dækker dette også hjælp i Danmark. Læs mere her: http://www.dsrs.net/

Alternativt så kontakt Lyngby Radio, så sender de hjælp. Først og fremmest kalder de andre både i nærheden, og danske lystsejlere er fuldt så flinke til at hjælpe som norske og svenske. Du kan komme ud for at skulle betale hvis du skal trækkes til havn af en officiel redningsbåd, men det er jo det samme i Norge og Sverige.

Ellers er der ikke særlige rutiner ved anløb af havn. Tjek søkortet - enkelte steder er der ikke adgang for lystbåde eller der skal anråbes havnevagt. Men ellers er det pretty straightforward.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vel jeg skal ikke provoser deg Major Andy om dansk privat redningspraksis, men jeg har selv opplevd den, så rådet mitt står ved lag. For øvrig er redningstjenesten i Danmark svært effektivt slik jeg også har opplevd den, så den kan man trygt bruke. For øvrig enig ang. havne/marina anløp.

Hei Pettersand. Har lest mange historier om kontakt med tyske myndigheter vedrørende fritidsbåter. Kan du fortelle meg forskjellen mellom å tro og synse? Jeg skriver ikke at jeg vet men tror det.

Har besøkt Tyskland med båt ja. Men da førte jeg engelsk flagg og båt registrert i England. Var både innom Borkum og Helgoland. Hyggelig besøk av Dansker på Helgoland, som ble tatt av den Tyske kystvakta 2 ganger da de kom feil inn på Helgoland. Absolutt alt av dokumentasjon de hadde måtte vises til kystvakta.

Selv hadde jeg tenkt meg gjennom Kielkanalen, men dro rett nordover og inn i Dansk farvann. Lettskremt kanskje men føre var prinsippet er ikke dumt.

Saken er att dette har vært diskutert i båtblader her i landet for mange år tilbake og alle som jeg kjenner som har seilt til Danmark helt fra 80-tallet er vel kjent med dette. Nå det er sagt er det vel i første rekke fiskebåter en ikke skal be om assistanse. Dette handler om krav om bergingslønn,på ett nivå og en måte som aldri meg bekjent blir praktisert langs vår kyst ble det fortalt. .

Egen erfaring. Vi seilte inn til Ebeltoft en kveld. Det blåste en kraftig kuling. På sandrevet på s/b side av innseilingsrenna lå der en dansk seilbåt på grunn med flagrende seil.. Vi stoppet opp og gjorde oss klar til å hjelpe med å dra båten av. Mannskapet ombord så ut til å gjemme seg. Vi kalt opp Lyngbø radio og forklarte situasjonen. De bad oss ligge stand by til situasjonen var avklart. Det blåste stikker og strå, det ble mørkt og vi fikk fremdels ikke kontakt med mannskapet på havaristen selv om vi gikk så nært som vi torde. .Så dukket en cabinkruser opp. Vi kunne se han kom fra andre siden av fjorden. Han fikk ut et tau og klarte å dra båten av. Ok, det var det og vi avla rapport til Lyngbø radio,da vi kom inn. De fortalte at det var nok kjente som dro dem av pga redsel for forsikringskrav. Slik var det.

Vidar B ..Jeg er en for dårlig teolog til å fortelle deg den forskjellen :smiley: . Nå mener jeg at en i all fall bør ha papirene i orden. Kommer man inn i en havn må man som regel betale og tar da med båtpapirer i tilfelle de etterspørres. Det er ut fra min erfaring praksis overalt, bortsett fra Albania hvor en må skaffe seg en agent på samme måte som kommersiell skipsfart. Vi skal for øvrig seile Albaniakysten i sommer. I store marine må en gjerne kalles opp på VHF-en. Men for øvrig kan en seile fritt i EU-land.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For øvrig er redningstjenesten i Danmark svært effektivt slik jeg også har opplevd den, så den kan man trygt bruke. For øvrig enig ang. havne/marina anløp.

Er den "integrert" med den norske? Er man medlem av Redningsselskapet får man hjelp av Trossen i Sverige, men hva med Danmark?

På turen fra Portugal og nordover, falt interessen for papirer og innsjekk etter hvert som vi fjernet oss fra Algarve.

I Portugal hadde vi med kopi av reg.bevis og forsikringspapirer og passene til alle som var ombord når vi sjekket inn. De fleste havnene hadde "automatisk" videresending av kopi av papirene til GNR. I en av havnene (tror det var Figueira de Foz?) hadde ikke dette og fruen måtte over til GNR for å sjekke inn der også.

I Spania var de noe mindre nøye.

I Frankrike ennå mindre. Vi skulle vel egentlig ha sjekket inn i Frankrike da vi kom fra Guernsey (er ikke med i Schengen) men vi fikk ingen spørsmål heller.

Hadde to netter i havn i Tyskland. Fant aldri noe sted å sjekke inn i disse to havnene.

Redigert: Det er en fordel (i hvert fall i Portugal) at den som står som registrert som eier i reg. beviset er ombord. Vi måtte vise kjøpskontrakt inntil vi fikk endret eier i reg.beviset når vi sjekket inn i havner på Algarve-kysten.

Har aldri sjekket inn i noen havn i Danmark eller Sverige. Bortsett fra å betale haveavgiften, da. Var i Voerså for noen år siden. Der var det en liten ubetjent kasse å putte Havnepenge i)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Ad Tyskland:

Vi ble stoppet av tysk kystvakt på vei inn mot Rügen i 2011. 4 stk, godt bevepnet. De ville se skibspapirer og bekreftelse på at jeg eide båten. SXKs internasjonale sertifikat var greit nok. De ville også se pass. Jeg hadde heldigvis det, og fruen hadde bankkort. Det var til nød greit. Problemet var junior. Han sov under dekk, våknet av stemmene og tittet rett opp på en vakker, bar damelegg med påspent pistol. Hans første tanke var: Det der ække mora mi! Og han var helt uten ID. Vi ble høflig, men tydelig forklart at det var "a minor offence in Germany" å ikke kunne identifisere seg. De snakket seg imellom i to minutter, og bestemte seg til slutt for å si "Have a nice vacation in Germany, but don't forget your passports next time." Vi prøvde oss forsiktig med Schengen og at ID-kort kanskje var nok, men de sa at på egen båt var det bare pass som gjaldt.

Selvfølgelig var det sløvt av oss å ikke ha pass og ID i orden. Men vi tenkte først og fremst på om vi hadde blitt behandlet annereldes dersom vi ikke hadde vært norske i hud og hår, og med en 15-åring uten ID-papirer under dekk.

I havnene var det ingen som brydde seg noe mer enn i No/Sve/Dan.

Da skal jeg verken tro eller synse.

Sendte e-mail til Camilla ved den "Køniglich Norwegisches Honorarkonsulat" i Tyskland. Spurte om hvordan jeg skulle forholde meg ved ankomst til Tyskland samt om farget diesel. Skrev også at pass og båtens papirer er i orden.

Dette skrev hun:

" Du har ikke meldeplikt når du kommer hit til Tyskland med båten din, men når du legger til ved en båthavn, så må du registrere deg hos havnemesteren. Dette gjelder forøvrig også for alle andre selv tyske båtturister.

Det er ikke spesielle krav til legitimering eller dokumenter for båten ifølge en representant for"Sportboothafen Kiel" som jeg snakket med i dag.

Når det gjelder bruk av farget diesel er ikke dette tillatt her i Tyskland og det er derfor viktig at du tar vare på kvitteringene for tankfyllingen fra Norge, da du i tilfelle kontroll kan dokumentere at dette ble tanket i Norge. Dersom du må fylle drivstoff her i Tyskland og har en rest farget diesel på tanken vil dette gi farge også til det nye" kraftstoffet". Det er derfor viktig å ta vare på kvitteringen, slik at du kan bevise ved hjelp av reiserute og kvitteringer at du har handlet riktig"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...