Reline Startet 4.Mars.2013 Del på Facebook Startet 4.Mars.2013 Heisann. Jeg er helt ny bruker av dette forum. Så jeg vet ikke helt hvordan dette virker, så ha tålomdighet med meg... Jeg vurderer å kjøpe en brukt Princess 40 Fly 2001-2003 årsmodell eller Fairline 40 Phantom 2002 til 2006 årsmodell. Båten jeg ender opp med må ha twin Volvo Penta TAMD 63 P som minimum. Vet noen hvilket forbruk man må regne med rundt 20-21 knop? Har noen klare meninger/erfaringer med disse to flotte båtene, og hvilken en bør velge? Jeg har god oversikt over hva som ligger for salg i markedet og har studert disse båtene nøye. Jeg er selv båtvant, men ikke med slik type båt. Har selv en Viknes 1030 Jubileum i dag. Venter spent på svar. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Hej og velkommen på BP! Det er altid en god ide at starte med et søg. Du kan bruge Google og simpelthen skrive fx Princess 40 baatplassen. Det gjorde jeg, og her er et par tråde med tilsvarende diskussioner til at starte på. Men kender jeg folk herinde ret, så får du sikkert mange gode indspil:-) https://baatplassen.no/i/topic/64853-kjoep-av-baat-princess-40-fly-fairline-42-phantom/ https://baatplassen.no/i/topic/78603-kjpsrd-fairlineprincess-38-42fot-rsmodell-1998-2001/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Jeg bruker ca. 4,6 l/nm med 2xD6/435 som er største motoralternativer for PH40 på 25 knops marsjfart. Holder meg til denne marsjfarten da det passer motorene meget godt. Hva gjelder båten forøvrig har jeg stort sett ikke erfart et eneste negativt punkt bortsett fra mye vindfang så hekkthruster er en selvfølge om du skal betjene båten på en enkel og sikker måte der det er trangt og litt vind under småmanuvrering i havn. Med fjernkontroll på thrusterne går det greit å handtere aleina men fortøyningen blir litt mer komplisert ennn Viknes 1030 da det er noe lengre fra manøverstolen for å komme seg bak og sprette på land. Er jo ingen hendler på dekk så man får være rask for å ikke reke fra kaia om det er litt vind og du er aleina. Særdeles godt sammenskrudd og knirking eller ulyder av betydning finnes ikke i min båt. Gikk også over fra VIknes 1030 som du. Litt lite dieselkapasitet med 1000 liter så det blir en del tanking om man beveger litt på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Reline Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Heisann og takk for svar. MajorAndy; Takk for tips. Jeg har googlet og lest det meste om disse båtene, men kan jo alltid lese enda mer. Er man båtgal, så er man båtgal. Chiefengineer; Du har en Fairline 40 Phantom med to d6/435 og marsjer på 25 knop. Toppfart runder du 31 knop da? Hvilken årsmodel er din? Jeg regner med at forbruket går betraktelig ned dersom du ligger rundt 21 knop? De siste 3-4 knopene er ofte "dyre" i forhold til farten du går. Du bruker ca 115L pr time i 25 knop. Tipper du bruker ca 90L pr time ved 21 knop dvs ca 3.7 L pr nautisk mil? Min Viknes bruker 2,6 L pr nm med 369HK Yanmar ved 21 knop. Samme båt som din med Volvo 370 hk X2, bruker vel kanksje det samme siden man må "gi mer gass" for å holde samme fart...? Vet du noe om dette? De fleste båtene er jo levert med 2x370. Er litt sjeldnere med 2x435 har jeg skjønnt.. Er livet bedre i din Farline enn i Viknesen? Hva opplever du som den største forskjellen der? Er to vidt forskjellige båter, og regner med at byggekvaliteten oppleves "som en annen verden" i Fairlinen enn Viknesen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Ja runder 31 knop, skal vel være opp mot 32 med nysmurt båt og alle maksimale forhold på plass. Min ble produsert helt på slutten av 2008 og satt ut til 2009 sesongen. Forbruket går en del ned pr. time om man dropper ned mot 20-21 knop men ikke så mye pr. nautisk mil. Har målt en god del på dette både på denne båten og på Viknes. Hadde 340 hk varianten og havnet på 2,5 l/nm ved 20 knop som jeg brukte som marsj. Vet ikke hvordan D6 2x370 ligger an på forbruket men det er vel neppe den store forskjellen. Har ikke sett noen andre i det norske markedet enn min som har 435 HK variantene. Jeg trives meget godt i Fairlinen. Båten er veldig forseggjort og har mye utstyr samt et meget godt elektrisk anlegg med skilletrafo etc. God og oversiktlig strømstyringstavle. Det er kun benyttet anerkjent utstyr som Victron, Separ filtersystemer, rustfrie sjøvannsfilterhus etc. Alle underkomponenter som badevifter etc. er av britisk eller øvrig europeisk fabrikat. Har ikke funnet noe som helst av asiatisk opprinnelse i båten. Flott interiør og god plass. Spesielt badene kan man like da dusjingen ikke føles kronglete. Det er egentlig bra plass overalt og mye stuvingsrom. En positiv ting var også at jeg klarer å få tatt servicene på motorene uten å måtte løfte lukene opp til salongen. Litt kronglete på BB motor men filterbyttene går greit her også. Stort pluss til Volvo som har laget smøroljefiltere som er totalt lekkasje/sølefrie ved bytte selv om de står opp/ned pga. tilbakeslagssystemet. Det er utvilsomt en annen byggekvalitet ja. Noe mange som har vært ombord har påpekt. Ellers er båten fin og manuvrere og tomotors er jo veldig praktisk. Stort sett snur man jo på femøringen og er værforholdene fine nyttes bare baug og hekkthruster som den aller siste kakken før man er perfekt posisjonert til kaia. Det er mye kraft i motorene fra null belastning og opp, og plenty til å sparke fra med om det trengs raskt. Er det litt fralandsvind og man er alene kan fortøyning by på utfordringer da båten er for tung å handtere for hand om man har kommet seg på kaia og den begynner å sige fra med vinden uten å ha fått tamp fast. Fjernkontrollen til thrusterne er til god hjelp men den er ikke 100% pålitelig. Jeg oppgraderer nå batteripakken til thrusterne da det går veldig mye strøm på kort tid ved bruk av begge. Har ellers ankervinsjer akter og foran som tidvis er i bruk. Systemet er enkelt i bruk og ankring skaper ingen komplikasjoner systemmessig. Kameraet i hekken under flybridgevingen er kjekt ved finposisjonering da man ikke ser dette området fra flybridge eller førerposisjon. Men har god kontroll gjennom skjermene. Sum summarium er denne båten et valg jeg er meget fornøyd med. Jeg så ikke på noen Princessmodeller og har dermed begrensede kunnskaper om deres modeller i samme størrelses/årsklasse. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Ebonita herinde har en P40 med TAMD 63 P. Han har så vidt jeg husker flere gange skrevet om sine erfaringer også hvad angår brændstofforbrug. Du kan jo evt. sende ham en IM med dine spørgsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.