Jump to content

Skjerpede regler for å ha med skipshunden hjem etter utenlandstur

Lars H.

Recommended Posts

Nå er det skjerpede regler for de av oss som drar på båttur til f.eks. Sverige med skipshund. De siste årene kunne en ta en tur til veterinæren og få meg seg en tablett mot bendelorm som en ga hunden før hjemreise og selv underskrev på et dokument om at det var gjort. Men nå må en enten få veterinæren til å stappe denne pillen i kjeften på dyret og stemple i hundepasset eller helseboken kort tid før avreise, eller få gjort dette i Sverige. Her finnes lovteksten: Innførsel av hund Forskriften gjelder fra 1. mai 2013.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Det var dumt. Samtidig var det vel absolutt nødvendig pga all importen av løshunder fulle av sykdom og parasitter som selges på Finn osv. Problemet er vel at de fortsetter å jukse med papirene akkurat som før, men krav oppmøte hos vetrinær kan kanskje avhjelpe noe mot dette får vi håpe.

Synd at vanlige folk med bikkje skal rammes av kyniske juksemakere.

Jeg tenker at dette alternativet er mest praktisk:

Som alternativ til behandling 24 – 120 timer før innreise, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger med maksimum 28 dagers intervall før første innreise til Norge. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Dette alternativet kan være hensiktsmessig for de som reiser ofte.

Jeg tolker dette dithen at man kan dra til veterinær i Norge og gjennomgå dette vaksineringsopplegget før man reiser ut av Norge

dsc02326.jpg

Vår hund har et eget hundepass. :yesnod: Det er et lovpålagt krav hvis du skal ha med deg hunden utenfor Norden. Vi kjørte mye nedover til Spania for at hunden skulle slippe stresset med fly. For oss hadde det vært enklest og kjappere og fly. Hunden vår med navnet Frank Zappa har også tatt vaksiner for rabies . Dette blir stemplet i passet hans på dagen den skal tas. Blir vaksinen tatt en dag for sent får han ikke innreisetillatelse utenfor Norden, da må vi vente et helt år til neste gang han blir med . Han får også behandling for bendelorm 1 gang pr år. alt blir stemplet i passet og det begynner og bli noen sider :wink: Erfaringen med hund i europa og på grensene har egentlig vært en possitiv opplevelse. leverer du det blå passet blir du vinket smilenede videre. I Norge er tollere nesten paranoide her er det ikke noe smil i munvikene med bare sure miner og momling og heft, du føler nesten som at du ikke har med din egen hund. Føler på oss at vi blir mistenkeliggjort på smuggling av hund in i Landet. Ha alt på stell når det gjelder dokumentasjonen på dine kjærledyr ellers så risikerer du karantene :discuss:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg er litt usikker på tolkingen av teksten i direktivet. Vi drar jo årlig på 4 uker (28 dager +/-3 dager) ferie til Sverige med båten og skipshund. Kan jeg da stikke innom veterinæren en dag eller to før hjemreise slik at han får en pille og stempel i helseboken? Eller er det for lenge å være borte iht. direktivet? jeg får spørre veterinæren når det nærmer seg ferie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Zappa har lært seg å sette sjøbein ser jeg :-) (flott hund)

Selv har jeg bare Dieseldyr ombord og de har ikke engang pass. Utover det er det bare øltørsten som er dyr.

Har vurdert Skipskatt, men om det er slik at det er en masse veterinærbesøk som skal til for å krysse usynlige grenser, får det heller være.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

yqe6udat.jpg

Herlig med en Gordon til her :smiley: vår har vært ombord fast i 5 år. Han er anelsen grårre i barten nå

Vi sjekker med veterinær om hvordan man skal forholde seg til disse reglene. Reglene er vel ikke noe annerledes enn de vi har nå om man har hatt med seg bikkja til Danmark

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg er litt usikker på tolkingen av teksten i direktivet. Vi drar jo årlig på 4 uker (28 dager +/-3 dager) ferie til Sverige med båten og skipshund. Kan jeg da stikke innom veterinæren en dag eller to før hjemreise slik at han får en pille og stempel i helseboken? Eller er det for lenge å være borte iht. direktivet?

Sittet og lest litt på Mattilsynet i dag og lurer veldig på problemstillingen din når man er lenge borte.

Skal ringe Mattilsynet i morgen for å forhøre meg litt, blant annet om det skulle by på problemer å bruke veterinær i Sverige før hjemreise. Sikkert ikke, men greit å være sikker.

Det ser jo ikke ut som det blir så vanskelig da. En tur til vet og det er i orden som jeg skjønner siden Sverige er et EU-land og ikke et tredjeland som dette dreier seg om.

Hunder fra Sverige skal ID-merkes, behandles mot bendelorm og følges av pass på samme måte som hunder som innføres fra andre EU-land. Eier kan ikke lenger foreta og dokumentere bendelormbehandlingen selv.

Kravet om bendelormbehandling ved innførsel av katter oppheves.

Vetrinærene jubler vel nå, men for oss som er veldig mye i Sverige er det bare tungvindt.

Men det er vel gjort for en grunn... Fordelen er at hunden min da vil være hos veterinæren minst 5 ganger i året så kan vel se det positive i det også..

Så en svipptur over til Koster ila. helga blir svææært tungvint etter dette, eller?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I Norge er tollere nesten paranoide her er det ikke noe smil i munvikene med bare sure miner og momling og heft, du føler nesten som at du ikke har med din egen hund. Føler på oss at vi blir mistenkeliggjort på smuggling av hund in i Landet. Ha alt på stell når det gjelder dokumentasjonen på dine kjærledyr ellers så risikerer du karantene :discuss:

Flott å se at du har alt på stell, det er nok den Paranoide innstillingen som har gjort Norge fri for mye av uhumskhetene som andre land sliter med. Men å være sur og mumle holder ikke utøy ute - så der bør det skjerpings til.

Leser disse reglene som gjeldene for import/eksport ikke besøk .. Eller ??

Jeg leser det slik at import og ferie likestilles.

Vær obs på at regelverket som det henvises til gjelder kun når en returnerer til Norge, de ulike landene har også regler rundt hva som kreves for å ta hunder inn til deres land.

Ja, men kan en etter "vaksinasjon" hos veterinær hjemme være på båtferie i Sverige i 4 - 5 uker for så å komme hjem uten "påfylling" i Sverige før en kommer hjem?

Guest Avmønstret#

Bendelorm er en parasitt, har aldri hørt at man kan bli immun mot parasitter.

Dvergbendelorm er i utganspunktet ikke et problem for bikkja hvis bikkja kun er mellomvert. Men mennesker som har omgang med bikkja, eller en katt, kan få egg fra bendelorm i seg og etterhvert som den får leve på så utvikler mennesket sykdom over flere år da det dannes svultslignende klumper rundt om kring i kroppen og en kan få skader på lever og hjerne.

Dvergbendelorm er ganske vanlig andre steder i europa og også hos andre smådyr som feks katta eller bikkja kan få i seg på Sverigeturen.

----------------

Når da jeg ser folk som lar bikkja sleike seg i ansiktet og endog kysser bikkja si... ja hva kan man si? Det er ikke særlig lurt. Og bikkje/kattedritt må omgås med omhu, ikke noe særlig med mye av det rundt der hvor feks unger leker.

Til tross for diverse tiltak så vil selvsagt feks reven krysse grensa og det er allerede gjort flere funn av dvergbendelorm i Norge.

Nei, men bendelormen kan vel etterhvert bli immun mot vaksina?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vi slipper og tenke på dette lenger da vår hund zappa gikk til de eveige jaktmarkeder i går kveld :cryin: .

Det at man sier at en ikke skal la hundene slikke deg i ansiktet tror jeg bare er noe tull. De fleste som har hund eller katt er vel seg selv ansvarsbeviste og vaksinerer eller gir tabelettkur for bendelorm. Vi har hatt hund i alle år og ingen har fått i seg bendelorm :nonod: Tror ikke så mange hunder eller katter går og spiser på andres dyre ekskrementer. :lipseal:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 4 år senere...

Tar opp denne tråden igjen da det vel er noe forandring av regler i 2017 og det er aktuelt for oss å ha med hund i år.

Er det noen som bruker veterinær i Sverige før man vender tilbake til Norge? Har forstått det slik at enten kan man gi hunden vaksine minst 24 timer før man vender tilbake til Norge, eller så kan man oppsøke veterinær i Norge 2 forskjellige datoer med maksimum 28 dagers mellomrom, før man reiser på ferie og vender tilbake innen 28 dager etter siste vaksine?

Litt vanskelig med siste alternativet hvis man skal ut på en forholdsvis impulsiv tur.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...