Jump to content

Skjerpede regler for å ha med skipshunden hjem etter utenlandstur

Lars H.

Recommended Posts

Det stemmer vel det der. Vi gjør det enkelt for oss selv; besøker veterinæren så tett opptil hver 28.dag og får påfyll med stempel. Kjøper stor forpakning Droncit ( den typen tabletter vi bruker, to forskjellige som florerer i markedet) i Sverige på apoteket til halv pris av Norge. Har disse med selv til veterinærdisken...

Skulle vi gå over 28 dager (!!går på minuttet etter tid i passet!!) må vi besøke svensk veterinær for stempel før hjemreise til Norge. Viktig å være innenfor, ellers må man starte på nytt med to hyppige besøk før 28-dager er "aktivert".

PS: Skulle man bli tatt i kontroll er alternativet et langt og dyrt opphold i karantene eller avliving....

Redigert av oberst1 (see edit history)

Det er heller ikke mulig å gjøre innkjøp av slike legemidler i utlandet da det er forbud mot innførsel av legemidler til dyr uten tillatelse fra Statens legemiddelverk.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_hunder_som_kommer_til_norge_skal_vaere_behandlet_mot_revens_dvergbendelorm.7135

Har du ikke godkjente papirer må du enten returnere hunden til Sverige eller betale for å oppstalle den.

http://www.toll.no/no/varer/dyr/reise/

Stor forskjell på avlivning og å reise tilbake til Sverige...

Redigert av larshans1 (see edit history)

Du kan fint kjøpe samme tablettene der...veterinærer flest synes det er en fin ordning, slippe å ha et lager selv for alle som dukker innom på drop-in.

Satt på spissen, men har man allerede passert grensen inn til Norge er det for sent å snu tilbake til Sverige. Mattilsynet er kanskje rigide, men det er en annen diskusjon.

Poenget er å ikke gamble når det ikke er vanskelig å følge regelverket ;)

oberst1 skrev for 7 timer siden:

Du kan fint kjøpe samme tablettene der...veterinærer flest synes det er en fin ordning, slippe å ha et lager selv for alle som dukker innom på drop-in.

Ja, hva veterinæren synes er jo én ting, men når mattilsynet fastslår at det er forbudt å innføre legemidler for dyr uten tillatelse fra Statens legemiddelverk, legger det nok en demper for mange.

Hadde vært fint med tips om veterinærer i Bohuslän man vet kan behandle hunden, helst i gangavstand fra båt. Mulig det er ekstra viktig å ha et lite lager med piller i båten, i tilfelle veterinæren man oppsøker i Sverige ikke har nevnte vaksine.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev for 3 timer siden:

Ja, hva veterinæren synes er jo én ting, men når mattilsynet fastslår at det er forbudt å innføre legemidler for dyr uten tillatelse fra Statens legemiddelverk, legger det nok en demper for mange.

...og når man besøker en svensk veterinær, hvor kommer de tablettene ifra? :giggle:

For all del, man gjør som man vil, men de tre veterinærkontorene vi har brukt i fjor sa det samme. Det kan fort skje at de er tomme og dermed får man ikke utført vaksinen...

oberst1 skrev 25 minutes ago:

.. men de tre veterinærkontorene vi har brukt i fjor

Nå vet jeg ikke hvor du mener dette er, men den eneste veterinæren vi har funnet i Strömstad er forbi fergen videre langs veien og rett ved Mekonomen. Er det andre nærmere havnen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 31 minutes ago:

Nå vet jeg ikke hvor du mener dette er, men den eneste veterinæren vi har funnet i Strömstad er forbi fergen videre langs veien og rett ved Mekonomen. Er det andre nærmere havnen?

I Strömstad vet jeg ikke Lars, ble fortalt de flyttet og nå er det en lengre gåtur lenger syd forbi SeaSea osv...?

Jeg siktet til tre norske veterinærkontorer, to Oslo og ett i Halden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...