oivindg Startet 4.Mars.2013 Del på Facebook Startet 4.Mars.2013 (redigert) Jeg har tenkt å få tatt VHF-eksamen i løpet av våren. Ser nå at det har dukket opp to interessante alternativer. Det ene er kurs i Drammen, altså i nærheten av der jeg bor. Dette er én kursdag på åtte timer, og eksamen noen dager senere. Det andre alternativet er å ta såkalt pensumgjennomgang på Sjøen for Alle om et par uker. Da er det "kursing" i fire timer, og eksamen rett etterpå. Sistnevnte alternativ virker fristende, da det er billigere, og alt er overstått på én dag. Men det er selvsagt lite verdt hvis jeg stryker fordi jeg ikke har lært nok. Jeg er noenlunde oppegående teknisk, men har ikke noe særlig erfaring med bruk av VHF, så jeg er usikker på hvor mye kursing jeg trenger for å stå til eksamen. Er det noen som har erfaring med disse to oppleggene, eller generelle innspill på vanskelighetsgrad på VHF-eksamen. Jeg har forøvrig tenkt å lese gjennom pensum et par ganger før selve kurset, uavhengig av hvilket opplegg jeg melder meg på. Redigert 4.Mars.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Fredrik_ Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Jeg tok kurset/pensum gjennomgang på Sjøen for alle for 2 eller 3 år siden. Jeg brukte litt tid på å lese igjennom pensumet på forhånd og synes ikke eksamen var spesielt vanskelig. Kan anbefale å gjøre dette om du leser god på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Alle klarer denne uten kurs med litt egen innsats. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Jeg leste gjennom pensumboka to ganger i løpet av ei helg, stakk opp til Telenor på mandag og avla eksamen med én feil. Det er ikke rakettforskning det der... Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Takk for alle svar! Jeg fant en eksamenstest på nettet og hadde fem av 35 feil uten å ha lest noe på forhånd, så da tenker jeg at jeg satser på en pensumgjennomgang med påfølgende eksamen på Sjøen for Alle. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Christel III Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Som andre allerede har skrevet, er ikke det noe vanskelig. Les boken MAYDAY, og du klarer eksamen med glans:-) (Selv leste jeg gjennom boken, og tok eksamen hos Telenor direkte) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Gabi Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Går denne VHF godkjenningen ut på dato noen gang? Må eksamen gjentas med jevne mellomrom for å opprettholde godkjenningen? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Varer livet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Som sagt over, dette er ikke rakettvitenskap. Jeg tok kurset for mange år siden, flere kvelder med veldig interessante forelesninger (Stavanger Maritime skole). Det mest interessante var likevel diskusjonene i pausene. Veldig artig miljø, jeg lærte selvsagt nok til å stå til eksamen, men fikk også en masse tilleggskunnskap fra båtfolk med mye mer erfaring enn jeg hadde da. Min konklusjon er at jeg anbefaler kurset. Ikke for å stå til eksamen, det gjør man i alle fall, men for å få en anledning til å lære av personer med stor generell kunnskap. (Selvsagt kan dette ha endret seg over tid, "alle" båtfolk har kanskje skaffet seg VHF-sertifikat for lenge siden) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
HiMi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Vet ikke om dette regnes som reklame, men ber da mod om å fjerne innlegget. Tok selv VHF eksamen på den lokale elkjøpbutikken da de tilbyr dette via PC på bakrommet via nett. Før jeg avla eksamen tok jeg et "nettkurs" fra Båtførerprøven.com Dette opplegget funket fint for meg, kunne da lese når jeg ville samt at det var kapitteltester, kontrollspm osv etter hvert kap. Tror jeg betalte i underkant av 500 kr for tilgang via nett. Veldig oversiktlig, raskt og lettfattelig. Anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Enig med Laholm ovenfor. Hvis man er båtinteressert, så vil et kurs gi mye nyttig informasjon utover pensumfakta. Vi hadde en erfaren og engasjerende foreleser på kurset som jeg tok. Han kunne fortelle mange interessante historier om riktig og feil bruk av VHF. Det er lett nok å lese, huske og repetere fakta, men å bruke dem riktig i stressende situasjoner krever litt mer drilling. Så hvis målet er å bestå prøven med minst mulig innsats: les pensum. Hvis målet er mest mulig sikkerhet på sjøen: ta kurset. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Tok på batforerproven.com, da jeg som småbarnsfar med hustru som arbeider helger ikke har mulighet til å fysisk gå på kurs. Tok drop in eksamen hos Navy på Høvik etterpå. Kurset på nett fungerte greit for meg, med litt filmer og eksempler på riktige oppkall og prosedyrer. Men hadde jeg hatt muligheten, hadde jeg gått på et skikkelig kurs da det som nevnt over er i pausene man som oftest får diskutert og lært mest... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
oivindg Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 For de som ikke har lest det i andre tråder, så var jeg med på en fire timers pensumgjennomgang etter å ha lest gjennom pensum et par ganger, og eksamen gikk greit. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Da jeg for over 50 år siden tok "lappen", var jeg i en spesiell situasjon. Jeg var 17 år og var på jakt etter sommerjobb. I Stavanger Aftenblad oppdaget jeg at Det Stavangerske Dampskipsselskap søkte etter telegrafist/telefonist på hurtigruten Sanct Svithun for sommeren. Dette hørtes jo spennende ut, å seile mellom Bergen og Kirkenes en hel sommer som offiser på hurtigruten? Drømmejobb! Så jeg søkte, og jeg fikk jobben. Men jeg hadde jo ikke sertifikat, hverken som telegrafist eller telefonist! Heldigvis hadde jeg lett tilgang til dette. Min far hadde nemlig ekstrajobb med å undervise de som ønsket sertifikat. Dermed ble det noen kvelder hjemme i kjellerrommet med gjennomgang av prosedyrer osv før det ble innkalt sensor fra Teledirektoratet for eksamen. Og den gikk uten problemer. Den gang var vel neppe VHF "oppfunnet", så jeg fikk et såkalt Begrenset Radiotelefonisertifikat for fiskeribølge og delvis HF. Det var den gang det, nå gjelder "sertifikatet" mitt dessverree kun for VHF, - uten DSC! Men det rekker for å betjene min Sailor VHF som nå er 25 år gammel og utkonkurrerer det meste av hva som selges nå. Ha en God Påske! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vanisian Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Tok og radiotelefonisertifikatet i 1963, og kunne med det betjene skipsradiostasjoner inntil 100w på mellombølgefrekvensane. Dette måtte fornyes etter 10 år, noko som ikkje ble gjort, Så dei siste 30 åra har det gjort nytte som VHF sertifikat. og det gjelder livet ut, men som Lars H. skriv utan DCS Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Men det rekker for å betjene min Sailor VHF som nå er 25 år gammel og utkonkurrerer det meste av hva som selges nå. Lurer på hvorfor den ikke er i salg lenger, da? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Lurer på hvorfor den ikke er i salg lenger, da? Vel, den har jo ikke DSC, og så koster det vel litt for mye å produsere kvalitet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lovart låring Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Ellers så har man jo muligheten til å ta prøven på østfoldtreffet i juni, om man leser seg opp selv. På treffet blir det en kjapp oppfriskning i fellesskap før en går i gang med selve prøven. http://ostfoldtreffet.net Kanskje litt lenge om en er utålmodig. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Poseidon Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 (redigert) Jeg har jevnlig folk som er innom for å avlegge VHF-prøven, eller SRC som det heter idag. De to siste var innom her i formiddag og satt med hver sin kaffekopp mens de arbeidet seg gjennom prøven. Den nye lærboken MAYDAY er veldig mye enklere å arbeide seg gjennom på egenhånd enn de bøkene vi har hatt tidligere. Men når det er sagt, så støtter jeg (selvsagt) Laholm og andre som argumenterer for et godt kurs; man lærer nok stoffet grundigere på den måten. Diverse praktiske situasjoner blir diskutert og analysert - og så er det noen trivelige kvelder sammen med ekte båtfolk Da kan det jo passe å nevne at Baatskolen POSEIDON har kurs i Stavanger tre onsdagskvelder fra 08. mai Redigert 23.Mars.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.