grawis Startet 4.Mars.2013 Del på Facebook Startet 4.Mars.2013 Jeg har en lei tendens til å tighte slangeklemmer for hardt... Noen som har gode tips til hvordan jeg finner ut når slangeklemma er skrudd perfekt til? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Den er tricky..... Eg lurer også på dette. Erfaring gjer at eg føler meg trygg. Men fasit =? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 (redigert) Vil jo si man ikke skal klare å ødelegge en slangeklemme av god kvalitet om man bruker normalt med kraft. Det er forøvrig ganske stor kvalitetsforskjell på slangeklemmer. Redigert 4.Mars.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 (redigert) eg og men kun om klemma er av den vanlige 'worm' typen og spesielt de fra biltema. skikkelig svake. Foretrekker desse med en vanlig skrue og mutter. da er det ikkje noe problem, samt en kan stramme mere Redigert 4.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Disse drar man ikke i filler så lett : http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=1463 Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Folk I Båt Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 (redigert) Problemet er ofte ikke slangeklemmene i seg selv, men dimensjonen på slangen kontra nippelen den skal inn på. Om innermålet på slangen korresponderer sånn nogenlunde med yttermålet på nippelen skal det normalt ikke være nødvendig å trekke slangeklemma forderva. Men mange prøver tydeligvis å "krympe" en for stor slangediameter vha den stakkars slangeklemma. Knallharde plastslanger er ofte fullstendig "ufølsomme" for noen slags klemme i det hele og store. Da bør man vurdere en annen materialbruk i slangene. Og mange ganger er ei konvensjonell slangeklemme aldeles feil å bruke. Spesielt der trykk og tempratur varierer. Der kan klemmer av den typen Banarne linker til være bedre egnet. Redigert 4.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Mange problemstillinger forbundet med slangeklemmer, ser jeg :-) Men hvordan veit jeg når den er stramma til perfekt? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Det kjenner du,rett før den glipper over Jeg drar nok også til litt for mye innimellom,og dermed ryker de jævla klemmene..Så jeg har i båt og bil begynt å bruke de HPJ klemmene jeg linket til over,litt mer bekymringsfritt,og jeg føler meg tryggere på de enn på de vanlige tynne klemmene. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Eg trur det er oftere lekkasjer pga slangen er skadet av for hard stramming, en at slangen hopper av. Ein bekjent fortalte at ein leverandør av slangeklemmer kunne vise til tester der mange typer slangeklemmer mistet litt av spennet etter en tids bruk. Men selvsagt ikkje de klemmene denne leverandøren hadde. Så om vi har billige , feks biltemaklemmer, så må vi kanskje gå over å etterstramme de litt av og til? Det er også litt forskjell på stålkanten på klemmer. Nokon er rundet oppover slik at ein myk slange ikkje tar så lett skade om klemma strammes litt inni godset på slangen. Medan andre er meget kvasse i kantene og skader slangen lettere. Momentet må sjølvsagt tilpasses slangetypen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
motor Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Merkelig at dere klarer å skru istykker klemmene. Da er de strammet alt for hardt. Det skader og forkorter livet til slangen. Når slange er tilpasset "stuss" og klemmen er tilpasset med riktig størrelse så holder det om man strammer til man ikke lenger klarer å vri eller trekke slangen fra "stussen". Ved doble klemmer strammer jeg først den lengst ut på slangen til den sitter godt så strammes den andre minst mulig, men likevell til den klemmer noe.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Stram med skrujern, så blir det bra. Ikke stram med skralle. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.