Jump to content

ukurant dimensjon på propellaksel, tilgang på deler

Grimme Elling

Recommended Posts

Inspirert av mange ulike prosjekt-tråder her på forumet, gikk jeg i helgen i gang med å skifte cutless-lager på min Viksund 27 columbi, fordi det var litt slark der. Etter å ha fjernet roret og løsnet flensen, fant jeg at flensen satt veldig godt fast på akselen (har ikke fått den av ennå). I arbeidet med å få av denne fikk jeg øye på sprekkdannelser og kavitasjonsgroper på propellakselen på det stykket som hadde vært skjult av akselhylsa like foran propellen. Jeg konkluderte fort med at akselen nok ikke er mye å spare på, og i stedet for å klundre videre med å få lirket av flensen, sagde jeg av akselen inni båten. Etter å ha fått sett nærmere på den, viser det seg at den er lagd av messing og er på 1-1/8" (28,5mm). Jeg har ringt litt rundt idag (bl.a. til Sleipner), men det virker som det er vanskelig å skaffe en slik aksel her i landet. Jeg har forstått at det er mulig å dreie ned f.eks en 30mm aksel, uten at jeg har fått noen pris på dette ennå. Men er det også mulig å benytte en tynnere aksel (f. eks 25mm) ved å fore opp det anlegget jeg har på noe vis?

Kan her anføres at båten er forsynt med en BMC 1,5 som skal kunne yte 36 hk, slik at en 25mm aksel i rustfritt stål vel glatt skal kunne tåle det.

Ser det er mulig å skaffe aksel i riktig dim fra England, men er litt bekymret for det å få alle mål korrekt, og hva som evt skjer når noe ikke passer.

Noen andre som har vær i lignende situasjon, eller har noen reve-tricks å komme med?

Har i samme omgang demontert propellen, som var sauset inn med bunnstoff, og ville fjerne dette for om mulig å avlese dimensjonen på denne og ved beregning få bekreftet at den er velegnet til resten av anlegget. Etter å ha slipt ned og polert, finner jeg kun "F.M.P.189" stemplet inn på propellen. Noen som vet hva det kan bety?

Takker for alle råd og vink.

Redigert av Grimme Elling (see edit history)

Prøv Skjerdens mek: http://www.skjerdens.no/

Riktignok 10 år siden nå, men han tilvirket ny aksling til meg i 1 1/4 tomme (31,75mm) og skaffet cutless-lager av riktig dimmensjon.

Kopierte den gamle akslen min med (i dag) ukurant kon for propell.

Fikk en stål aksling, men ikke noe problem å skaffe den messinlegeringen du har.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...