Marwin Startet 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2013 (redigert) Etter å ha trampa i klaveret til yrkesfiskerne, oppretter jeg denne tråden for trolling-fiske. (Ikke politikk eller andre uhumskheter!) Båten min er utstyrt med elektrisk dypdorg og utstyr for overflateparavan. Har fisket (Prøvd!) med dette utstyret, men savner erfaring fra andre som har drevet med dette i sjøen. (HVIS jeg har feil heading, håper jeg moderator retter denne istedet for sletting :-) Redigert 4.Mars.2013 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ahamm Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Det er morro :) Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
abbor Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Jeg drømmer om å ta en stor vandringslaks på trolling i norsk farvann. Er det noen som har fått storlaks på trolling (eller dorging, hvis du foretrekker det utrykket)? Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Nei, ikke storlaks. Mulig feil agn?har hørt at brisling skal være bra. Tvil om hastighet og dybde... Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Erik Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Tok en fin sjøørret (ca 3 Kg ?) på dorge seiling i forfjor. Ren flaks, bare vanlig 20 gr sluk etter båten under seiling i 3,5 knop. Hva er optimal fart/dybde tro ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lovart låring Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 (redigert) Heisann! Dette ser absolutt ut som en variant av fiske jeg kunne ha likt. Hva i huleste er forresten en overflateparavan? redigert: fant ut at det var en oter. Men uansett, så skulle likt å vite litt mer om den festeanordningen din bakpå hekken. Er slikt å få kjøpt, og passer den til hekken på en snekke tror du? Redigert 5.Mars.2013 av Lovart låring (see edit history) Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
BAN Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Har mange timer etter laksen, uten de helt store resultatene enda... Har virkelig sans for fiskemetoder der man kan fiske og drikke kaffe samtidig. Link to post
ahamm Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Men uansett, så skulle likt å vite litt mer om den festeanordningen din bakpå hekken. Er slikt å få kjøpt, og passer den til hekken på en snekke tror du? De kaller det en trollingbar. finnes å få kjøpt. Min er laget av to pidestaller i rustfritt og en impregnert 2X6, samt nedsenkbare stangholdere fra Biltema. hadde jeg skulle laget en ny hadde jeg nok brukt 2X8. Søker du på trollingbar i norske fiskeforum så kommer det opp endel forskjellige selvlagde saker. Min er ikke bygget for å vinne noen estetikk konkurranse for å si det sånn. noen flere bilder hvis det er interesse for det.. men den båten er snart historie, en med bedre egenskaper er under bygging :) Er noen her på forumet som sikkert kan vise noen bilder fra båter som er skikkelig bygd :) Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
valvolainen Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Hva er forskjellen på dorging og trolling? Link to post
maskinisten71 Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 (redigert) Ved trolling bruker man et lodd, wire og utløser som man fester snøret fra fiskestanga i, på den måten kan man kontrollere dybden man fisker på, tradisjonell dorging som de fleste kjenner til utføres for det meste med stang og en sluk eller håndsnøre med gjerne med et lite blysøkke for å få agnet litt dypere. Ved trolling med dyprigg kan man uten problemer dorge på 60-70 meter med 'vanlig' stang, det har man ikke mulighet til med vanlig tradisjonell dorging. Redigert 5.Mars.2013 av maskinisten71 (see edit history) Link to post
Frank Ronny Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 (redigert) For de som har lyst til å lære seg mere om trollingfiske, så er det fortsatt 4 ledige plasser på den danske trollingskolen som arrangeres på Bornholm den 9-13 mars. Jeg og 8 andre nordmenn skal delta på den danske trollingskolen. Dette er trollingfiske i verdenklasse, og jeg kan nesten garantere at alle som deltar vil få fange en laks (eller flere). I dag reiste 13 nordmenn nedover på den norske trollingskolen som er den 5-9 mars. På den finske trollingskolen som nettopp er ferdig ble det fanget over 30 laks på fire båter. Den største laksen veide 16,5 kg. Det er de profesjonelle fiskeguidene Johan Abelson (Abels Fishing), Per Lundberg (Wild Water fishing), Lars Hedberg (Wild Water Fishing) og Per Sjøstrøm (Nordbornholms Trolling) som arrangerer trollingskolen. Dette er tredje året skolen arrangeres, og det er en egen Finsk, Norsk, Dansk og Svensk skole. Hele skolen koster kr. 5750,- og det er inkl. full kost og losji på Hotel Verona. Det blir tre dager med guidet fiske, hvor deltagerne skal få prøvd seg i praksis. På kveldene blir det litt undervisning, foredrag, gjennomgang av vandringsruter for laksen samt mye mer. For mere info ta kontakt på telefon: 91834551 (Frank Ronny Johansen, A-Team trolling) Redigert 5.Mars.2013 av Frank Ronny (see edit history) Link to post
Marwin Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 (redigert) Hva i huleste er forresten en overflateparavan? redigert: fant ut at det var en oter. Funker som en oter kanskje, men den er større...Ved 3 knops fart drar min 'oter' med 15 kg kraft rett ut sidelengs..... Har en 3 meter mast i baugen, trinse i toppen og 'snor' ut til paravanen. Denne har samme kurs som båten men er 20 - 40 meter ut til siden. På denne snora henges utløsere som glir utover mot paravanen. I utløserne henges selve fiskesnøret med f.eks. Sluk 3-8 meter fra utløsere. Du kan gjerne ha flere slike utløsere på samme snora. (Derfor er det nødvendig med 'stangorgel' ombord. Problemet er hvis det biter på flere kroker samtidig, du er alene i båten og har ikke autopilot..... Been there, seen that!! Redigert 6.Mars.2013 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Hvor kjøper du en slik overfleteparavan? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Marwin Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 (redigert) Jeg kjøpte min i Canada, men jeg vet at den finnes her til lands også. Downriggeren kjøpte jeg på nettet .... Google på planerboard så får du mange tilslag... Noen har laga brettet sjøl, med godt resultat. Redigert 6.Mars.2013 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Cannonfodder Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 (redigert) Feks. http://trolling.no/ Ligger under trollingutstyr/planerboard Redigert 6.Mars.2013 av Cannonfodder (see edit history) Link to post
fiskebaat Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 I dag reiste 13 nordmenn nedover på den norske trollingskolen som er den 5-9 mars. På den finske trollingskolen som nettopp er ferdig ble det fanget over 30 laks på fire båter. Den største laksen veide 16,5 kg. Hm, er ikke dette ei fiske skrøne ? Om laksefiske ved Bornholm eller andre steder i sjøen er så stort , så har vi vell hørt mye mere om det. Øret og smålaks er ganske lett å få på de rette stedene om en ikke fisker for dypt , helst ikke dypere en 4m. Laks og ørret går høyt i sjøen,( derfor :alle garn må være senket 3m for å unngå ulovlig fangst av laks og øret ) Har både dorget og trolling i Trondheimsfjorden ,her slutter ørreten å bite ved Santhans. Utenfor Hysnes ,Frøsetskjæret og ved utløpet av Gaula ( det er vist ikke lov) og mellom Flakk og Frøsetskjæret er det muligheter.(langt fra land) Blågrønn Stingsild og Møresild har funka bra , rød gummimark er å bra, men det som er bra en dag kan være dårlig en annen dag, det gjelder de fleste fiskeslag, men det merkeligste er at fangsten varierer mye etter hvilken båt og motor en bruker ved dorging og trolling av ørret og laks. Det virker som motorlyden irriterer fisken så den biter.Farten ser ut som ikke er så viktig , kan bite på en sluk som henger rett ned og biter og i 7-8 knop. Fisken har god luktesans ,ta aldri på en sluk etter å ha tatt i ei bensinkanne etc uten å vaske fingrene nøye ,så utstyret må behandles rent og luktefritt. Så det viktigste er å være på rett plass til rett tid og ha flaks , ikke å ha det dyreste og beste utstyret. Link to post
Cannonfodder Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Dypest jeg har fått laks i sjøen var en laks på 13 kg som tok på 60 fot, tilnærmet 15 til 16 meter :) Hastigheten er viktig da dette har mye og si på hvordan sluken beveger seg, og fungerer sluken i 7 knop, så hugger sikkert laksen Link to post
Ida Marie III Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Drev en del med Trolling for en del år siden. Cannon rigg, og 8 kg lodd i wire, med utløsere. Fikk en god del sjøøret, det beste 22 stk på en dag... Forsøkte også med såkalt planbord i stede for lodd, men mislikte disse da de fløt opp vist en måtte stoppe båten pga tøff fisk på kroken, ble lett krøll med de andre stengene som ikke var løst ut. Brukte brisling på brisling krok, og luktestoff kjøpt i sportsfisk butikk. Jeg brukte også en såkalt agitator, en gedigen blinkende sak under laveste agn. Var egentlig ganske artig, skjønner ikke hvorfor jeg ikke holde på med det lenger... Link to post
Marwin Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Her var det mange gode tips. Hvilke sluker er mest brukt, og er det andre som har drevet med slikt fiske i Trøndelag? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Erik Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Når er egentlig sjøørret sesongen ? Her går det fremdeles i pilking etter Ferdatorsk, men April er vel en god mnd å begynne sjø ørret fiske ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Frank Ronny Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Hm, er ikke dette ei fiske skrøne ? Om laksefiske ved Bornholm eller andre steder i sjøen er så stort , så har vi vell hørt mye mere om det. Øret og smålaks er ganske lett å få på de rette stedene om en ikke fisker for dypt , helst ikke dypere en 4m. Laks og ørret går høyt i sjøen,( derfor :alle garn må være senket 3m for å unngå ulovlig fangst av laks og øret ) Har både dorget og trolling i Trondheimsfjorden ,her slutter ørreten å bite ved Santhans. Utenfor Hysnes ,Frøsetskjæret og ved utløpet av Gaula ( det er vist ikke lov) og mellom Flakk og Frøsetskjæret er det muligheter.(langt fra land) Blågrønn Stingsild og Møresild har funka bra , rød gummimark er å bra, men det som er bra en dag kan være dårlig en annen dag, det gjelder de fleste fiskeslag, men det merkeligste er at fangsten varierer mye etter hvilken båt og motor en bruker ved dorging og trolling av ørret og laks. Det virker som motorlyden irriterer fisken så den biter.Farten ser ut som ikke er så viktig , kan bite på en sluk som henger rett ned og biter og i 7-8 knop. Fisken har god luktesans ,ta aldri på en sluk etter å ha tatt i ei bensinkanne etc uten å vaske fingrene nøye ,så utstyret må behandles rent og luktefritt. Så det viktigste er å være på rett plass til rett tid og ha flaks , ikke å ha det dyreste og beste utstyret. Ta en titt her så ser du om det er ei skrøne eller ikke. Rapporten var far gårsdagens fiske på Bornholm: http://the-a-team1.blogspot.no/2013/03/norsk-trollingskole-pa-bornholm.html Eller se her mer på Johan Abelson sin blogg her: http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ Det tas sykt mye laks der nede. Når det gjelder hvilke dybder og hastigheter man bør kjøre i, så har det faktisk endel å si. Hastigheten vi benytter i Østersjøen er fra 2,5-2,8 knop. Hastigheten settes utifra utstyret du benytter. Hvis du fisker med skjeer, så må man sjekke om de går riktig eller ikke. Hvis skjea spinner rundt så kjøerer du for fort, og hvis den henger rett etter uten noen bevegelser så kjører du for sakte. I Østersjøen så skiller vi mellom oppvekstlaks og vandringslaks. Oppvekstlaksen er i havet for å feite seg opp, og er ikke gyteklar dette året. Når man får en slik laks så merker man at den slipper fiskeskjellene så fort man er borti fisken. Vandringslaksen er gyteklar og har fått en hard drakt, og den slipper ikke skjellene. Den harde drakta har den fått for at den skal tåle vandringen i elva, og kampen om gyteplassene. I Østersjøen så får man flest vandringslaksen i overflata (gjerne ved litt hurtigere hastigheter), men også her finnes det unntak. Oppvekstlaksen kan man få i alle dybder, helt ned til 40-50 meter. Forskjellen mellom trollingfiske i Østersjøen og her i Norge, er at i Norge kan man kun benytte 2 fiskestenger på trolling etter laks og sjøørret. I Østersjøen er det fritt antall stenger. Som oftest benyttes det 10 stenger, men kan benytte flere enn det hvis man ønsker. Ved å benytte 10 stenger så får man fisket i alle dybder og på ett bredere område. Gjerne 4 på dypriggen, og 6 i overflata. For å få til dette må man ha planerbord (alternativt side/stangparavaner) og dyprigger. Vil man lære mere om trollingfiske, så er Trollingskolen på Bornholm en utmerket måte i å få ett bra inntrykk i hva trollingfiske innebærer, samt oppleve ett fantastisk laksefiske. Sjekk vår video som vi tok under en ukes fiske på Bornholm under fjorårets Trolling Master Bornholm (totalt ble det fanget 1000 laks fordelt på 250 båter og fire dagers fiske). Sjekk video her: Sjekk også denne video`n: Link to post
BAN Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Nå er vel metodene til trollingskolen din ikke lov å bruke i Norge. Her er det kun lov til å ha to stenger på hver båt. Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Det blir vel samme metode, men med to stenger. Det vil greie seg bra for meg. Håper at isen går til Påske, så jeg kan komme ut med Saowanee og dorge etter ørret. Tror nok jeg må ordne meg en sånn sideparavan. Takk for mange tips. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
smal-hans Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Dorger mye et stykke inn i Trondheimsfjorden og får mye fisk spesielt på jensen seatrout i blått og grønnt. Kjenner meg ikke igjen i det som ble sakt tidligere her i tråden om at fisken ikke biter her i fjorden etter st.hans. Fisker godt til ut på høsten jeg:-) Husk fredninga fram til 1mai! Får mest fisk rundt 2,5-3 kt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn