fiskebaat Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Det gode laksefisket i Østersjøen var ukjent for meg ,å legge ferieturen dit må da være lurt , lurer på hvorfor de som bruker hele ferien sin oppi elvene , ofte uten å få en eneste fisk ikke heller drar til Østersjøen å fisker. Vill laksen beiter ikke når den kommer inn i fjordene ,er derfor vanskelig å ta , men oppdrettslaksen som etter mageinnholdet dens så er den altetende. , det er derfor enkelt å få den på kroken. Fisken biter selvsagt også etter Santhans , men jeg , og de jeg kjenner som har brukt å dorge her har sluttet ved ca Santhans da fisket blir for dårlig her. Det er mye laks her , enkelte som fisker med kjilnot ligger på mellom 3 og 4 tusen kg i året de seneste årene , men å få den på kroken er f #&%¤"#=?&%++umulig Link to post
Folk I Båt Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Jobber sammen med endel dansker som stadig er på trolling etter østersjølaksen. Mitt inntrykk er at det er blitt en hel industri omkring dette fisket (sjekk ut Simrishamntrolling.se etc). Noe som gir meg litt avsmak til det disse kollegene mine driver med er at de "fyller båtene" med noe de klart og tydelig gir uttrykk for ikke kan anses som matfisk. Link to post
fiskebaat Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Hvor gyter denne Østersjølaksen ? Link to post
abbor Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 I elvene rundt Østersjøen. Mest kjent er vel fisket i Mörrumsåen. Link to post
abbor Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Nå er vel metodene til trollingskolen din ikke lov å bruke i Norge. Her er det kun lov til å ha to stenger på hver båt. Metodene er uavhengig av antall stenger, så det er helt sikkert noe å lære. Link to post
fiskebaat Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Googlet litt på nettet og ser at denne laksen har brisling og sild som næring , da er vel smaken på fisken deretter, for når en steker en oppdrettslaks som har hatt sild som næring blir det litt lukt av stekt sild , og den kan da umulig være like rød i kjøttet som vår vil laks med en slik næring ? Lurer ellers på hvor oppdrettslaksen her er om vinteren , ser ut som den følger vandringen til villlaksen og kommer tilbake som villlaks, det er i vertfall er det bare tull at det bestandig går an å se forskjell på oppdrett og villaks uten gen prøving , tror mange får noen ubehagelige overraskelser når en større slik undersøkelse blir gjort , men det er ikke sikkert at en ønsker å hvite svaret. Link to post
Marwin Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Hvor mange stenger er det lov å ha i en båt (med snøre ute)? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ahamm Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 fisker du etter laks eller ørret, er det maks 2. Annen fisk, så mange du vil :) Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Marwin Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Hvordan hindre laks når du dorger etter storsei?....... Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BAN Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Dorger du etter storsei eller annet med flere en to stenger skal all anadrom laksefisk slippes ut. Blir det samme som når man får de i garn som er satt etter andre arter. Link to post
Marwin Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hvordan hindre laks når du dorger etter storsei?.......Innlegget var ment som en fleip. Det er altså 2 typer paravaner: "Dyp-paravan" (lodd eller flaps som drar nedover), og Side-paravan, også kalt "plannerboard" (som drar snøret sideveis ut fra båten). Av disse igjen er det 2 typer: De som er montert på båten (vha. egen stang), og de som er montert på selve stanga forran sluk eller wobbler..... Noen bruker lokkeskjei "blinker" forran sluk. Slike "skjeier" er enten på størrelse med en stor sluk, eller de kan være 20 - 30 cm lange. Noen som har erfaring med disse?? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BAN Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Du har dipsy diver også. Den drar ned og til siden. Link to post
maskinisten71 Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Når er egentlig sjøørret sesongen ? Her går det fremdeles i pilking etter Ferdatorsk, men April er vel en god mnd å begynne sjø ørret fiske ? Du kan fiske etter sjøørreten i sjøen hele året, det er ikke all fisk som går opp for å gyte, noen og kanskje så mye som 20% overvintrer i havet. April blir ofte nevnt som starten og kanskje den beste tida for å fiske sjøørret, men du kan trygt starte mye tidligere enn det. Årets første sjøørret i båten ble tatt på mandag, med dyprigg på rundt 14 meter og noe hemmelig i enden av snøret.. vekta var solide 7,15 kg Link to post
maskinisten71 Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Googlet litt på nettet og ser at denne laksen har brisling og sild som næring , da er vel smaken på fisken deretter, for når en steker en oppdrettslaks som har hatt sild som næring blir det litt lukt av stekt sild , og den kan da umulig være like rød i kjøttet som vår vil laks med en slik næring ? Lurer ellers på hvor oppdrettslaksen her er om vinteren , ser ut som den følger vandringen til villlaksen og kommer tilbake som villlaks, det er i vertfall er det bare tull at det bestandig går an å se forskjell på oppdrett og villaks uten gen prøving , tror mange får noen ubehagelige overraskelser når en større slik undersøkelse blir gjort , men det er ikke sikkert at en ønsker å hvite svaret. Og hva tror du den norske vill-laksen lever av da? Det er vel så vidt jeg vet sild og lodde og sil den lever av på vandringen opp i barentshavet og over mot grønland og tilbake. Link to post
Marwin Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Med minus 15 om natta, blir det en stund til båtutsetting dessverre! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fiskebaat Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Og hva tror du den norske vill-laksen lever av da? Det er vel så vidt jeg vet sild og lodde og sil den lever av på vandringen opp i barentshavet og over mot grønland og tilbake. Om du har lest og forstått hva jeg skrev så har du kanskje forstått at villaksen ikke spiser inne i fjordene og oppi elvene , og det er ikke sidelukt eller sildesmak av den , men om du driver å fisker i Barenshavet og over mot Grønnland så kan du sikkert bruke sild og lodde som agn . I løpet av vandringa får laksen gytedrakt. Den blir brun og hannfisken får en krok på underkjeven som gjør at den får problemer med å spise (når laksen likevel biter under fiske skyldes antagelig aggresjon). Link to post
maskinisten71 Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 At laksen ikke tar til seg føde når den kommer inn i fjordene er en sannhet med modifikasjoner, prøv med sild eller brisling som agn i fjordene så får du kanskje se selv. At laksen ikke spiser rett før den skal opp og mens den er i elvene er nok riktig, og at det muligens er ren aggresjon som får den til å ta i elvene. I en åpen fjord uten noe slags trengsel er det neppe aggresjon eller trengsel som får den til å bite. Til sammenligning beiter sjøørreten nesten utelukkende på både sild og sil i fjordene, har aldri opplevd at det smaker sild av den heller, og da snakker jeg om forholdsvis stor sjøørret på 4-8 kilo. Når det gjelder laksen så er det selvsagt større sjanse for å få den tidlig på forsommeren, før i tiden var det også mange som drev med lakseline her i området, agnet kunne være både sild brisling og lodde, dette fisket ble drevet på vår og forsommeren. Jeg har også spist laks som vi har fått i loddenota både ved island og grønland, kan ikke huske at det smakte verken sild eller lodde av den laksen. Det ble gjordt en studie oppi finnmark med tanke på dietten til laksen, det ble funne både sild, sil og faktisk mye hyse i magen på de største laksene. '' Atlantisk laks ble fanget med krokgarn og kilenot langs kysten av Finnmark i månedene mai, juni og juli 2008. 2247 laks ble undersøkt med hensyn til om de hadde spist eller ikke, der 1502 laks hadde spist.'' Tendensen var dog at det ble mindre og mindre mageinnhold i laksen utover sommeren. Dvs. at godt over halvparten av laksen hadde spist... Det igjen skulle vel være bevis nok for at det ikke er sånn at laksen konsekvent ikke tar til seg føde når den når fjordene. http://munin.uit.no/handle/10037/4161 Link to post
fiskebaat Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg har opplevd to ganger at det har luktet og smakt litt sild av rømt opprett laks, men aldri av villaks så villaksen har vell et mere variert kosthold og det er vel kanskje en forklaring på at dette ikke hender med villaksen. At det fiskes en del laks ved utløpet av Trondheimsfjorden betyr vel da at den tar til seg føde der, men mindre inne i fjorden og blir derfor vanskeligere å få til å bite. Etter krigen ble ofte grisene foret med sil og sildemel og det luktet ofte stekt sild når flesket ble stekt. Link to post
sluggern Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 (redigert) Jeg kan skrive under på at hvis Sjøørreten går kun i sild eller brisling så blir den gul i kjøttet og smaker av sild. Den blir da uegnet som menneskeføde, jeg har nå fisket i Driva siden først på 60 tallet. Og mye av den store Drivakludden var ikke til mat. Drev også og dorget i sunndalsfjorden fra midten av 80 tallet.Da brukte vi seihjul med såkalte torpedoer for å dra lina den til ca 30 meters dyp. Hadde da 3 tamper med 3 - 4 meters mellomrom og i ca 9 -10 meters lengder ut fra hovedlina ,agnet med brisling. Dette var utrolig effektivt,kunne være 3 ørreter på samtidig. Men nå er ørreten stort sett borte.Nå er det vel også forbud å fiske ørret i sjøen i Mars og April måned her på Nordmøre og bra er vel det så den får fete seg opp etter vinteren.Har inntrykk av at tidlig fiske er vinterstøing fiske og at den må få gå i fred. Det blir nok også lenge til før jeg får brukt min båt, i hverfall med denne temperaturen som er nå .For den ligger godt der den ligger. https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39288/dolmoey_230_fisker_fast_i_isen.jpg Redigert 10.Mars.2013 av sluggern (see edit history) Link to post
maskinisten71 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Får virkelig håpe at dette er noe jeg slipper å erfare, da blir jo gleden med ørret/laks fiske redusert til et minimum for min del i hvertfall. Link to post
sluggern Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Smaken og fargen på laksen varierer også ,Men du får ikke den intense silde smaken på den som hos ørreten, Jeg synes at jo mere farge på fiskekjøttet desto bedre smaker den. Bruker også bly paravaner for dorging etter ørreten ,Som regel så kjører jeg nært land og da blir det mye styr med dypriggen. Rapala xrap 10-12 cm lange fungerer veldig bra, jeg bruker disse rett på stanga. Link to post
Marwin Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 (redigert) fisker du etter laks eller ørret, er det maks 2. Annen fisk, så mange du vil :) Er det bestemmelser om hvor mange kroker / trebbelkroker på hver stang? Ingen med erfaringer med lokkeskeier / blink forran sluk / agn ?? Redigert 10.Mars.2013 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
sluggern Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 (redigert) Jeg har ingen erfaringer med flashere http://www.ebay.com/itm/Gibbs-Large-Ultra-Violet-Rotating-Highliner-Trolling-Flasher-Choice-of-Color-/360514749477?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item53f05a8425 Vil kanskje tro at til sjøørreten vil disse bare skremme fisken, da ørreten er mere sky en hva laksen er. Jeg bruker Apex til Trolling etter storsei, den tror jeg vil også fungere godt til laksen. Trolling etter laks fungerer nok bedre utaskjærs for som sagt, den blir mindre bitevillig etter at den kommer inn i fjordsystemet. Redigert 10.Mars.2013 av sluggern (see edit history) Link to post
maskinisten71 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Bruker flasher konsekvent når jeg fisker fra ca 10 meter og nedover, apex funker veldig bra til både laks og sjøørret, men vær obs på dorgefarta slik at apex og flasher beveger seg optimalt. De største apexene på 6,25'' tåler bedre fart enn de mindre, pleier for det meste å trolle med mellom 2,5 og 3 knop. Link to post
ahamm Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Ingen begrensninger på antall kroker, men bare ett agn (sluk/wobbler etc) pr stang. Altså ingen gummimark ol foran sluken. Har aldri brukt flasher eller dodger før, men i år skal det satses mere på agnfisk, så da skal de testes. Apex fungerer til alt tror jeg, fått mengder av knurr på de også. Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn