Jump to content

Trollingfiske. Meninger og erfaringer.

Marwin

Recommended Posts

Med de opplysningene og erfaringene som er beskrevet her, så burde laksen bite godt utom grunnlinja , der drivgarna drev da det fisket var lov.

Har fisket med drivgarn men har aldri sett noen med trolling fiske eller dorging så langt ute.

Er det noen som har prøvd ? Det burde da være like bra fiske der som i Østersjøen.

Har prata med folk som har drevet med laksedorging rundt stadthavet og nordover mot hustadvika og de har fått bra med laks.

Men det er nok en fordel å være kjent i disse områdene. Da det var lov med drivgarn på 70 tallet så var nok ikke mange som drev med Trollingfiske med dyprigg her til lands.

Redigert av sluggern (see edit history)
  • 1 måned senere...

Liten snutt til de som ikke har sett en dyprigg :)

Fisker litt småsei mens vi venter på innsig av annen fisk.

Første forsøk med gopro og uredigert.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

• 3 år senere...

Tar opp denne tråden igjen etter at jeg byttet båt og vurderer å gå lengre ut. Samt at jeg støtte på en 'gjeng' med 6 meters båter trukket av SUV fra Hamarområdet, som skulle ut til Lensvika for å dorge laks ut Tronheimsfjorden....

Er interessen for dypdorg og paravan økende??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hva a befales som type sluk, flue, agn osv ved dorging etter blankfisk i sjøen?

Fiske dybde og agn? Båthastighet?

Dette varier ganske mye. Mine erfaringer er fra Oslofjorden (joda det er en og annen laks der) og Drammensfjorden. Begge steder er fisket best i august (+/-) og jeg kjører woblere som tåler endel fart da jeg ligger rundt 3 knop opp mot 3,5. Riggen går stort sett med nederste stang på 15 meter og den øverste på ca 7 når målet er laks. Jakter jeg sjøørret justeres riggen etter dybden agnfisken står på men sjelden dypere enn 20 meter. Det blir mye sjekking av utstyr, for makrellen er en plage.

Husk at laksefisk har øynene plassert så de ser best fremover og oppover. Det dummeste man gjør er å fiske for dypt, da ser ikke fisken wobleren din i det hele tatt. En fisk som virkelig vil ta stiger lett 10-15 meter opp for å sikre seg godbiten så lenge sikten i vannet tillater det. Jeg har flere ganger opplevd å få fisk i propellstrømmen (i land hvor man kan bruke mer enn to stenger, her i Norge har jeg sjelden stang i propellstrømmen når jeg dorger ute i fjorden) selv om ekkoloddet tyder på at man skal fiske på 15-25 meter, så fisken går opp hvis den vil.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Takk for fine innspill! :-)

For å oppsummere:

Sjekke hvordan wobbler / sluk går i vannet ved ca. 2,8 - 3,2 Kn.

8 - 10 m snøre bak dypdorgwiren.

Ikke fiske under 15 - 20 m.

5 - 7 m avstand mellom slukene.

Gjerne en sluk / wobbler rett bak båten. (Overflaten)

KAN prøve flasher 4 m forran nederste sluk.

Glemt noe?

Avstand mellom slukene med overflateparavan?

Noen som har prøvd spinner?

Redigert av Marwin (see edit history)

• 4 uker senere...
Guest Balder..

Hei, hva med å surre fast brislingen på en skjesluk ? vet dette ble mye benyttet på nordmøre under dorging...noen som vet mere om dette...hvilken sluktype å hvordan festet de brislingen til sluk/sluk ?

Kjøpte forøvrig brisling her nå på Ravnkloa i Trondheim, betalte utrolige 850kr for 3,5kg, små var de også, 7-10cm...vanvittig pris...eller....

• 5 måneder senere...

Jeg skal starte opp med Trolling fiske igjen her på Costa Blanca kysten.

Regner med å bruke samme systemet som jeg gjorde i Norge, Cannon rigg og blylodd med utløsere til stengene..

Agnet er jeg mer usikker på her nede, ser ut til at de for det meste bruker wobblere under dorging/trolling...

Får høre litt mer med "Pedro", .. selv har jeg alltid mest tro på naturlig agn..

I fjordene i Norge brukte vi utelukkende brisling på brisling krok..

• 2 uker senere...
Guest Balder..

Hei på dere :)

Jeg har fisket laks i elv nærmest hver dag fra 1juni til ut aug i 40år, har nå som 50åring funnet min drømmeplass ved sjøen der jeg nå vil tilbringe mye tid fra påske og utover våren for å dorge etter laks/ørett, stedet ligger i flaskehalsen inn til Trheims fjorden, så fisken er uten tvil der.

Har kjøpt meg en egnet 19" båt og utstyrt den med alt jeg trenger for trolling til både kortere og lengre turer med overnatting.

Rakk noen få turer sist sommer og var heldig å få både laks, ørett og storsei på samme tur.

3 spørsmål denne gang :)

-Hvordan stiller dere inn ekkoloddet til å finne/se "åtesjiktet" i sjøen ??

Har ett nytt Lowrance Hook 3 ekkolodd i farger og en Lowrance Elite 5 Dsi m/plotter.

Legg gjerne med ett bilde av hvordan dette sjiktet ser ut på ekkoloddet.

-Hvordan får jeg greiest tak i brisling?

Jeg har lagt brislingen i salt en liten stund før bruk for å få den fastere i fisken...hva mener dere om det? er det vanlig eller gjøres det på andre måter...den sitter jo svært dårlig i fersk tilstand, fersk vil jo uansett være minst ett par dager gammel på is da jeg har kjøpt den hos fiskeforhandler.

Er det mulig å bestille "spesialbrisling" pakket for agnfiske?

Redigert av Balder.. (see edit history)

Kan svare dårlig på de siste spørsmålene, bortsett fra at du får kjøpt brisling i Ravnkloa til en dyr penge.

På dypdorgen bruker jeg dybder ned til 20 meter. Under det har liten hensikt. Hastigheten kan variere etter hva du fisker etter... Sei++ kan du få fre 1-2 knop, sjøørret fra 3-4,5 knop. Laks HAR bitt på oppi 6-7. Men dette variere med sted, temp i sjø og luft, osv.

På overflatedorging med paravan er det vanskelig å holde de høyeste hastighetene, avhengig av bølger. Prøv deg frem.

Tr.h.fjorden er kanskje best fra Gjeita / Røbergnesset til Garten og evt Håøya.

(Har forresten en velegnet båt rimelig til salgs, for slikt fiske: 20 fot dekket båt med to gode motorer 75 og 15Hk 4T, (godt vedlikeholdt!) varme, do, kokebluss, et par sengeplasser, vanntank med el.pumpe og spesialbygget registrert bilhenger for en rimelig penge. Ekkolodd (Furun0) og autopilot er montert og VHF m/ DSC fllger med. Samt endel annet utstyr.) (kjøleboks, fortøyninger, fendere , trollingmast, fester for båtsneller+++ ) send IM hvis interesse.

Guest Balder..

Takk for svar, har forøvrig veldig bra og godt utstyrt båt med 115hk og ny 6hk dorgemotor, motorene er sammenkoblet så de styres begge med hovedstyring...litt stolt av den løsningen :))...har også dyprigger å alt annet som trengs på plass (prøvde å legge inn bilder av båt men fikk det ikke til)....det var ikke båt jeg ville kjøpe :))....men tips og råd.

Jeg bestilte 3kg brisling i Ravnkloa sist sommer og fikk sjokk da jeg hentet de, betalte 840kr !!!! det gjør jeg ikke igjen.

Men det var det "åtesjiktet" i sjøen jeg ser folk skriver om att de ser på ekkoloddet jeg lurer på...er det en innstillingssak eller må man ha ett helt spesielt ekkolodd ?

Når jeg dorget med dyprigg i Norge, stilte jeg ekkoloddet, et FURUNO på høy "GAIN" , fikk da som oftest opp sprangsjiktet,

og sørget for å plassere agn både under og over dette, brukte telleverket på Canon riggen.

Jeg brukte også og salte brislingene, slik at de ble mer fast, og hang bedre på krokene.

Guest Balder..

Takk for svar, da har jeg brukt rett metode på brisling :)

Flere som kan si noe om dette sprangsjiktet...jeg skjønner vel att det er der det er ideel/best temp ?...vet jo hva vanntemp gjør i elva.

Men kan det sees på alle moderne ekkolodd ?

-Hvordan stiller dere inn ekkoloddet til å finne/se "åtesjiktet" i sjøen ??

Har ett nytt Lowrance Hook 3 ekkolodd i farger og en Lowrance Elite 5 Dsi m/plotter.

Legg gjerne med ett bilde av hvordan dette sjiktet ser ut på ekkoloddet.

Thermoclinen/ sprangsjiktet ser du ved å øke følsomheten/ gain, forutsatt at det er der da. :)

bilde

Hook 3x er et enklere ekkolodd enn øvrige i Hook-serien, og er egentlig lite egnet til trolling over dypt vann. Men det viser fisk helt ok ned til rundt 20 meter eller så. Kjører du over dypt vann, så sett ekkoloddets maksdyp på feks 30 meter, så ikke det forsøker å jobbe med hele vannsøylen.

Guest Balder..

Se der ja :)

Hva med Lowrance Elite 5 ? vil det kunne vise dette, har ett av det også .

Det du ser på ditt bilde...er det åte/fisk eller er det tempratur forskjeller?

Det var ett godt tips det å begrense arbeidsdybden på ekkoloddet ved dorging

Som abbor sier er Elite Ti i en helt annen liga. Elite Ti er litt enkelt sagt en HDS, uten nettverk. Jeg har både to Elite HDI (en forgjenger til Hook) og en Elite 7 Ti samt tre HDS. (Kremt, på forskjellige båter.)

Den eneste ulempen jeg ser med akkurat Elite 5 Ti er skjermens høyde. I likhet med sine større brødre i samme serie har den widescreen, og da blir en 5" lav. Hook 5 har et mer tradisjonelt format som jeg personlig liker bedre på 5". Fra 7" og oppover har widescreen noe for seg. (Ja, med IPad eller tilsvarende kan du selvfølgelig blåse opp skjermbildet.)

Men hvis skjermen er OK for deg, er Elite 5 Ti med 50/200/455/800-HDI ekkoloddgiver et bra valg for pengene. Vær obs på at den også leveres med to andre givere i pakker, TotalScan og 83/200/455/800-HDI. Disse to har enklere element for 2D (det tradisjonelle ekkoloddet) som ikke er særlig egnet over dypere vann igjen.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...