Jump to content

Eberspächer D3LCC starter ikke, kontrollenhet defekt?

Polar Explorer

Recommended Posts

Har en Eberspächer D3LCC som ikke vil starte.Den var litt ustabil i fjor,men i år har den streiket.Har sjekka sikringer,de er i orden.Når varmeren blir slått på,skjer det ingen ting, untatt at powerlampen lyse. Glødepluggen ser grei ut. Lure på om kontrollenheten kan vere defekt. Noen som har vært borti lignende?

• 4 måneder senere...

Har nå fått overhalt varmer. Den starter fremdeles ikke via betjeningspanel, men ved å tjuvkoble den på koblingspunktene på varmer,starter den og går for fullt. Iflg. feilsøkingsbeskrivelse er ikke elektronikken låst når den starter på denne måten.Betjeningspanelet i lugar består av en av/på bryter med separat grønt lys og et termostathjul uten gradeangivelse. Når varmeren blir slått på,lyser den grønne lampen,men ingenting skjer. Temperaturføleren er montert separat.Har lånt et testinstrument for å kunne lese av feilkoder,men ingen koder kommer opp på displayet. Noen som har en teori?

• 1 måned senere...

Hurra. Feilen er funnet. Siden varmeren startet ved å tjuvkoble på kontrollenheten på varmeren, er den ikke låst. Loddet i fra samme fargene på kretskort på temperaturenhet i lugar. Disse tjuvkoblet jeg på samme måte som på varmer. Ingenting skjedde. Så begynte jeg å saumfare ledningsnettet tilbake til varmeren. Der oppdaget jeg at endel ledninger hadde skjøter godt inntullet i tape. Og her lå " hunden " begravet. Det hadde over tid komt fukt i denne skjøten, og den gule ledningen var røket tvers av. Da den ble loddet til, startet varmeren som et skudd. I tillegg ble det oppdaget noen dårlige ( løse ) loddepunkter på kretskort på temperaturenhet i lugar. Håper dette kan være til hjelp for andre som sliter med lignende. Underveis fikk jeg demontert varmeren og skiftet gitter og pakninger, i tillegg til at den ble grundig rengjort for sot. Nå skulle den være god som ny. Dersom ønskelig, kan jeg komme tilbake til hvordan tjuvkoblingen foregår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...