Jump to content

Hvordan se forskjell mellom teak og mahogny

Eureka

Recommended Posts

Jeg har søkt litt på nettet men finner ikke noe konkret ..

Altså, hvordan ser jeg forskjell mellom teak og mahogny? -tenker da på ubehandlet materiale.

Innredningen i Comforten min er av mahogny, det vet jeg. Rundt nedgangen til salong fra cockpit er det trelister, heltre, av en type edeltre som er lakket. -er det grunn til å anta at dette er teak siden den er utsatt for vær og vind? -eller ble det også her normalt brukt mahogny? likeså med 3 tykke plater, ikke finer, som brukes som luke i åpningen. Disse har jeg nå pusset ned, men jeg vet ikke om det er mahogny eller teak. Er det teak, vurderer jeg å la de være ulakket. Er det mahogny, bør jeg vel lakke dem.

Griperekkene på salongtaket/ dekket, er ubehandlet og jeg går ut ifra at disse er av teak.

Ellers har jeg nettopp fått tak i noen gamle, fra 60/70-tallet heltre, ikke limt, edeltre hyller som jeg tenke å bruke til noe. 2 cm x 15 cm x 100 cm. Disse har et tynt lag med lakk men jeg ser på ene langsiden at det er edeltre. Hvordan ser jeg om dette er teak eller mahogny? -eller skal jeg anta at det er mahogny fordi det er ment brukt for innomhus og stammer fra en som produserte møbler på den tiden?

Disse plankene kunne jeg tenke meg å lage nytt bord til cockpit av. Det betyr jo igjen at dersom det er mahogny må de lakkes, er det teak kan de stå nedpusset og ubehandlet.

Så var det rorkulten. Denne er lakket men trenger et par nye lag. Er dette som regel teak eller mahogny?

SÅ er det finer da...hvordan se forskjell?

Om noen har inngående kunnskap om dette faget, så er det bare å dele med meg og alle andre ukyndige.

-Dette var et litt innfall, så jeg kan ordne bilder av de ulike nevnte materialene en annen dag.

Normalt er jo mahogny noe mørkere og rødere i fargen. Legger du ei teak og ei mahognylist ved siden av hverandre er det enkelt å se forskjellen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Teak är fetare, dyrare, mindre känsligt och tyngre än Mahogny. Teak kan man skydda genom att bara olja medan mahogny måste lackas. Ska man lägga material där man går eller sitter mycket som på däck eller i sittbrunn använder man nuförtiden uterslutande teak. Jag tycker att mahogny är vackrare med sin röda lyster

Teak har tydeligere årringer enn mahogny, og er som regel også litt brunere i fargen mens mahogny går fra brun til rødbrun. Nå til dags finnes det så mange kvaliteter av disse treslagene at det er lett å bli forvirret. Noe teak er ganske ensartet og jevn i strukturen, annen er mer livlig med tydelige mørkere årringer. Mahogny er oftest mer ensartet, selv om også denne kan ha spill i treet. Mahogny har tydelige små jevnt plasserte porer i treet, mens teak har mer ujevnt plasserte porer. Porene i mahogny er mer åpne enn i teak, som "lukkes" av mineraler og fett. Mahogny har kortere fibrer og brekker du av et stykke blir flisene skarpere og kortere enn flisene fra teak. Som ciaraud skriver, teak er fetere, noe du lett kan teste ved å pusse litt og ta slipestøvet mellom fingrene. Slipestøv fra teak er skikkelig seigt, mens det fra mahogny er tørt og fint. Begge har sine egne lukter, men også disse kan variere med kvaliteten. Slipestøv av skikkelig hondurasmahogny lukter helt fantastisk, kunne lett brukt lukta som parfyme (og jentene hadde svermet, mye mer enn før, garantert). Kvalitetene man får tak i nå lukter ikke like godt, men likevel ikke verst i forhold til mye annet.

• 7 år senere...

Løfter denne. Jeg har kjøpt en gammel (1977 modell) Boston Whaler Montauk 17. Denne har mye treverk i innredningen. Noe er visstnok teak, mens andre deler er mahogny. Jeg klarer ikke å se hva som er hva. Til høsten tenkte jeg å pusse treverket ned, og olje/beise/lakkere på nytt. Kan de forskjellige tresortene behandles helt likt? Og hva anbefales av behandling? Ønsker meg at det skal bli 70-talls mørk farge (cruiseskip mørk)  på det.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev for 10 timer siden:

Noe er visstnok teak, mens andre deler er mahogny. Jeg klarer ikke å se hva som er hva.

Sjekk her for noen bilder av eksempler på de to treslagene? Tar du bilder av innredningen din (nærbilder, fordel å se struktur og porer) skal du ikke se bort fra at det går an å definere hvilke treslag du har. Så lenge ikke lakken har grånet for mye.

Hakkannen skrev 16 minutter siden:

Sjekk her for noen bilder av eksempler på de to treslagene? Tar du bilder av innredningen din (nærbilder, fordel å se struktur og porer) skal du ikke se bort fra at det går an å definere hvilke treslag du har. Så lenge ikke lakken har grånet for mye.

Det innlegget var det jeg egentlig lette etter. Fantastisk innføring der Hakkannen. Jeg skal få tatt noen bilder i morgen - treverket trenger sårt litt behandling.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...