Jump to content

Montere reservetank - treveis drivstoffventil, forslag?

chrisrik

Recommended Posts

Hei! Planlegger å montere inn en reservetank i ribben, som nødløsning dersom noe uforutsett skulle skjedd. Tenker å ha en litt større "rødtank" i et stuverom, der jeg legger opp en drivstoffslange med treveisventil inn på det opprinnelige drivstoffsystemet (rett før grovfilteret) slik at jeg enkelt kan bytte dersom jeg trenger ekstra rekkevidde. Har forsøkt å fylle i litt bølger, og det er noe herk. Både det å styre med kanner og det med å helle. Det blir søl, uansett!

Men, jeg sliter med å finne en treveisventil å bruke, fant en hos nettbaat.no for Yamaha, men denne greide visst ikke levere nok (den må takle å fore hingsten på hekken på full gufffe (yamaha 200 hpdi fra 2003), da snakker vi bortimot 80 liter i timen - grovt beregnet).

Er det noen som har forslag til hvilken ventil jeg bør bruke? Er det bare å kjøre på med en messing-kuleventil? Kom gjerne med synspunkter på dette :)

Har også vurdert å montere ekstratanken inn, etter grovfilteret for å eliminere eventuell feilkilde knyttet til filteret - men risikoen her er muligens lav dersom filterbytte skjer regelmessig... Så tenker da er fordelen ved å ha en stengningsventil før filteret større for å forenkle filterbytte.

Takk for alle innspill!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

vet ikke om denne greier 80 liter i timen, altså 1,3 liter i minuttet ? http://www.hovercraft.com/content/index.php?main_page=product_info&cPath=189_186&products_id=418

men denn greier det iallefall.. litt større dimensjon http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=56223

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg skal til å gjøre det samme. Fant ut at det for meg ble løst mest fornuftig ved at reservetank har kran i bunn. Denne kan jeg da åpne slik at drivstoffet renner ned i orginaltank. Det går akkurat å få det til slik i min båt. Ellers så er det jo ikke noe hokus pokus å få ordnet ei T-kopling med 2 kraner på slik at du velger hvilken tank du vil bruke fra.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...